recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anmeldelse af 3D filmoplevelse (Coraline)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnmeldelse af 3D filmoplevelse (Coraline)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
amorbavian Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2008
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 3010
Direkte link til dette indlæg Emne: Anmeldelse af 3D filmoplevelse (Coraline)
    Sendt: 30-September-2009 kl. 19:52

Jeg har netop nydt stop-motion animationsfilmen Coraline i 3D. Det var min første oplevelse med 3D og det vil jeg gerne dele med jer. Det var nemlig en blandet oplevelse.

Udstyr brugt: Panasonic 46PZ85, PS3, Logitech Z-5300 plus de mærkelige rød-grøne briller.

Jeg var ret sikker i mine forventninger til hvad denne 3D effekt ville indebære. De fleste har jo på en eller anden måde oplevet det før. Jeg blev heller ikke synderligt overrasket. Hvis vi udelukkende snakker om selve effekten af 3D, altså at du føler, at du kan klappe personen på hovedet, eller trække i møblerne på billedet osv, fungerer det fra første fløjt.

Især scener hvor objekter flyver/bevæger sig imod dig, eller hvor man ser noget fra førstepersons-perspektiv, virker til at egne sig rigtig godt til 3D. Det giver lidt af en breathtaking oplevelse. Coraline er fyldt med fantastisk flotte scener, som bliver vakt til live af 3D effekten. Det er jo dukker, der er filmet, og til tider følte jeg at jeg så et live dukkespil - bare meget flottere.

Hvis vi skal hoppe over til de negative aspekter, kan man starte med brillerne. Man kan sikkert købe nogle mere fancy end de billige papbriller, der følger med. De sidder ikke særligt behageligt og det gik lidt ud over filmoplevelsen i starten, at jeg skulle rode rundt med dem.

Endvidere skal øjnene/hjernen vænne sig til billedet. Det tager lidt tid, og jeg fandt ud af, at man helst skal sidde stille. Bare den mindste bevægelse kan skifte farvespektrummet i billedet mellem rød og grøn. Tilvæningen ødelagde altså en del af starten af filmen. I mit tilfælde begyndte farverne først at blive mere normale efter en halv film.

Det bringer mig til et andet kritikpunkt. Farverne. De er gevældigt falmede tilvæning eller ej. Kort sagt, havde de et grønligt skær gennem hele filmen. Også efter jeg lærte ikke at bevæge hovedet for meget.

Jeg lagde endvidere mærke til at detaljer, der er længere ude i baggrunden virker lidt udviskede gennem brillernes "glas". Det samme gjaldt i en mindre grad objekter, der bevægede sig hurtigt.

Alt det tilsammen, gav mig faktisk en lille hovedpine. Går ud fra at hjernen skal arbejde langt mere for at processere dette trylleri.

Generelt, og kort sagt, virker effekten fint, men måden den fremtrylles på er ikke tilfredsstillende, samt ødelægger billedkvaliteten - en ting som er svær at gå på kompromis med. I dette tilfælde gik det også lidt ud over oplevelsen af selve filmen og historien pga. den nævnte rod med brillerne, men også pga. 3D effekten som jeg fokuserede mere på end på selve filmen, personerne og historien.

Det var lidt om min første oplevelse med 3D. Jeg tror, jeg fik alt, der faldt mig i tankerne under filmen, med. Kommenter gerne om egne oplevelser, enten med Coraline eller andre 3D film.


BORING!
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2009 kl. 20:01
Nu har det type med mærkelige rød-grøne briller, ikke noget at gøre med de nye udviklet 3D man har i dag, bla. i en del dansk biografer, her bruge man en anden type for briller som give fuld farve på film og ikke denne type som du nu har prøvet, og som går helt tilbage til de første 3D film.

En gang i det nye år komme der tv og Blu-ray afspiller, der er specielle udviklet til den nye type 3D (som er kendt fra biografer).
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2009 kl. 20:41
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

En gang i det nye år komme der tv og Blu-ray afspiller, der er specielle udviklet til den nye type 3D (som er kendt fra biografer).

Nok lige knapt som de nyeste 3D-bio'er - her har man to projektorer med et polariseret filter foran hver. Disse filtre gør at hver projektor kun kan ses med hvert sit øje (pga. polariserede briller). Pointen er at de to billeder (til hhv. venstre og højre øje) vises SAMTIDIG på lærredet.

Systemerne til TV og de ældre bio-systemer bruger shutterglasses, dvs. briller som skiftevis lukker af for det ene øje, billederne vises altså FORSKUDT.

Selvom man ikke bevidst kan registrere at højre- og venstre-billederne ikke kommer samtidig, så skulle det efter sigende stadig stresse hjernen lidt. (men selvfølgelig stadig langt bedre end de antikvariske rød/grønne-briller).

-Kent

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu