recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > YouSee digital modtagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 3126 tilslutning til DVI og SCART
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket3126 tilslutning til DVI og SCART

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
sorenc Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-Februar-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: 3126 tilslutning til DVI og SCART
    Sendt: 18-Oktober-2009 kl. 22:38

Jeg har netop anskaffet en Samsung 3126 for at nyde lidt HD på en lidt ældre fladskærm (Philips 37pf7320, uden HDMI men med DVI). Samtidig har jeg en DVD optager (Sony hx910) tilsluttet via SCART, og videre med SCART til TV (DVD optageren har heller ikke HDMI). DVD'en sløjfer SCART (RGB) bare der er strøm på. Og så er det lige at der er et par spørgsmål.

1) Jeg forstår at 3126 ikke samtidig kan køre HDMI porten i 720p eller 1080i og SCART porten i RGB. Men hvad kommer der ud af HDMI porten når SCART RGB porten er aktiv? Det kan da ikke være HD? Mit TV viser blot "Usupporteret Videofunk". (jeg bruger et udmærket HDMI - DVI kabel plus audio)

2) Når HDMI porten er aktiv med 720p eller 1080i er billedstørrelsen helt forskellig fra kanal til kanal. Og på nogle kanaler ses de bjælker øverst til venstre i billedet, som er omtalt i manualen. Jeg har læst om "luppen", men synes ikke det virker særlig godt. HD kanalerne er selvfølgelig fine! Mit TV skalerer vist ikke billedstørrelsen for HD input (altså via DVI porten). Kan det være rigtigt? (familien er ikke videre tilfreds iforhold til via SCART RGB, hvor billedet typisk fylder skærmen) Samtidig sender SCART porten jo composite når HD er aktiv, og det kan jo ikke bruges til meget/noget (og slet ikke til at brænde DVD i rimelig kvalitet).

3) Hvis jeg optager noget i HD format (720p eller 1080i), vil dette så kunne vises senere via SCART RGB (selvfølgelig ikke længere HD, men alligevel)?

4) Vil et TV med HDMI porte kunne afhjælpe noget af det ovenstående? Er det sådan at sådant et TV selv skifter over på HDMI porten når der "er noget" (som via SCART)? (på det nuværende TV er det lidt omstændeligt at skifte til HD input, som altså er via DVI porten). Jeg formoder at man så kunne undvære SCART til TV - ja hvis altså også min DVD optager havde HDMI .....

5) Grunden til at der fortsat er en DVD optager tilsluttet er bl.a. at vi kan brænde DVD samt at den selv indsætter afsnit i optagelser, hvor der f.eks. optræder reklamer - det er virkelig dejligt. Herved kan man hoppe udenom disse og næsten se (og brænde) en sammenhængende udsendelse. Det er da ikke noget en 3126 kan, vel? Man kan vel heller ikke redigere en allerede eksisterende optagelse på 3126?

PS. Den gamle Sagem er sendt til et andet TV, nu da alle kanalerne er digitale uden kort. Det virker fint også efter yderligere 20-25 m antennekabel.

På forhånd tak,



Redigeret af sorenc - 19-Oktober-2009 kl. 23:15
Mvh, Søren
Til top
Masterbrew Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-September-2009
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2009 kl. 12:23


1. Så vidt jeg ved blokeres de andre udgange når HDMI porten er aktiv.

2. Det her problem har jeg også haft med et ældre fjernsyn forbundet til boksen via HDMI til DVI. Det kunne jeg kun løse ved at bruge component til component istedet. Et fjernsyn med HDMI burde ikke have dette problem.


Redigeret af Masterbrew - 19-Oktober-2009 kl. 12:23
Til top
frankieboy Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Maj-2009
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2009 kl. 19:22

3) Ja, det er jo den rå bitstrøm (minus CA-kryptering) der er blevet gemt på harddisken. Den vil blive afspillet med de indstillinger som du har på afspilningstidspunktet.

5) Pt. understøtter 3126'eren ikke redigering. Men du kan selvfølgelig fastforwarde/skippe forbi reklameblokke.

Til top
sorenc Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-Februar-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2009 kl. 23:28

Tak for de hurtige svar!

1) Det er muligt, men det lyder ikke helt rigtigt. Spørsgmålet var forresten den anden vej rundt, altså med SCART RGB aktiv.

2) Tak for dette! Desværre er der ikke component på TV, og det dyre component - DVI kabel jeg nu har liggende, kan jeg ikke længere bruge da DVI porten jo er optaget af HDMI output fra 3126.

3) Det må jeg prøve.

5) Forstået, men min Sony hx910 kan skippe et "reklame-afsnit" i løbet af måske bare 1 sek ved tryk på en knap - sådan! Jeg må prøve at opdrage familien på den nye boks.

Til top
Masterbrew Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-September-2009
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 02:25
Mht 2. jeg tror problemet er i fjernsynets DVI indgang. Som du selv gætter på får signaler fra DVI indgangen åbenbart ikke den rigtige behandling. Det kan skyldes fjernsynet forventer et PC farvespektrum når det er DVI indgangen der er i aktion. (Et problem jeg har haft og fik svar på her: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66511& PN=4 )

Jeg fik det aldrig til at virke med HDMI-DVI da hverken min boks (3106) eller fjernsyn kan indstille farvespektrum for specifikke indgange/udgange.

Det virker dog dumt hvis dit fjernsyn skulle forvente PC signal fra dets eneste HD indgang, så burde man i det mindste kunne ændre det i indstillingerne ...

Til top
cambridge Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2009 kl. 09:12

Det ville være en del nemmere at anskaffe et nyere TV med HDMI - en DVI forbindelse er ikke beregnet til HD, men til en PC.

Og lige en ting til, der bliver ikke blokeret for andre udgange hvis man bruger HDMI udgangen på boksen. Man kan tilslutte alle: Scart - Component - HDMI, hvis man ønsker dette. Efter hvad man har lyst til ændrer man bare i indstillinger på boks og TV..............

Phillips 37" LCD - Denon AVR 2808 - Dali Concept - Kiss DP 600
Til top
joern.loenborg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 6994
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2009 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af sorenc sorenc skrev:

Tak for de hurtige svar!

1) Det er muligt, men det lyder ikke helt rigtigt. Spørsgmålet var forresten den anden vej rundt, altså med SCART RGB aktiv.

2) Tak for dette! Desværre er der ikke component på TV, og det dyre component - DVI kabel jeg nu har liggende, kan jeg ikke længere bruge da DVI porten jo er optaget af HDMI output fra 3126.

3) Det må jeg prøve.

5) Forstået, men min Sony hx910 kan skippe et "reklame-afsnit" i løbet af måske bare 1 sek ved tryk på en knap - sådan! Jeg må prøve at opdrage familien på den nye boks.

Når HDMI/DVI er sat til 720p eller 1081 forsvinder RGB i scart. RGB fastholdes ikke. Ved 576i fastholdes RGB via scart.

Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu