recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Bærbare medie afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - iTunes og stor musiksamling
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketiTunes og stor musiksamling

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
turbonegro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Emne: iTunes og stor musiksamling
    Sendt: 08-Februar-2010 kl. 22:52
Hej

Ja, så må jeg efterhånden til at få installeret itunes da jeg nok snart køber en ipod touch. Sidst jeg rodede med itunes for et lille års tid siden, fjernede jeg det straks, da det ville kopiere hele min mp3 samling, der efterhånden fylder 300 gb over i et særligt itunes katalog. Jeg synes jo det er pløk-åndssvagt hvis jeg skal have de samme ting liggende to gange dels som mp3/flac og dels som et eller andet mystisk krypteret itunes format. Nu spørger jeg lige her, og skær det gerne helt ud i pap, om et par småting:
1. hvordan undgår jeg ovenstående? Og hvad hvis jeg fortsat ripper mine lp'er og nye cd'er over på min musik harddisk, bliver de så automatisk registreret i itunes, IKKE kopieret en ekstra gang?
2. Nu kan der desværre ikke ligge mere end max 64 gb på en ipod touch. Hvad når man skal synkronisere den, vælger man så fra sin store musiksamling over til et tredje sync katalog eller hvordan fungerer det?
3. Og det er næsten det værste. Hvis man køber musik gennem itunes, kan det så KUN afspilles på ens Apple-branded afspiller eller kan man også smide tingene over på andre medieafspillere eller sin mobiltelefon af mærket Sony?

Jeg kan sikkert finde svar på itunes hjemmeside, men her halvsent på aftenen synes jeg ikke lige jeg stødte på det ved første gennemkig af deres faq.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2010 kl. 01:10
1. Skal lige have det klart.. Ligger dine filer som flac? For så er det her det går galt, fordi den vil konvertere dem til et format den forstår. Så enten skal det konverteres til alac, så du ikke mister kvaliteten på dem, eller også skal du have et lille plugin til iTunes der gør den i stand til at håndtere flac-filer. Kan dog ikke lige huske hvad den hedder på stående fod. Ulempen ved at beholde dem i flac, er at din iPod ikke kan håndtere dem. Så skal de konverteres til alac eller mp3/aac hver gang du skal sync'e den. Hvis du fra starten konverterer dem til alac, så beholder du deres tabsfrie kvalitet, og så vil alle dine iPods være kompatible med dem. Samt, langt det fleste medie-afspillere kan æde dem.
2. Du kan gøre det på to måder.. Entet laver du en samlet playliste med det du gerne vil have på din iPod, og så sync'er du med den. Den kan du så løbende skifte ud i selv når din iPod ikke er tilsluttet, og så sync'er den ellers automatisk de ændringer du laver, når du slår den til. Alternativt kan du slå automatisk sync fra, og så bruges alm. træk og slip som alle andre MP3-afspillere på markedet. Det er denne metode jeg bruger, da jeg ikke kan lide at iTunes tager for meget kontrol. (iTunes er et skide irriterende program, men man er jo tvunget når man har iPod.)
3. Det er kun galt hvis du køber alm. iTunes musik. Så kommer det i aac-format der er voldtaget af DRM. Hvis du køber iTunes+ formatet, så er det MP3 i 256kbit uden noget pis.
Til top
turbonegro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2010 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

1. Skal lige have det klart.. Ligger dine filer som flac? For så er det her det går galt, fordi den vil konvertere dem til et format den forstår. Så enten skal det konverteres til alac, så du ikke mister kvaliteten på dem, eller også skal du have et lille plugin til iTunes der gør den i stand til at håndtere flac-filer. Kan dog ikke lige huske hvad den hedder på stående fod. Ulempen ved at beholde dem i flac, er at din iPod ikke kan håndtere dem. Så skal de konverteres til alac eller mp3/aac hver gang du skal sync'e den. Hvis du fra starten konverterer dem til alac, så beholder du deres tabsfrie kvalitet, og så vil alle dine iPods være kompatible med dem. Samt, langt det fleste medie-afspillere kan æde dem.

Filerne ligger primært som V0 mp3, ellers som FLAC, enkelte ogg og mpc som jeg kortvarigt desværre flirtede med.
Jeg skal lige have den en gang til: Jeg kan installere itunes (som jeg også ønsker fordømt til helvede) og lede den hen til mit musik-drev som det så katalogiserer uden at kopiere et andet sted hen?
Playlist ideen er helt fin med mig - men drag + drop troede jeg netop var komplet umuligt med ipods.
Og itunes+ havde jeg ikke hørt om. Det lyder lige som noget jeg kan bruge, selv om 256kbps er lidt fedtet.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2010 kl. 19:02
programmet der kan afspille flac på en ipod hedder PlugPlayer og koster 30kr, den kan også streame selvsamme filer fra NAS via dnla udenom itunes.... den kan iøvrigt sende lyden "videre" til en dnla kombatibel afspiller eks en receiver som også kan streame fra selvsamme netværk (jeg bruger selv Pioneer sc-lx71)

Redigeret af rhsin - 09-Februar-2010 kl. 19:03
Mvh

René
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2010 kl. 19:59
Ja rhsin, men PlayPlayer kan kun afspille flac fra netværket. Du kan jo ikke lægge flac filerne over på iPod'en.

Turbonegro, ogg og mpc filerne slipper du nok ikke for at konvertere til et mere udbredt format, men ja, flac filerne kan afspilles direkte fra iTunes med et plugin. Mp3 er native understøttet i iTunes, så dem får du ingen problemer med.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu