recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering DIY Forum
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKalibrering DIY Forum

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
SuperBilleN Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2006
Sted: Galten, Danmark
Status: Offline
Point: 541
Direkte link til dette indlæg Emne: Kalibrering DIY Forum
    Sendt: 16-April-2010 kl. 13:11
Hej alle
Ville høre om det ikke var en idé at lave et underforum under tv apparater. hvor man kan diskutere DIY kalibreringer af diverse tv?
Syntes det kunne være praktisk i stedet for at browse plasma/lcd tråde for svar
 
Bare en idé
 
SuperBilleN
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 16:13
Enig - det ville være super at få et område ligesom hos flatpanels.dk - eller endnu bedre: Som på AVSforum.com, hvor man skelner mellem "Owners thread" for skellige apparater, hvor man kan diskutere generelle indstillinger - og et decideret "Display calibration" område, hvor man snakker om decideret kalibrering med måleudstyr og testskiver (ikke kopiering af andres indstillinger).
/lars
Til top
Nexeren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-August-2005
Sted: Nørresundby
Status: Offline
Point: 605
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2010 kl. 19:05
Snakker vi almindelige indstillinger i brugermenuen eller servicemenu? Det er vel begrænset hvor meget man kan opnå i brugermenuen, men så skulle det være noget med at folk poster hvad de kører med af indstillinger, men så er det jo ikke ret meget med en kalibrering at gøre.
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2010 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af Nexeren Nexeren skrev:

Snakker vi almindelige indstillinger i brugermenuen eller servicemenu? Det er vel begrænset hvor meget man kan opnå i brugermenuen, men så skulle det være noget med at folk poster hvad de kører med af indstillinger, men så er det jo ikke ret meget med en kalibrering at gøre.


På mange Tv kan man da opnå væsentlige forbedringer i brugermenuen? En almindelig bruger bør ikke rode i service-menuen, det bør efter min mening, hvis nødvendigt, overlades til en professionel, eller til en som har styr på det. Hvis man bestiller en professionel ISF-kalibrering af sit Tv, er det da også ret sjældent, at fagmanden roder i service-menuen, simpelthen fordi behovet ikke altid er der.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2010 kl. 19:46
Jeg mener at skillelinien bør defineres af processen - forstået på den måde, at hvis vi snakker om at man ønsker at kopiere nogle indstillinger fra andre brugeres TV, så bør det ikke høre til under kategorien "kalibrering". Hvis man derimod anvender en form for måleudstyr (og herunder kan vi godt medtage DVD'er/BD'er til grundkalibrering) til kalibrering af ét specifikt apparat/signalkæde/system, så er emnet relevant for diskussion.
 
Om ændringerne foretages i bruger- eller servicemenuen, er knap så interessant.
 
/lars
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2010 kl. 20:44
Jeg synes det ville være en rigtig god ide at få samlet brugernes erfaringer med gør det selv kalibrering. Det meste af den information man har brug for findes faktisk allerede men det kan være ret omstændigt at finde den. Selv har jeg brugt en del tid på avs forum da de har en decideret kategori om kalibrering af TV hvor jeg har fundet et par gode artikler. Her på recordere.dk har jeg også fået svar på mine spørgsmål.

Hvis det var lidt nemmere at finde den rette information ville der måske være flere der ville give det et forsøg.
Jeg synes at det er ærgeligt at TV kalibrering ofte blive omtalt som om det nærmest er sort magi. En dedikeret kategori ville sikkert få afmystificeret emnet lidt og give brugerne en reel mulighed for selv at forbedre deres udstyr.

Min egen erfaring er at man godt kan få noget ud af det selv med beskedne remedier og en god portion fritid og tålmodighed. Jeg har selv brugt 700,- og en masse tid på projektet og jeg er sikker på, at jeg for de penge, ikke på nogen anden måde kunne have forbedret gengivelsen så meget som jeg har.

Om folk så skal bryde ind i service menuen må være op til dem selv og i øvrigt afhænger det af den konkrete situation. Nogle modeller kan ikke kalibreres uden adgang til service menuen. Det vigtige er vel at der gøres tydeligt opmærksom på at service menuen giver mulighed for at ødelægge TVet, samt at garantien bortfalder hvis man får kvajet sig.

I min optik er det for tåbeligt at mange ellers gode TV kommer fra fabrikken med håbløse indstillinger og alle relevante kontroller gemt væk i en hemmelig servicemenu. På den konto kan jeg godt forstå at folk giver pokker i garantien og går i gang med at kalibrere. Det har jeg selv gjort.


tvkartoffel



Redigeret af tvkartoffel - 17-April-2010 kl. 21:25
Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2010 kl. 11:33
Jeg synes at det er en udmærket ide. Er der nogen herinde der har erfaring med ColorMunki?
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2010 kl. 14:13
Hej Alle
 
God idé.
 
Forum "Indstillinger af TV" har erstattet forum "OLED TV", da der endnu ikke er så stor debat om OLED. Det kommer der nok i fremtiden, men så kigger vi på et nyt forum til det til den tid.
 
 
  /Lars


Redigeret af Lars - 18-April-2010 kl. 14:13
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
SuperBilleN Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2006
Sted: Galten, Danmark
Status: Offline
Point: 541
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2010 kl. 21:45
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Jeg synes at det er en udmærket ide. Er der nogen herinde der har erfaring med ColorMunki?
Colormunki skulle være lillebror til Eye-one pro, der er en rigtig godt tråd om denne i avsforum. hvor de har samlignet dem. hardware skulle næsten være ens, derfor ligger målingerne også tæt på hinanden. Jeg har selv erhvervet mig en Colormunki design men har endnu ikke pakket den ud og testet den, for nu er jeg blevet tilbudt en Eye-one Photo, så den napper jeg istedet for. Derfor kan man også finde min Colormunki under tilsalg tråden.
Så firebird skriv en pm hvis det har nogen interesse.
Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2010 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af SuperBilleN SuperBilleN skrev:

Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Jeg synes at det er en udmærket ide. Er der nogen herinde der har erfaring med ColorMunki?
Colormunki skulle være lillebror til Eye-one pro, der er en rigtig godt tråd om denne i avsforum. hvor de har samlignet dem. hardware skulle næsten være ens, derfor ligger målingerne også tæt på hinanden. Jeg har selv erhvervet mig en Colormunki design men har endnu ikke pakket den ud og testet den, for nu er jeg blevet tilbudt en Eye-one Photo, så den napper jeg istedet for. Derfor kan man også finde min Colormunki under tilsalg tråden.
Så firebird skriv en pm hvis det har nogen interesse.
PM sendt.
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu