recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Burn-in på min G20?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBurn-in på min G20?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
EmilE Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Marts-2007
Status: Offline
Point: 63
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2010 kl. 09:29
Jeg er ny til plasma med mit G20, og undrede mig lidt over hvorfor det kan være at man skal passe på med at se 4:3 format i længere tid ad gangen? Kan de sorte bjælker da brænde sig fast? Hvordan kan det lade sig gøre når sort jo umiddelbart ikke indeholder lys, er det ikke ved meget lyse/skarpe billeder (eks. kanal logo) at der kan være problemer?
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2010 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af EmilE EmilE skrev:

Jeg er ny til plasma med mit G20, og undrede mig lidt over hvorfor det kan være at man skal passe på med at se 4:3 format i længere tid ad gangen? Kan de sorte bjælker da brænde sig fast? Hvordan kan det lade sig gøre når sort jo umiddelbart ikke indeholder lys, er det ikke ved meget lyse/skarpe billeder (eks. kanal logo) at der kan være problemer?
 
Tror ikke det er noget du skal være bekymret for, som du selv skriver bruges det sorte område ikke. Da plasmacellerne "slides" en smule ved brug kan der opstå en lille farveforskel på de områder der bruges og dem der ikke gør.
Men medmindre du har bjælker på nærmest hele tiden tvivler jeg på at du vil lægge mærke til det.  
Til top
EmilE Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Marts-2007
Status: Offline
Point: 63
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2010 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Oprindeligt skrevet af EmilE EmilE skrev:

Jeg er ny til plasma med mit G20, og undrede mig lidt over hvorfor det kan være at man skal passe på med at se 4:3 format i længere tid ad gangen? Kan de sorte bjælker da brænde sig fast? Hvordan kan det lade sig gøre når sort jo umiddelbart ikke indeholder lys, er det ikke ved meget lyse/skarpe billeder (eks. kanal logo) at der kan være problemer?
 
Tror ikke det er noget du skal være bekymret for, som du selv skriver bruges det sorte område ikke. Da plasmacellerne "slides" en smule ved brug kan der opstå en lille farveforskel på de områder der bruges og dem der ikke gør.
Men medmindre du har bjælker på nærmest hele tiden tvivler jeg på at du vil lægge mærke til det.  
 
OK, mange tak for svar. Med mit gamle LCD TV skulle man jo slet ikke tænke på den slags så jeg er bare lidt i tvivl om hvor nervøs man reelt set skal være og hvor mange forholdsregler man skal tage. Hvordan med TV logoer, eller stillingen i en fodboldkamp etc? Skal man være meget obs på sådanne ting? Jeg benytter Professionel1 profilen med gamma 2,4 og lidt sænket rødt niveau i hvidbalancen (for at undgå lidt lyserød tendenser i den hvide farve). Det sænker vel risikoen væsentligt ift at benytte profiler som normal?!
Til top
ErikUkendt1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Status: Offline
Point: 152
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2010 kl. 12:13

Til EmilE:

Med mine erfaringer som G20 ejer ( se længere oppe i tråden) vil jeg anbefale at køre break-in DVD , samt køre fuldskærms hvis muligt. Jeg ville ikke tage nogen chancer i starten med et nyt plasma tv (bagefter kan det være for sent).

Det skal tilføjes, jeg er stadig rigtig glad for mit TV.

Læs dette link, som også er relevant for plasma TV år 2010

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1167305835



Redigeret af ErikUkendt1 - 14-September-2010 kl. 12:14
Mvh Erik
Til top
EmilE Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Marts-2007
Status: Offline
Point: 63
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2010 kl. 12:46
Mange tak for tippet. Jeg har dog kørt med TV'et i godt en uge, men man kan vel stadig køre en break-in DVD.
 
Mht fuldskærm så synes jeg ikke rigtigt at det er holdbart når man ser 4:3 udsendelser, da TV'et desværre ikke har en funktion hvor den kombinere zoom med stræk (så stræk mindskes). Kører man i zoom så ryger teksterne (og i det hele taget meget af skærmen) og kører man i bred så bliver det små fede folk, hvilket heller ikke er fedt. Men heldigvis så er det færre 4:3 udsendelser der efterhånden er, og på reklame kanalerne så er reklamerne vel rent faktisk plasma guf, 5 min hvor der ikke er logo og en masse forskellige farver osv i fuldskærm (eller også at man zapper :-).
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2010 kl. 21:38
Hej

Jeg kan kun advare mod at tro at burn-in ikke kan lade sig gøre i 2010. Mange siger at du bare skal bruge dit plasma-tv fuldstændig som normalt. Lad endelig være med det, for hvad er normalt tv-brug?
I min husstand er normalt tv-brug at tv'et 80 % af tiden står på en DR-kanal (med dertil hørende logo), og hvis man så dertil kører med profilen "Normal" (som man jo skulle tro var beregnet til normalbrug), i dagtimerne, så er resultatet åbenbart burn-in (se første indlæg i denne tråd).

Det skal retfærdigvis siges, at det kun er noget jeg en sjælden gang lægger mærke til, nok mest fordi jeg ved det er der. Ingen venner eller bekendte har lagt mærke til det, før jeg siger det er der.

Jeg vil også OT sige at jeg til enhver tid vil vælge plasma igen, da billedkvaliteten (især om aftenen) slår alt LCD jeg har set. Mit gamle LCD, som jeg egentlig syntes havde et hæderligt billede, og som nu er forvist til soveværelset, når ikke G20 til sokkeholderne.

Så belært af mine erfaringer, er mit råd til dig:

- Kør kun med THX-indstillingen (eller Professionel, som reelt er den samme)

- Brug gerne en break-in-DVD

- Sæt farven til grå ved pillarbox

- prøve at variere dit valg af tv-kanal mere end jeg har gjortWink

- Og så ville jeg udvise forsigtighed helt op til 500 timer (ikke kun 100 eller 200)


/zemo/
Til top
EmilE Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Marts-2007
Status: Offline
Point: 63
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2010 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

Hej

Jeg kan kun advare mod at tro at burn-in ikke kan lade sig gøre i 2010. Mange siger at du bare skal bruge dit plasma-tv fuldstændig som normalt. Lad endelig være med det, for hvad er normalt tv-brug?
I min husstand er normalt tv-brug at tv'et 80 % af tiden står på en DR-kanal (med dertil hørende logo), og hvis man så dertil kører med profilen "Normal" (som man jo skulle tro var beregnet til normalbrug), i dagtimerne, så er resultatet åbenbart burn-in (se første indlæg i denne tråd).

Det skal retfærdigvis siges, at det kun er noget jeg en sjælden gang lægger mærke til, nok mest fordi jeg ved det er der. Ingen venner eller bekendte har lagt mærke til det, før jeg siger det er der.

Jeg vil også OT sige at jeg til enhver tid vil vælge plasma igen, da billedkvaliteten (især om aftenen) slår alt LCD jeg har set. Mit gamle LCD, som jeg egentlig syntes havde et hæderligt billede, og som nu er forvist til soveværelset, når ikke G20 til sokkeholderne.

Så belært af mine erfaringer, er mit råd til dig:

- Kør kun med THX-indstillingen (eller Professionel, som reelt er den samme)

- Brug gerne en break-in-DVD

- Sæt farven til grå ved pillarbox

- prøve at variere dit valg af tv-kanal mere end jeg har gjortWink

- Og så ville jeg udvise forsigtighed helt op til 500 timer (ikke kun 100 eller 200)


 
Jeg har prøvet at sætte farven på 4:3 bjælkerne på lys, men det ændrer ikke noget om jeg sætter den fra, lys, mellem eller hvad jeg gør. Min kæreste kan nemlig godt lide diverse serier, og de fleste af disse bliver sendt i oldschool format, og vil helst ikke at det ødelægger skærmen. Og da G20 ikke har nogen smart/superlive funktion hvor den kombinerer zoom med stræk så er det håbløst at få formatet til at fylde hele skærmen uden at det ser tåbeligt ud eller man mangler halvdelen af billedet. Hvad gør jeg forkert? Jeg bruger Samsung Selector (yousee). Kan det være at denne funktion kun virker når man ser tv på TV'ets egen tunere?
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2010 kl. 10:09
Mon ikke det primært er "mandagsskærme" der får burn in? Virker ikke som et generelt problem.
 
Har egentlig ikke været specielt forsigtig med min egen Pana plasma og har kun haft kraftig retention en enkelt gang, hvor skærmen stod tændt en hel weekend (den var alene hjemme), hvor den i mange timer stod med "optageskærmen" hvid tekst på sort baggrund fra min PS3 Playtv.
Teksten stod tydeligt i dagevis efter og troede egentlig at jeg havde fået burn in.
 
Men efter nogle dage, hvor der udover normalt tv, indgik nogle timer med sne på analog kanal var det forsvundet igen. 
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2010 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Mon ikke det primært er "mandagsskærme" der får burn in? Virker ikke som et generelt problem.


Jeg tror ikke du har ret. Jeg tror mere det handler om meget forskellige brugsmønstre, hvad der er normalt for mig, er måske meget "unormalt" for dig. Som sagt tidligere, stod/står mit tv ca. 80 % af tiden på en DR-kanal, dvs. at da jeg opdagede burn-in efter ca. 500 timer, havde de 400 timer været med et DR-logo.

Men lad os nu sige at du har ret, så opdager man jo først når det ER for sent, hvis man har fået en "mandagsskærm"...
/zemo/
Til top
ErikUkendt1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Status: Offline
Point: 152
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2010 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Mon ikke det primært er "mandagsskærme" der får burn in? Virker ikke som et generelt problem.


Jeg tror ikke du har ret. Jeg tror mere det handler om meget forskellige brugsmønstre, hvad der er normalt for mig, er måske meget "unormalt" for dig. Som sagt tidligere, stod/står mit tv ca. 80 % af tiden på en DR-kanal, dvs. at da jeg opdagede burn-in efter ca. 500 timer, havde de 400 timer været med et DR-logo.

Men lad os nu sige at du har ret, så opdager man jo først når det ER for sent, hvis man har fået en "mandagsskærm"...

Jeg giver zemo ret i dette og tidligere indlæg i tråden. Jeg har samme brugsmønster som ovenstående , også med hang til DR kanalerne, hvilket har resulteret i samme problem.

Mvh Erik
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu