recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Korrekt kalibrering, hvad kendetegner billedet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKorrekt kalibrering, hvad kendetegner billedet?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Raskolnikov Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 455
Direkte link til dette indlæg Emne: Korrekt kalibrering, hvad kendetegner billedet?
    Sendt: 21-November-2010 kl. 21:41
Jeg har lige fået et Sony EX500 40" og er faktisk godt tilfreds. Fint tv til prisen.

Jeg har kalibreret det efter denne anmeldelse:

"Picture Mode: Cinema
Backlight: 1
Contrast: 90
Brightness: 50
Colour: 48
Hue: 0
Colour temperature: Warm 2
Sharpness : 0
Noise reduction: Off
MPEG Noise reduction: Off
Motion Flow: Standard
Film Mode: Auto 2

Black Corrector: Off
Advanced Contrast Enhancer: Off
Gamma: +1
Auto Light Limiter: Off
Clear White: Off
Live Colour: Off

R Gain: -1
G Gain: -1
B Gain: -2
R Bias: 0
G Bias: +1
B Bias: -3

Ambient Sensor: Off"
Fra her:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/sony-kdl40ex503-kdl40ex503u-20100603700 .htm

Det ser også fint ud. Jeg kan se at alle der anmeldt dette tv anbefaler at man vælger "Varm2" som farvetemperatur. Det skulle være det mest korrekte.

Jeg synes dog at billedet til tider godt kan være lidt gyldent. Nogle siger at sådan ser det ud hvis man ikke er vandt til at se på en kalibreret skærm. Lyder det korrekt?

Jeg er dog ved at have vænnet mig til det.
Desuden viser kalibrering en rigtig god kontrast og man ligger mere mærke til den "grading" der er brugt i film og TV.
Hudfarver kan dog godt virker lidt "gule" til tider især på TV, men det må jo bare være sådan det er optaget?
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2010 kl. 22:26
Blot lige for at skille skidt fra snot:
Du har ikke lavet en kalibrering (en korrekt kalibrering kan kun foretages med testudstyr og med adgang til servicemenu'en Wink ).
Det du har lavet, er en tilpasning af billedindstillingerne.
 
M.h.t. farve-temp'en, så ser den mest korrekte (varm), ofte lidt gul/gylden ud. Grunden til dette er ganske enkel: TV'ets kontrastforhold er ikke kraftigt nok. Og nej, vi taler her ikke om den kontrast du kan justere på. Wink Det er derimod panelets lysstyrke som har mangler.
Du skal jo selvfølge vælge den temp. du synes bedst om.
 
Men alt i alt ser dine billedindstillinger meget fornuftige ud.
 
M.v.h.
Til top
Raskolnikov Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 455
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2010 kl. 22:30
Ok tak. Og ja du har ret. Jeg har lavet en indstilling ikke kalibrering.
Så bliver det vidst ikke bedre. Er det noget der vil være bedre på et dyrer LCD? Smile
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2010 kl. 22:36
Måske - måske ikke. Du kan på flatpanels.dk se, hvad Rasmus måler det reelle kontrastforhold til, på de forskellige testede skærme. Konstrastforholdet forbedres ofte fra generation til generation, men vi taler her om 5 - 10%. Så der er langt fra de millioner producenterne taler om, og så til den reelle målbare kontrast, på få tusinde til én...  Dead
 
M.v.h.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2010 kl. 22:53

Du spørger hvad der kendetegner et korrekt billede. Udover at du ikke nødvendigvis har et korrekt billede fordi du har brugt nogle fornuftige indstillinger, og iøvrigt heller ikke nødvendigvis har det hvis tv'et er egentligt kalibreret (man kan kun kalibrere så godt som udstyret nu engang tillader), så er det sådan at det korrekte billede som udgangspunkt netop IKKE har et bestemt fingeraftryk. Hvis alle udsendelser ser gule ud, så er det formentligt ikke et korrekt billede du kigger på. Når billedet er korrekt, så er det ham der laver filmen/udsendelsen der bestemmer hvordan billedet skal se ud. Det KAN være et gyldent look, men er det ikke nødvendigvis. Film har dog generelt et "varmere", gyldent om man vil, udseende end det meste live-tv, men det er et kunstnerisk valg. Du bør kunne se denne forskel ret tydeligt, og f.eks. nyhederne bør ikke se gyldne ud.

 
Det vigtigste i den forbindelse er imidlertid at forstå, at hvis man har været vant til at kigge på et for blåligt billede, så kan det se forkert ud lige når man skifter. Derfor skal man lige kigge på det i nogle dage, og se om det gyldne stik ligger i billedet eller i din egen opfattelse. Du skal passe på med at vurdere direkte imod dine gamle indstillinger.
Til top
Raskolnikov Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 455
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2010 kl. 23:06
Ok tak for det. Jeg kan læse mig frem til at det mest korrekte billede ligger imellem varm1 og varm2 farvetemperatur.
Jeg sidder lige og ser Seven på DVD (har ikke BD endnu...) og det er altså et imponerende billede for en SD DVD selv på 40". Det R1.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2010 kl. 16:59
Jeg har selv rodet lidt med kalibrering. Først uden måleudstyr og efterfølgende med. Jeg have lige som du indstillet mit tv efter nogle anbefalinger fra nettet. Det gjorde ikke mit tv ret meget bedre. Det gjorde det lidt bedre men mest af alt anderledes. Jeg fik også til at starte på et gulligt billede som ikke rigtig var i min smag. Jeg har også prøvet at gøre det på øjemål efter forskellige testbilleder jeg har fundet på nettet og brændt på en dvdskive. Det var bedre end ingenting, men stadig ikke tilfredsstillende eftersom mit tv var helt ude i skoven, da det kom fra fabrikken.

Tilsidst købte jeg en kalibrator og kalibrerede tvet i servicemenuen ved hjælp at en laptop med tilhørende software og omtalte testbilleder. Det virker og viser med al tænkelig tydelighed at man ikke får gule billeder ved at have sit tv indstillet til en realistisk farvetemperatur - Den der hedder varm er typisk den der kommer tættest på normen for hdtv.

Når det så er sagt er mit tv stadig ikke korrekt. Dels fordi det ændrer sig med tiden og dels fordi det på min model ikke kunne lade sig gøre at lave det korrekt. Der var simpelthen nogle uundgåelige kompromisser. Samtidig må jeg formode at det måleapparat jeg brugte i sig selv ikke var særligt nøjagtigt, da det var en billig model.

Angående det Otto nævner omkring at vænne sig til billedet. Det kan jeg godt skrive under på. Hvis jeg skifter tilbage til den gamle indstilling, kaldet "normal" på mit tv, kan jeg ikke fatte at jeg har siddet og kigget på sådan et blå-grønt billede.

Et forsigtigt bud på hvad der kendetegner et korrekt billede er efter min mening noget i retning af at billedet ikke ser "pumpet" ud i farverne og at særligt hudfarver ser naturlige ud. At hvid rent faktisk er i nærheden af at være hvid og ikke blålig som det ofte ses ved tv der blot er taget direkte ud af kassen. At der kan ses detaljer i skyggepartierne i billedet. Ofte "klippes" der i skyggepartierne for at få billedet til at se mere kontrastrigt ud. Med "klippes" mener jeg alle skyggepartier under et vist niveau gøre helt sorte, således at detaljerne forsvinder.

Med andre ord skal billedet ikke se ud af noget bestemt. Det skal se ud af det som det bliver puttet ind i TVet og ikke det som TVet gør ved billedet.

Håber du kan bruge det til noget.. :-)

MVH
tvkartoffel


Redigeret af tvkartoffel - 10-December-2010 kl. 23:02
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu