recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Grå skygge i top og bund
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGrå skygge i top og bund

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kasperkopping Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Emne: Grå skygge i top og bund
    Sendt: 23-Januar-2006 kl. 12:48
Hey alle.

Jeg har et Hitachi 42" fladskærm i den billige ende (15.000) kr og ved udmærket godt, at jeg ikke har købt toppen af poppen.

Jeg har valgt at investere i noget forholdsvist billigt nu, og så købe dyrere når HDTV for alvor vinder frem. Jeg vil altså ikke have tudet ørerne fulde om, at jeg skulle have købt noget andet m.v.

Derimod vil jeg gerne have svar på, hvad det kan skyldes, at der i toppen og bunden af mit billede (ca 3-4 cm) er lidt lysere farver end i resten af billedet.

Det ses ikke når der er lyst billede på skærmen, men kommer der sort billede på skærmen, er de omtalte 3-4 cm lidt lysere (grå) end resten af billedet. Det ser nærmest ud som om, at der er en anelse grå letterbox i billedet, selvom udsendelsen ikke er i letterbox - hvis I forstår.

Hvad kan dette fænomen skyldes, og hvad kan man evt gøre for at ændre det?

Billedet i øvrigt er skarpt og fuldt tilfredsstillende, men de lidt lysere farver i top og bund generer mig lidt til tider.
Til top
kasperkopping Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 16:36
Hmm - noone?
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af kasperkopping kasperkopping skrev:

Hmm - noone?


Åbenbart ikke i de 3 timer og 48minutter dit indlæg har været postet.

Måske de er på arbejde eller noget.

Det skader aldrig at have lidt tålmodighed.

Jeg har ikke en forklaring eller en løsning på dit problem, men mener da før at have set at nogle "billigere" lcd skærme lyste mere intenst rundt i kanten end midt på skærmen.

Måske er teknologien bare ikke så finpudset på de billigere skærme.
Har det været der hele tiden?
(hvis ja, så er der jo altid en god ide, at se en model i aktion før køb)

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 17:16
Jeg kender heller ikke til problemet, men det kan måske være en fejl....

Prøv dog at snakke med forhandleren og hør - der er intet galt ved at spørge "Kan det virkelig være rigtigt at...." i et pænt og høfligt sprog, i hvert fald til at starte med....

Jeg synes nu 15k kr. er en pæn sjat penge, og til den pris forventer man da vel ikke en sådan fejl, heller ikke selvom der findes dyrer LCD'er.

Mvh Peter

Til top
kasperkopping Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 18:39
Nu er det ikke en LCD, men en plasma skærm.

Den er købt i Elgiganten som udstillingsmodel - nedsat fra 15 til 10.000 kr (men altså 15 som udgangspunkt).

Jeg ved ikke, om de tit smådumme ekspedienter i El giganten ved noget om det aktuelle problem, men der kan selvfølgelig være undtagelser.

Jeg så testbillede på skærmen i butik - både dvd og antenne - men jeg var så bare uheldig at se nogle scener, der var lyse. Da jeg så min første film, der foregik meget om natten ku jeg se, at der hvor der normalt er letterbox (altså 3-5 cm i bund og top) var farverne en anelse lysere end den mørke farve skærmen ellers gengiver i resten af billedet.

Det virker som om, at det er noget der skal være der - siden det er præcis samme område i bund og top. Altså som om, at der hvor der alligevel tit er letterbox på skærmen, der har de slækket på farverne.

Meget underligt....



Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 18:52

 

 Ud fra den beskrivelse, er det som om at skærmen har været brugt længe med et letterbox billede, og at lys og kontrast ikke har været indstillet korrekt, og at det derved har frembragt den fejl. Den skærm skal til Rep. eller byttes.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 19:09
Ja det kunne godt lyde som en form for burn in.

Så er spørgsmålet bare om skærmen er købt som beset, og garantien derfor ikke dækker.
Det har jo nok været tilstede ved købet.

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Vendel Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-April-2004
Status: Offline
Point: 423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 19:10

Hej kasperkopping

Det er muligt at du kan fjerne det igen med en funktion på tvèt, hvor der vises en hvid skærm(White Wash), det er der på nogle plasma tv. Prøv at kikke i instruktionsbogen om din ikke også har det, og hvor lang tid de foreskriver at den skal stå på det, for det skulle kunne afhjælpe det.

Opd. Hitachi kalder det Screen Wipe.



Redigeret af Vendel
PV
Til top
duke Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 21:50
har samme problem med mit samsung le40m61b..
Til top
kasperkopping Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2006 kl. 22:41

Yes - screen wipe, har fundet det. Så håber jeg ,at det hjælper. På engelsk kalder de tilsyneladende fænomenet for "image rentation" i håndbogen.

 

 

Til top
SMS Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Juni-2005
Sted: Ølstykke - DK
Status: Offline
Point: 123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2006 kl. 23:12
Hvordan gik det, hjalp det ???
/ Venlig hilsen Søren.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu