recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Savner en "sticky" med basal viden om receivere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSavner en "sticky" med basal viden om receivere

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked Baglæns sortering
tillebeck Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2009
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Emne: Savner en "sticky" med basal viden om receivere
    Sendt: 07-Januar-2011 kl. 14:11
Tak for positivt feedback! Jeg er også blevet klogere. Jeg kan altså bruge en surround receiver både til surround og til alm. stereo.

Nu er det sådan, at alm. stereohøjtalere har jeg ét sted, mens fjernsyn og tilhørende surround var tiltænkt at stå et andet sted. Er det muligt, at sende lyden til stereohøjtalerne, fx. når vi bare hører radio/musik og så vælge surround højtalerne, når vi ser film eller bruger spillekonsol?

Update:
De forskellige Surround (5.1, 7.1 osv.):
http://en.wikipedia.org/wiki/Surround_sound

Surround receiver med mulighed for xtra højtalersæt:
webshop: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=594823#links
producen: http://www.eu.onkyo.com/products/TX-SR508.html
 - fra beskrivelsen: Powered Zone 2 and Zone 2 Line-Out for Playback of Separate Source in Another Room

Redigeret af tillebeck - 07-Januar-2011 kl. 14:26
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2011 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af tillebeck tillebeck skrev:

Surround 5.1 står for er 5=3 front højtalere (center, højre, venstre) samt 2 baghøjtalere og .1 står for én subwoofer


Jeg er allerede blevet klogere, jeg havde undret mig over det der .1 men nu er jeg også gammeldaws 2.0'er (må det vel hedde?)
Til top
serano Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-Oktober-2008
Sted: Aalborg,Danmark
Status: Offline
Point: 331
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2011 kl. 18:07

Sindsyg god ide!

Jeg foreslår eventuelt der bliver skrevet en artikel der ligges på forsiden, som der så kan henvises til.. Det ville afhjælpe en helt masse gentagelser i det her forum :)
Samsung 65NU7455
Sonos Playbase + 4xPlay1
Synology
Apple TV4K
PS4
Til top
mejersken Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 319
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2011 kl. 17:30
Sourund forsærkere kan køre stereo uanset kilden, det afhænger af din opsætning. 

Det er mest normalt at lade reciveren stå mellem dvd og fjernsyn, men med den nye hdmi 1.4 standard skulle man også kunne overføre lyd via hdmi stikket fra fjernsynet.
Til top
tillebeck Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2009
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2011 kl. 14:57
Hej

Kan en af jer tunge brugere evt. lave en sticky tråd (evt. bare skrive lidt i denne) med sådan lidt basal baggrundsviden om surround/Stereo og fetaures i receiver. Det er nemlig lidt svært at læse med, når man (som jeg) starter helt på bar bund.

Jeg har forstået, at:
  • en receiver er en forstærker med indbygget radio
  • Surround 5.1 står for er 5=3 front højtalere (center, højre, venstre) samt 2 baghøjtalere og .1 står for én subwoofer
Surround vs. alm. stero:
Jeg har ikke forstået om en surround receiver kun er til surround ved fjernsynet eller også er til alm. stereolyd, når der høres musik. Har tidligere set, at Yamaha havde både stereoudgang til separat højtalersæt og så 5.1 udgang til fjernsynets surround. Er det standard for alle surround receivere i dag?

HDMI 1.4:

Har forstået noget med, at lyden kan sendes videre i sådan et kabel. Er et korrekt eksempel en Xbox el. DVD, som sender lyd+billede til fjernsyn via HDMI 1.4. Og fjernsyn sender så lyd videre til surround receiver med et andet HDMI 1.4 og så kommer DVD/Xbox's lyd ud i højtalere og billede på skærmen synkront. Voilá! Korrekt forstået eller er det faktisk omvendt, at surround receiver skal sidde i midten og sende billede til TV'et?

Andre væsentlige features, som det er gode at have som baggrundsviden for at lette læsningen i forum (og undgå alt for mange dumme spørgsmål?

På forhånd tak
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu