recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Underlige ’streger’ på Pioneer plasma
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUnderlige ’streger’ på Pioneer plasma

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 497
Direkte link til dette indlæg Emne: Underlige ’streger’ på Pioneer plasma
    Sendt: 11-Februar-2006 kl. 20:24

Hej alle!

Jeg har et Pioneer 435XDE plasma, købt i april sidste år. Jeg er rigtig glad for tv'et, men indenfor de sidste 2-3 måneder er der begyndt at dukke nogle mystiske streger op på skærmen. De er ikke synlige når tv'et er tændt, men når det er slukket ses det ganske tydeligt, specielt i dagslys. Der er ikke tale om fysiske ridser i overfladen. Mest af alt minder det om de streger der kommer på indersiden af sådan en etch'a'sketch-ting (kan I huske den? http://www.etch-a-sketch.com/html/onlineetch.htm ). Mit bud er dog, at det er anti-refleksbehandlingen på skærmen det er galt med. Jeg har aldrig brugt andet end den mikrofiber-pudseklud der medfulgte fra Pioneer til at rengøre skærmen med, så det burde heller ikke være det der er årsag til problemet.

Er der nogen andre plasma-ejere der har oplevet samme problem så vil jeg selvfølgelig gerne høre om det, og om det eventuelt er noget der er omfattet af garantien.

Mange hilsner fra Søren

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2006 kl. 20:43

Hej Søren,

Jo, jeg kunne godt huske min første fladskærm (!) fra Etch-a-Sketch.

Jeg må indrømme, at jeg ikke har en plasma selv, men jeg har til gengæld et bud. Da det lader til at komme indefra og især da det er et plasma-TV, kunne det lyde som indbrænding.

Det har Lars fra redaktionen vist nogle eksempler på her.

Du kan også søge på udtrykket (eller det engelske burn in) og finde en del om det bl.a. her i forummet.

Men er det noget andet, der er galt, kunne du måske uploade et lille foto af det?

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 497
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2006 kl. 22:02

Hej Carser!

 

Tak for dit input. Jeg tvivler dog på at der er tale om indbrænding. Som det fremgår af den tråd du linker til, så opstår indbrænding ved eksempelvis et hvidt tv-logo der er placeret det samme sted på skærmen over en længere periode. Som du kan se af billedet, så er det uensartede og tilfældige streger, og da jeg ikke har ladet tv’et stå tændt hele natten på ”Channel of Weird Arts" så ser jeg ikke dette som årsagen...

 

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2006 kl. 22:43

Hej Søren.

Nu hvor jeg kan se dit billede må jeg give dig ret: Det ligner ikke indbrænding. Set i bakspejlet skrev du jo også, at det ikke er synligt, når TV'et er tændt.

Jeg vil også tro, det er en fejl eller en skade i anti-refleks behandlingen. Eller evt. et andet coating-lag.

Jeg ved desværre ikke, hvad du kan gøre ved det udover evt. at kontakte forhandleren og fremover ikke at trykke for hårdt ved brug af mikrofiberkluden. Den ridser næppe, men trykket fra knofedtet kan måske have skadet overfladen. Det forekommer på f.eks. kameraobjektiver og solbriller folk ellers passer pænt på.

Der er også dem, der gør ekstra meget ud af coating af skærme, så den både virker og holder længere, f.eks. B&O.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 497
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2006 kl. 23:20

Hej Carser

Tjaeh - jeg synes jo ikke selv at jeg har frådset med knofedtet. I de 9 måneder jeg har ejet skærmen, er den blevet (blidt) rengjort med kluden 3-4 gange ialt - og slet ikke i en grad der (efter min mening) burde kunne forårsage de omtalte streger.

Men nok om det - jeg vil selvfølgelig også gerne høre om der er andre der har set samme fænomen på deres skærme, inden jeg retter henvendelse til forhandleren.

:) Søren

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2006 kl. 00:06

Klart nok.

Det er nogle ret skæmmende streger - virkelig synd. Lige da jeg først så billedet, troede jeg p.g.a. dem faktisk, at der lå en marmorplade under lampen!

Jeg påstår forsåvidt ikke, at du har forårsaget stregerne ved at gnubbe for hårdt, snarere, at coatingen nok er lidt sart - hvis det altså er den, der er skadet. Eller nyt bud: Let forurenet/angrebet af syre fra fingersved på kluden eller hvad ved jeg - og så kan den måske renses.

Se evt. http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7484

Jeg husker også et indlæg om lidt regndråber, der havde "ødelagt" en plasmaskærms overflade - men jeg kan ikke lige finde det i mængden.

Jeg har selv arbejdet med oppudsning af bl.a. messing- og kobberplader, og der skal så at sige ingenting til, at de reagerer. I din coating er der ret sikkert også metal involveret. 

Kan børn eller dyr i nærkontakt forresten udelukkes?



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 497
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2006 kl. 17:01

tak for yderligere input - det er altid rart lige at få vendt alle (u)muligheder.

Husdyr kan udelukkes. Børn kan ikke! Men eftersom stregerne mest optræder i den øverste halvdel, og da min 3-årige søn altså ikke kan nå så langt (medmindre Einstein-junior har stået på en skammel og haft en skruetrækker i hånden ) og iøvrigt aldrig har set ham i nærheden af skærmen - så regner jeg ikke med at det er her koen ligger begravet.

Nå, men jeg vil prøve at anskaffe mig nogle af de midler der omtales i den tråd du nævner herover - og så må jeg se om dét eventuelt skulle kunne mindske eller fjerne problemet!

Søren

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2006 kl. 17:18

Det håber jeg. Skriv gerne igen, når du har prøvet det.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu