recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PAL/NTSC følsomhed DVD/PC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPAL/NTSC følsomhed DVD/PC

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lone Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Direkte link til dette indlæg Emne: PAL/NTSC følsomhed DVD/PC
    Sendt: 20-Februar-2006 kl. 12:52

Jeg er lidt i tvivl om, om en DVD optaget på recorder med PAL indstilling, uden videre kan afspilles på en PC i USA. (Off the shelf opsætning). Der er vel ikke det samme PAL/NTSC problem at tage højde for, som hvis det skal afspilles på TV, eller hva' ?

Vh Lone

Til top
p-HD Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Marts-2004
Status: Offline
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2006 kl. 13:46

Jeg kan kun sige at jeg har kørt både ntsc og pal dvd'er på pc'en uden problemer, så jeg kan ikke se hvordan det skulle kunne give problemer på en pc i usa.

Men jeg tror nu nok også, at dvd-afspilleren i stuen i usa kan klare afspilningen. Når min billige afspiller i en rimelig grad kan afspille NTSC-materiale som ren PAL (dog med en næsten ikke-mærkbar hakken), så kan jeg ikke se, hvrofor det ikke også burde virke den anden vej. Det eneste, som som kan forhindre afspilning af skiver i USA, er hvis skiven er kodet i region 2... og siden dvd-recordere optager i region 0 (kodefri), så burde der ikke være nogen problemer.

Til top
Lone Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2006 kl. 13:52

Nej jeg tror også at PC er rimelig problemfri, meeeen  - det er rigtigt nok at PAL kodede afspillere/TV'er kan vise NTSC, men med US's generelle indstilling til sig selv som "hele verden" er det mere usikkert om afspillere/TV'er derovre kan vise PAL ....

På mange områder findes der jo stadig internationale standarder og US standarder. US tror bare at US standarder ER internationale, men det er en anden snak.

Jeg optager i region 0, så der skulle ikke være noget problem.

 

 

Til top
p-HD Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Marts-2004
Status: Offline
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2006 kl. 14:05

Kom faktisk lige i tanke om et konkret eksempel på, at de godt kan afspille PAL-materiale i usa.

Jeg skulle for et års tid siden optage et indslag på tv2's regionalprogrammer på min recorder, da noget af min brors svigerfamilie havde medvirket i indslaget. Den tog de så med til staterne og skiven kunne FINT ses på deres gamle billedrørskasse. Billedet var lidt blødt, men de kunne sagtens se det. Og det er da ikke ligefrem fordi at de er i besiddelse af en mærkevare-afspiller, så mon du ikke roligt kan sende optagelser til usa?

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2006 kl. 14:07
Det er ganske få DVD-afspillere i USA, der kan afspille PAL DVD'er.

I Europe er det et krav, af afspillerne skal kunne afspille NTSC, idet region 2 dækker både Europa og Japan, og Europa er PAL-land, og Japan er NTSC-land, så en region 2 afspiller SKAL kunne afspille både PAL og NTSC.

En region 1 afspiller behøver kun at kunne afspille NTSC-diske, idet region 1 kun dækker (Nord-)Amerika, og dermed kun NTSC.

Mange kina-dåser kan dog afspille begge formater, og kan endda konvertere imellem standarderne. Det er dog langt fra alle mærke-vare-afspillere, der kan, og de få der kan (over there) vil normalt sende PAL ud ved afspilning af en PAL DVD, og det er meget få TV i USA, der er multi-standard.

Som Lone skriver, så er USA meget navle-beskuende. Hvordan kan de ellers kalde et nationalt mesterskab for "World Series" ?
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu