Vilhelm skrev:
Netop i denne weekend er jeg hos et par venner stødt ind i en problemstilling vedrørende TDC klassisk telefoni og TDC HomeDuo (bredbånd og telefoni). Parret jeg besøgte, betalte 134 kr. for fastnettelefoni og 299 kr. for TDC HomeDuo. I alt kostede de 2 abonnemtenter 401 kr. pga. "samlerabatter" m.m.
Umiddelbart er det meget mærkeligt, da TDC blot burde sælge en TDC HomeDuo løsning med bredbånd og telefoni, og ikke yderligere kræve betaling for et traditionelt fastnetabonnement.
Situationen i hjemmet er den, at 2 fastnettelefoner er sluttet til en ældre installation med 3-polede stik.
Da man for mere end et år siden ønskede bredbånd, blev der af TDC i et nyt rum installeret et såkaldt multistik, hvor RJ11-stikket er forbåndet til et skillefilter og derfra er ADSL-stikket forbundet med TDC HomeBox'en, der ikke er forbundet med noget udstyr, men fungerer som trådløs router for hjemmets eneste pc. Multistikkets 3-polede stik bruges ikke, og der er heller ingen telefon knyttet til skillefilter eller HomeBox.
Parret bør naturligvis nøjes med et HomeDuo abonnement og spare det klassiske telefoni-abonnement, men hvilke problemer med telefonien vil mon dukke op i den anledning. (Jeg kunne ikke finde ud af hvordan installationerne var forbundet).
Det er værd at nævne at en TDC-hastighedstest af bredbåndsforbindelsen (der sælges som "op til 20/1 Mbit) viste godt 8 Mbit download og 0,8 Mbit upload. Så vidt jeg kan se, burde TDC ikke sælge parret TDC Home Duo til 299 kr./måned, men TDC Home Duo Basic til 249 kr., idet Basic sælges som "op til 10/1 Mbit". Kommentarer? |
Parret har nu fået ændret telefoniabonnementerne i en TDC-butik og sparer 150 kr. om måneden. Man sparer 50 kr. ved at få TDC HomeDuo Basic i stedet for TDC HomeDuo
uden at miste bredbåndshastighed. Det overflødige fastnettelefoni-abonnement slettes naturligvis. Abonnementet suppleres med FriWeekend til 5 kr. pr. måned, hvorved opkald i weekenderne bliver gratis (1 kr. pr. opkald spares). FriWeekend giver desuden adgang til Vis Nummer, Voicemail og Banke På, og det er værd at tage med.
Jeg havde desværre misforstået situationen og skrev at man havde 2 fastnettelefoner. Det viser sig at der er tale om dect-telefoner. Nu da abonnementet er ændret, og der anvendes bredbåndstelefoni, er base-telefonen flyttet og direkte forbundet til HomeBoxen, hvorefter den fungerer. Den anden telefon (en håndsættelefon) er der ikke rørt ved, og den fungerer naturligvis også.
Tak for hjælpen. Beklager at jeg ledte lidt på vildspor.