recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brugeranmeldelse af The Thin Red Line (Blu Ray)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBrugeranmeldelse af The Thin Red Line (Blu Ray)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Rod83 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 681
Direkte link til dette indlæg Emne: Brugeranmeldelse af The Thin Red Line (Blu Ray)
    Sendt: 04-Juli-2011 kl. 14:01

Intro
Filmen:

- Skuespillere James Caviezel, Sean Penn, Nick Nolte, Adrien Brody, George Clooney, Elias Koteas.
- Spilletid 164 min.
- Sprog Engelsk 5.1 DTS-HD-MA.
- Undertekster English, Spanish, French, Dutch, Portuguese, Finnish, Swedish, Danish, Norwegian.

The Thin Red Line (Den Tynde Røde Linie) er langt om længe kommet på Blu Ray og er har været længe ventet af denne bruger. Siden den blev set i biografen var jeg ikke tvivl om at det var en anderledes krigsfilm, hvor den til forskel fra Saving Private Ryan, bliver fortalt i helt andet tempo, men uden at man på noget tidspunkt er i tvivl om krigens grusomheder, konsekvenser og pris. Som så mange af Terrence Malicks film er den et visuelt mestervæk, med store panorama optagelser, fokus på vinkler, lysindfald etc. at det næsten minder om de flotte optagelser fra Planet Earth. Den visuelle side bliver eminent suppleret, med flot og stemningsfuld musik orkesteret og sammensat af Hans Zimmer, hvor tonerne fra polynesisk folkesang hamoneres elegant med de dunkle toner fra krigens rædsler. Filmen blev i sin tid nomineret til 7 Oscars, bla. for Bedste Film, uden at den desværre vandt. Men lever denne udgivelse op til forventningerne? Og er lyden det bedre end fra DVD udgaven? Det vil jeg komme nærmere ind på.

Mit setup:

- Panasonic TX-P50G20E (plasma).
- Bluray afspiller Sony BDP-S550.
- Onkyo TX-SR308B Surround Reciever.
- Gammelt 5.1 Eltax surroundsystem.

Dette er en brugeranmeldelse og alle synspunkter, vurderinger etc. er min og ikke recorder.dk eller producentens. Så fik vi lige det på plads Tongue. Billederne er taget via mit digital kamera. Kvaliteten er ikke så god. Cry. Karakter 1-6 stjerner og købt fra amazon.co.uk.

Filmen (StarStarStarStarStar) - kort     
Den Tynde Røde Line følger i bund og grund den menige soldat Robert Witt og hans vej gennem slaget for Guadalcanal i Stillehavskrigen under 2. Verdenskrig.  Undervejs støder vi på en række personer, der sammen med vores hovedperson drager os ind i krigens moralske spørgsmål og via dem får vi fortalt (og vist) de konsekvenser krigen kan have på selv de stærkeste mænd. Af de mest markante personer er Sgt. Edward Welsh spillet af Sean Penn og ikke mindst den kyniske og hårde Lt. Col. Gordon Tall spillet (fremragende) af Nick Nolte. Den Tynde Røde Line må virkeligt have virket tynd for de stakkels soldater, for hvor er start og hvor er slut i krigens rædsler? Og kan det passe at alt den grusomhed skal kæmpes i Guds paradis? Og hvad handler denne krig egentlig om? Hvor er den (tynde) røde line i alle disse rædsler? Hvem "bestemmer" at de skal dø og ikke jeg? Disse spørgsmål tages op gang på gang med Tall og Welsh som modpoler/kontraster til hhv. Witt og Capt. Staros spillet af Elias Koteas. Netop kontraster er kendetegnet for krigen i Stillehavet. Et eksempel på dette er gengivet i filmens begyndelse hvor dødens tema fortælles med paradiset som kulliser til filmens afslutning med Witts død. Filmen får ikke maks karakterer da disse kontraster desværre også er med til at sætte filmens tempo ned. Filmen varer trods alt knapt 2 timer og 45min.

 

Billedkvalitet (StarStarStarStarStarStar)
Filmens præsenteres i sin orginale 2.34:1 format og er komprimeret med MPEG4-AVC i 1080P. Billedkvaliteten er superb med fine, mættet og naturlige farver samt god kontrast og shadowdetail. Detaljegraden og skarpheden er fantastisk, hvilket illusteret ved, at de små konturer i personernes ansigter tydelige når man går tæt. Der er enkelte små scener hvor der er lidt støj på billedet, men det er over småtingsafdelingen. Alt i alt er der tale om en kvalitets overførelse fra de orignale 4K film.

 

Lyd (StarStarStarStar)
Hvorfor ikke topkarakterer til lyden? Lad mig starte at understrege at lydbilledet er bedre end DVD udgaven. Fra bombardementerne af de japanske stillinger til havets brusen er lyden klar og tydeligt og er alt i alt ganske overbevisende. Men i sammenspil med den gode billedkvalitet synes jeg godt, at man kunne have kræset lidt mere for lyden, der præsenteres i en fin 5.1 DTS-HD-MA. Nogle ekstra muligheder i form 6.1/7.1 eller Dolby-TrueHD ville have været kærkomment.         

 

Ekstra Materiale (StarStarStar)
Der er ikke meget andet at sige at det er der og giver en fin indsigt i filmens tilblivelse. Det mest interessante i ekstra materialet er de slettet scener, men set i forhold til filmens længde og tempo er de ikke savnet. Billedkvaliteten er bestemt ikke den bedste og præsenteres i SD. Ikke at SD i selv er dårligt, men der er ingen tvivl om at alt fokus har været på selve filmen. Men det er vel også det vigtigste.

Konklusion (StarStarStarStarStar)
The Thin Red Line (Den Tynde Røde Linie) er fremragende krigsfilm, med en god og fængslende historie, superb billekvalitet og god lyd. Det er kun småting der gør at den ikke får topkarakterer.         



Redigeret af Rod83 - 04-Juli-2011 kl. 14:14
Panasonic TX-P50G20E (anmeldelse)|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 17:29

Flot arbejde Rod83 Clap, det er også en film jeg skal have....

MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 17:53
Måske en voldsom spoiler du afslører i resumeet når du skriver hvad der sker i slutningen. Jeg har ikke selv set filmen, så ved ikke om det er sådan noget med flashbacks's (eller lignende), men hvis ikke så virker det umiddelbart ret afslørende.
Udover det så er det en god anmeldelse der virker gennemarbejdet og seriøs og hvor der er tænkt over formatet for at give overblik for læseren.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 18:00
Da den udkom i tidernes morgen, syntes jeg den var, rent ud sagt røvsyg, gad ikke se ret meget af den. Måske jeg vil synes bedre om den i dag.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 19:20
Flot og inspirrende anmeldelse - flot gået. Jeg ser frem til din næste anmeldelseTongue 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Rod83 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 681
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Måske en voldsom spoiler du afslører i resumeet når du skriver hvad der sker i slutningen. Jeg har ikke selv set filmen, så ved ikke om det er sådan noget med flashbacks's (eller lignende), men hvis ikke så virker det umiddelbart ret afslørende.
Hahaha ja jeg skulle nok ikke have lavet så stor en spoiler LOL. Skal huske det til den næste anmeldelse Embarrassed. Men jeg takker alle for de rosende ord TongueSmile
Panasonic TX-P50G20E (anmeldelse)|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim
Til top
Rod83 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 681
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Da den udkom i tidernes morgen, syntes jeg den var, rent ud sagt røvsyg, gad ikke se ret meget af den.
Det kan jeg faktisk godt forstå. Fordi til forskel fra Saving Private Ryan (der er mere action præget), så har filmen et helt andet tempo og er meget mere metaforisk i sin udtryksform og fortælle stil. Dette har og vil nok dele publikum fremover. Men ellers bare nyde Nick Nolte skuespil Smile Suværent hans bedste perfomance til dato IMOEmbarrassed  
Panasonic TX-P50G20E (anmeldelse)|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2011 kl. 09:31
fin anmeldelse. jeg forstår dog ikke din kommentar ang lyden. hvordan mener du at et evt 6.1/7.1 eller true hd vil gøre lyden bedre. det vil da ikke ændre på lydkvaliteten om lyden er true hd - 6.1/7.1 .
Til top
Rod83 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 681
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2011 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

fin anmeldelse. jeg forstår dog ikke din kommentar ang lyden. hvordan mener du at et evt 6.1/7.1 eller true hd vil gøre lyden bedre. det vil da ikke ændre på lydkvaliteten om lyden er true hd - 6.1/7.1 .
Takker Smile. Ja godt observeret. Og det har du fuldstændigt ret i Smile. Det eneste jeg hentyder til, at der mange (måske LOL) der har et 6.1 eller måske 7.1 system og derfor kunne godt have gået hele vejen. Jeg har set BD film hvor man havde flere valgmuligheder for lyd og det savner jeg i denne film.


Redigeret af Rod83 - 06-Juli-2011 kl. 15:53
Panasonic TX-P50G20E (anmeldelse)|Onkyo TX-SR308B|Sony BDP-S550|PS3-Slim
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2011 kl. 16:17
God anmeldelse Smile Thumbs Up

Jeg har ikke set filmen før, så det kan være jeg skal købe den på et tidspunkt Smile
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu