recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Filsynkronisering -- Offlinefiler, Mesh... eller?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFilsynkronisering -- Offlinefiler, Mesh... eller?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
nstenberg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 30-Maj-2011
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Emne: Filsynkronisering -- Offlinefiler, Mesh... eller?
    Sendt: 14-Juli-2011 kl. 22:22

Hej,

Da den måde hvorpå jeg p.t. har adgang til filer over mit hjemmenetværk har vist sig at være mindre hensigtsmæssig (læs: workgroups...), vil jeg høre om der er nogen der har nogle gode råd. Jeg vakler mellem en af de to nedenstående løsninger; men først et par ord om setup’et, som på denne del af netværket er ret simpelt: Der er 2 stk. bærbare computere, 1 stationær og så en NAS, der server en række centrale filer, såsom mine OneNote-notesbøger, dokumenter osv.

Mit mål er, at jeg skal have adgang til alle mine centrale filer, uanset hvilken af de tre computere jeg er på og uanset om jeg er koblet på hjemmenetværket eller ej. Som jeg ser det er der to løsninger:

1) Windows Live Mesh 2011
Giver pc-til-pc samt over-skyen synkronisering af filer, ligesom det er muligt at lave remote access osv.

2) Offlinefiler / Offline Files
Jeg er så heldig ikke at bruge Home-udgaverne af Windows 7, så jeg har mulighed for at lave et setup, hvor hver af de tre computere synkroniserer med serveren så snart de kobles på netværket (f.eks. når jeg kommer hjem) og så laver en synkronisering.

Det lækre ved Offline Files er, at det er en feature der er indbygget i Windows og at jeg ikke behøver installere yderligere software ovenpå. I øvrigt er løsninger, der er internetafhængige (f.eks. Dropbox eller SugarSync) et no-go.

Men der hvor jeg vil hen er: Hvad ville I gøre i situationen? Eller nok mere præcist: Hvad gør I?

(NB: Alt kører Windows 7. NAS'en planlægges udskiftet med en WHS-boks)
 


Redigeret af nstenberg - 14-Juli-2011 kl. 22:25
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 22:37
Har selv brugt dropbox som jeg også vil mene er oplagt til dig da det jo godt kan synkronisere over det lokale netværk også. Med mindre du reelt ikke har fast adgang til internetforbindelse.

Selv er jeg for nyligt begyndt at bruge Mesh da jeg kan synkronisere så mange gb jeg vil. Bruger ikke de 5g skydrive noget da mit mediacenter altid er tændt (ved faktisk ikke om det så kun synker over LAN eller hvad det gør? )

Det smarte ved dette er at jeg så kan tage backup 1 sted (mediacenteret) som spare mig en masse licenser og unødvendigt software på min arbejdscomputer. 
Til top
nstenberg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 30-Maj-2011
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 22:46
Gør Dropbox ikke stadig brug af den tåbelige synkroniseringsmodel der går ud på, at alt det der skal synkroniseres skal ligge i Dropbox-mappen - eller er de, ligesom Windows Live Mesh og SugarSync gået over til, at enhver mappe kan synkroniseres? I øvrigt er det nyt for mig, at man kan lave synkronisering på lokalnetværket i Dropbox; cool.
 
Grunden til at jeg i øvrigt foretrækker løsninger, der synkroniserer pc-til-pc og ikke pc-til-skyn-til-pc er, at sidstnævnte tit og ofte er mindre snap.
 
I øvrigt snublede jeg lige over denne artikel, der ganskevist er til Small Business Server, men som beskriver Offlinefiler kombineret med Shadow Copy/Previous Versions-backupsystemet. Det virker rigtigt smart: http://blogs.technet.com/b/sbs/archive/2010/03/15/work-smarter-with-offline-files-and-shadow-copy.aspx
 
 


Redigeret af nstenberg - 14-Juli-2011 kl. 22:49
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2011 kl. 11:30
Ja dropbox understøtter stadig ikke mapper uden for dropbox mappen. Dette tror jeg måske også er med til deres succes da det gør det virkeligt let at komme igang med :)

Men dropbox bruger LAN til at synce når det er muligt men du kan ikke vælge kun at synce over lan. 
Til dokumenter synes jeg virkeligt dropbox er lækkert da man så bare kan have alle sine dokumenter der og sætte library i windows til at pege på ens dropbox og så udelukkende bruge den. Til større filer bliver det dog hurtigt dyrt med dropbox hvor jeg så godt kan lide windows mesh.  Dropbox giver dig jo også mulighed for at gendanne ældre versioner af en fil (i 30 dage) og hvis du ikke kan undvære mapper uden for dropbox kan du hacke lidt med nogle symbolic links
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2011 kl. 14:59
Du kan også bruge en VPN forbindelse, hvis filerne ikke skal være tilgængeligt offline (det ser ud til at man også kan køre med offline-synkronisering over vpn).
 
How to Set Up VPN in Windows 7:
 
How To Setup VPN on Windows 7 as Home Solution:
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu