recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forum forside</b> Forum forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg RSS Feed - Gode "gør det selv" subs til billige penge
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gode "gør det selv" subs til billige penge

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 799
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2018 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Ja, den er da alligevel imponerende den enhed. Jeg har også lige prøvet at modellere den i 25l kabinet og performance næssigt fejer den monacor af banen i de dybe toner.

Men jeg prøver lidt at komme væk fra at kigge på hvor meget man kan presse ud af bunden fordi den ikke skal spille kælderdyb bas men mere assistere fronterne i området fra 40hz til 80hz. Derfor prøver jeg at undgå dem med stor xmax og kigger på enheder som er lette at drive med høj følsomhed.

Lidt ala den filosofi som bliver brugt i 18" jbl subs og procellas p15. Store følsomme bas enheder der pga deres størrelse (og de tæsk de kan ta) kan spille dybt med lav tuning og EQ. Jeg vil så bare prøve i en mindre skala.

Det er også helt fint, hvis det er den vej du vil gå, men når det bliver skrevet at JBL og specielt Procella er "følsomme" så det altså sådan lidt bob, bob. Det er rigtig nok for så vidt angår den øvre del af arbejdsområdet, men i den anden ende er det lige omvendt. Der vil en rigtig subwooferenhed, i et fornuftigt afstemt reflekskabinet være betydeligt mere følsom end en proenhed. Specielt hvis der som ved procella er brugt en lille lukket boks. Når de (igen specielt procella) bruger en masse EQ, så er det netop fordi følsomheden er meget lav nede ved 20-30 Hz.

Redigeret af Mefisto - 13-Februar-2018 kl. 17:19
Til top
Annonce

Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 910
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2018 kl. 09:38
Så blev jeg det klogere Thumbs Up
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2018 kl. 15:52
Jeg har leget lidt med at se hvor smal jeg kan gøre subben og magneten på enheden er nu kun 13mm fra portvæggen. Så jeg overvejer at sætte enheden i den modsatte ende og vende den om så porten er i top og enhed i bund. Har i erfaring med om det vil gøre nogen forskel hørbart eller målbart?

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 799
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2018 kl. 18:02
Skal porten vende fremad? Kan du ikke lave den i siden. Så kan hullet være på siden eller endnu bedre på toppen. Så behøver du ikke folde porten.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2018 kl. 18:18
Ja, den skal vende frem. Jeg regner med enten at lave baffelwall eller fylde op med mineral uld omkring højttalere og subs
Til top
 Besvar Besvar Side  <12
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu