recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI omskifter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI omskifter

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI omskifter
    Sendt: 22-Januar-2009 kl. 16:11
Hej,

Min reciever har kun én HDMI udgang - hvad gør man så når man vil koble både skærmen og projektoren til?

Jeg har kigget lidt på diverse HDMI-splittere, men jeg er lidt 'loren' ved dem; for hvordan opfører de sig mht. den tovejs kommunikation der er i HDMI? (f.eks. Lip-Sync)

Kan disse splittere også håndtere at der kun er ét 'modtager-apparat' tændt? (Nogle splittere skriver at de har en primær udgang, hvorfra den videresender f.eks. de understøttede opløsninger fra - hvad så hvis 'primær-apparatet' er slukket?)

Da jeg egentligt kun har behov for at se signalet på ét apparat af gangen (enten fladskærm eller projektor) burde en simpel "omskifter" (gerne fjernbetjent, eller én som kan måle hvilket apparat som er tændt) være nok - men findes de??

-Kent

Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 19:34
Anyone? Der må da være nogen som har både skærm, projektor og kun én HDMI-udgang - hvad gør I??

-Kent
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 20:24

Vi er 2 der har både tv og projektor, den ene en 2500,- Gefen luksus, den virker bare, men hvis det du tilslutter før har auto detect som edge, skal gefen tændes før edge, ellers finder den enten gefen, tv eller projektor på edge som nyt output, skyldes edidt, en fw af edge mangler, ingen problem med receiver før.

Den anden har købt en 700,- kroners hos av-connection der driller som du siger, der skal signal på begge udgange før der er hul igennem og så slukke tv eller projektor bagefter.

Så lige nu er gefen det der virker, om så en anden splitter til 700,- virker arbejder vi på.

SVP03
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 20:49
Hej,

Det første af dine afsnit er delvist sort snak for mig. ;) Hvad betyder "edge"?

Anyway, Gefen's splitter er netop én af dem jeg har kigget på - om produktet skriver de på hjemmesiden:

Oprindeligt skrevet af www.gefen.com www.gefen.com skrev:

Display Output 1 is connected to the Primary Display, from which the resolution and device capability information (EDID) is obtained. All other displays on the other outputs must be capable of the same resolution(s) being shown on the Primary Display, or they may not show a picture.

Det får mig til at frygte hvad der vil ske, hvis TV'et, som måske er tilsluttet Output 1, er slukket - kan den så finde ud af at tage oplysningerne fra Output 2 (hvor projektoren er tilkoblet)??

Jeg syntes det virker som overkill at give 2500,- for noget som dybest set kan alt for meget - vi har jo ikke brug for at kunne se noget på begge outputs på samme tid.

Det jeg nok er efter er noget a'la denne dims - blot med en fjernbetjening eller noget andet automatik, som kan føle hvilket af outputtene som er "tændt".

-Kent
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 20:58
En edge er en dvdo edge, det var for at vise det problem vi har haft, men edid du beskriver er at output 1 vidersender display oplysninger til input, hvis output 1 ikke er tændt er det output 2 der gør det, dette er en ekstra feature som de billige slet ikke har. Altså, hvis din receiver kan tjekke hvilket tv der er tilsluttet, kan dette gå gennem gefen splitter, dette gennem tændt tv i udgang 1 herefter udgang 2 osv. Det er i princippet ikke noget du skal bruge hvis dine tv og projektor alle kan modtage 1080P24, 50 og 60 hz.
SVP03
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 21:23
Tak, det giver mening. :)

Så er det man ønsker, at man havde brugt de 2500,- på den større model reviever med 2 HDMI udgange.

-Kent
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

Tak, det giver mening. :)

Så er det man ønsker, at man havde brugt de 2500,- på den større model reviever med 2 HDMI udgange.

-Kent
Tjae, hvilken tænker du på, de fleste skal du skifte mellem output 1 eller 2 inde i en eller anden undermenu, bortset fra sony str-da5400es. Har selv en onkyo 906, den har da i det mindste en knap på fronten inde under låget, men den er  " 1 > 2 > ingen signal > 1 > 2" osv. så ikke noget man lig kan proppe ind i en multi fjernbetjening da den ikke har direkte valg.
SVP03
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10312
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 21:36

Hvad med sådan et HDMI splitter kabel, som egentlig er beregnet til at tilslutte to kilder til det samme TV. Måske kan det bruges med modsat signalretning. Set hos Biltema.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvad med sådan et HDMI splitter kabel, som egentlig er beregnet til at tilslutte to kilder til det samme TV. Måske kan det bruges med modsat signalretning. Set hos Biltema.

Flemming

Måske på 1 m længede, men så skal du helt sikkert ikke køre vera link, eller anden form for styring over hdmi. Det må da gå helt galt.
SVP03
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Tjae, hvilken tænker du på, de fleste skal du skifte mellem output 1 eller 2 inde i en eller anden undermenu, bortset fra sony str-da5400es. Har selv en onkyo 906, den har da i det mindste en knap på fronten inde under låget, men den er  " 1 > 2 > ingen signal > 1 > 2" osv. så ikke noget man lig kan proppe ind i en multi fjernbetjening da den ikke har direkte valg.

Nej hvor dårligt - jeg havde da forventet at den ville have direkte valg som på inputsiden...

Så er Gefen-splitteren eller den manuelle omskifter jeg fandt trods alt nok bedre (eller i det mindste mere økonomisk, i det sidste tilfælde)

Hvem forhandler Gefen herhjemme?

-Kent


Redigeret af kbh4 - 22-Januar-2009 kl. 21:58
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 22:13

Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Tjae, hvilken tænker du på, de fleste skal du skifte mellem output 1 eller 2 inde i en eller anden undermenu, bortset fra sony str-da5400es. Har selv en onkyo 906, den har da i det mindste en knap på fronten inde under låget, men den er  " 1 > 2 > ingen signal > 1 > 2" osv. så ikke noget man lig kan proppe ind i en multi fjernbetjening da den ikke har direkte valg.

Nej hvor dårligt - jeg havde da forventet at den ville have direkte valg som på inputsiden...

Så er Gefen-splitteren eller den manuelle omskifter jeg fandt trods alt nok bedre (eller i det mindste mere økonomisk, i det sidste tilfælde)

Hvem forhandler Gefen herhjemme?

-Kent
Det gør som udgangspunkt forhandlere under www.cavea.dk, dertil it distrubutører.

http://www.cavea.dk/www/Pub982.asp

Det er den her jeg har.



Redigeret af SVP03 - 22-Januar-2009 kl. 22:15
SVP03
Til top
Lillebak Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 12:45
Jeg sidder i samme situation og har købt en billig HDMI Switch boks hos Harald Nyborg til 199,-
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4295&n=10

Meget billigere bliver det nok ikke og så virker det upåklageligt.

Her kan det også være ligemeget hvornår du tænder de forskellige enheder og du kan selv vælge hvilken enhed der skal bruges, hvis alle er tændt på samme tid, men desværre skal du op af sofaen for at skifte

Mekanisk, manuelt og simpelt...
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu