recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDTV og HDD-optagere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDTV og HDD-optagere

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tikris Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Emne: HDTV og HDD-optagere
    Sendt: 16-Februar-2006 kl. 13:51
Jeg har læst mig til at man ikke kan bruge de nuværende HDD-optagere når der skal sendes HDTV fra 2009. Er det korrekt?

Hvis ja, er det da et teknisk spørgsmål eller størrelsen på harddisken i optageren ?

Kan man fremtidsorientere sit køb, når jeg er i overvejelser om at købe en HDD-optager nu ?

På  forhånd  tak

Kristian
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2006 kl. 14:00

Korrekt du kan ikke optage HD på en recorder i dag.

Dette er både HDD størrelsen men også at recorderen ikke indeholder en HD-tuner. Recorderen kan slet ikke håndtere et HD signal.

Nej du kan ikke fremtidskøbe dit køb allerede nu. Din recorder vil være delvis forældet allerede når du modtager den.

Så køb en recorder der opfylder dine krav i dag. Om 1 år er den alligevel faldet 50% i pris, så ingen grund til at tænke 4 år frem.

Du vil dog sandsynligvis stadig kunne benytte din recorder i 2009, dog kræver det at du nedscalerer dit HD signal til et almindeligt signal, men det ville da være kedeligt at gøre.

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2006 kl. 14:02
Det er et teknisk spørgsmål, da de nuværende optagere ikke kan optage i HDTV's opløsning og bitrate. Du kan godt optage HDTV på nuværende optagere, men "kun" i de optagekvaliteter vi har idag.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
pmk69 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 158
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2006 kl. 14:06
Edit: Æv hvor er der altså nogen der er hurtige til at svare - lad nu mit svar stå alligevel

Hej tikris

Jeg vover at svare på en del af spørgsmålet.

Jeg er ikke sikker på om man kan bruge de nuværende HDD-optagere. Det afhænger af flere ting.

Jeg mener at der er lagt en form for kopibeskyttelse ind i standarden, der derfor krævet at man har en såkaldt HDMI indgang på optageren. Det ved andre herinde meget mere om.

I fald det kan lade sig gøre, vil HDD-optageren optage i almindelig PAL/NTSC opløsning og ikke i hverken 720P eller 1080i opløsninger, da ingen (mig bekendt) understøtter dette endnu.
Af ovenstående følger også at HD-størrelsen ikke er et problem - optagelserne vil fylde det samme som andre PAL/NTSC optagelser.

Bemærk at TÆNK på et tidspunkt i en test af HD-optagere nævnte at man for at være fremtidssikret mht. HDTV burde vælge en HD-optager med stor kapacitet!! Det er jvnf. ovenstående det rene vrøvl (men TÆNK's test er nu altid ret ringe )

Mvh
Per Michael Knudsen


Redigeret af pmk69
Til top
Birdynamnam Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2006 kl. 14:12

2009 ?

allerede til sommer ville der ellers være mulighed for at optage wm i

hdtv, men det varer vel ikke længe før der kommer blue-ray optagere ?

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2006 kl. 15:00

Oprindeligt skrevet af Birdynamnam Birdynamnam skrev:

2009 ?

Ja. Al den hys om HDTV er lidt overdrevet, taget i betragtning af at HDTV næppe kommer sådan rigtigt før år 2010.

Jo, du kan bruge en 5000 kr på den dekoder, og tilsvarende om året i abonnement - og se C More HD fra satellit med et par HD-film om aftenen der genudsendes hyppigt.

Ja, du kan snart modtage tyske kanaler fra satellit i HD.

Ja, der er et pilot projekt med at udsende VM i HD. Der er dog stadig tvivl om det kan modtages nogen steder. Altså om det er muligt at skaffe distributionskanaler og udstyr til at modtage det.

Ja, TDC kabel TV starter nok med noget HDTV om 1-2 år. Udenlandsk indhold, forstås.

Men selvom HDTV er flot, så bliver man træt af at sidde og se tyske serier og demo-billeder med bybilleder og blomster. Ok, måske der kommer en enkelt film engang imellem som skal trække nye kunder til ... meeen ...

Der er ingen politisk beslutning herhjemme om HDTV endnu. Altså om DR og TV2 skal sende HDTV, og hvordan det evt. skal finansieres. Men hvis politikerne finder pengene, så åbnes der en mulighed for distribution via DTT nettet (det digitale sendenet) i år 2010. Så kan alle modtage HDTV via almindelig antenne - og en dekoder boks.

DR vil sansynligvis lave eksperimenter med HDTV inden 2010, men det vil være via satellit så det vil være midlertidigt. Der er næppe nogen politikere som vil tillade licens betalt HDTV til flere hundrede millioner, som ikke kan ses af alle.

Oprindeligt skrevet af Birdynamnam Birdynamnam skrev:

allerede til sommer ville der ellers være mulighed for at optage wm i hdtv, men det varer vel ikke længe før der kommer blue-ray optagere ?

Det bliver Blu-ray optagere du skal sætte din lid til i første omgang, men de kommer næppe inden VM.

Harddisk-optagere til HDTV vil også komme.

Men du skal dog regne med at ganske mange HDTV udsendelser vil være beskyttet mod optagelse. Dette fordi kvaliteten er så god, at det kan misbruges til DVD-kopier o.lign.

Se selvom du kan se f.eks. VM i fodbold, er det ikke sikkert at du får lov at optage det i HD kvalitet. Og så er det jo ligemeget at din recorder ikke understøtter HDTV.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
tikris Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2006 kl. 17:29
Mange tak for alle hurtige og gode svar. Det er en hurtig og rar måde at blive klogere på - tak for det.
Jeg har forstået den overordnede pointe. De tekniske detaljer må jeg arbejde lidt med.

Vh Kristian 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu