recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HIFI Setup, nu kun høj WAF (was ultrahøj)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHIFI Setup, nu kun høj WAF (was ultrahøj)

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Emne: HIFI Setup, nu kun høj WAF (was ultrahøj)
    Sendt: 23-Juli-2009 kl. 20:26

Hej,

først, tusind for jeres mange indlæg, hvor jeg har hentet inspiration og hjælp til alt fra HIFI møbel til hardware, gear o.s.v.

Min setup, og deraf indlæg, starter i kraft af at konen ikke er glad for kabler der roder, kan ses eller samler støv. Da jeg samtidig ønskede mig et pænt setup med plads til mit HIFI, startede nedenstående projekt:

Designet har jeg selv stået for, mens jeg har måtte assistere med med såvel familie til modulbygningen, autolakerer til finishen samt saddelmager til montering af højttalerstoffet. Alligevel holdt jeg mig på omkring 4300,- inkl. moms. vennebajere m.v. for såvel materiale som arbejde. Skylder dog nok en tjeneste eller to...

Det fede er vel at jeg selv har bestemt udvendig/indvendige mål. Synes mange af de ting man kan købe, og som i øvrigt er monsterdyre, har nogle for små mål, så det er besværligt at få plads til det hele inkl. mange kabler.

Setup om dagen. Man kan ane stoflågerne, og se om Yousee boksen er tændt eller slukket. Boksen kan stadig betjenes, men er, OM MULIGT, endnu mere retningsfølsom til min stigende frustration. Er der ikke noget med at man kan købe noget der hedder Red-Eye ? nå, det går jo nok.

Udvendige mål: 3 moduler á (bxhxd i mm): 600x520x500 (dybde+16mm gr. udvendig ramme bagtil)

Indvendige mål: 568x488x443***

*** 443mm er ”minimums” brugbare indvendige mål ekskl. 32mm luft til kabler, da lågerne som ses på senere billeder, ligesom lukker ”inde” i modulerne.

I mit setup, har jeg en lille receiver på kun 350mm i dybden placeret i midtermodulet uden låge, og har altså rigeligt af overskuds-plads i dybden. Man kan sige at pladsen til en receiver afhænger af hvor mange og tykke kabler man gemmer på, men selv i værste scenarie, med låge i midten også, ville der være plads til et pænt monster med en dybde på 420-440mm.

Her en stribe billeder der viser design, detaljer, opbygning m.v., som jeg lige kommenterer:

 

Om aftenen har jeg gerne ambilight tændt når jeg nyder musikken. (Logitech Squeezebox Duet hygger jeg mig godt med for tiden, men ellers ryger der også nogle SACD og/eller DVD-Audio på, når jeg sætter mig i sweet-spottet...)

Tja, fedtfingrene undgås nok ikke når man har børn...

Bruger en B&W CC6 Center Højttaler trods dispanten to gange er blevet trykket ind af min søn. Anden gang jeg måtte splitte den ad for at tage diskanten ud og ”glatte” den ud, ”tvang” jeg ham til at hjælpe i den ca. en time lange process og siden har han reserveret fedtfingrene til anlægget :-)

Centeren står på noget dobbeltfilt, og indtil videre har jeg ikke hørt nogle problemer, vibrationer eller andet... Ellers må jeg købe noget skum, latex eller andet.

Nogen gode forslag?

(det synlige kabel til ventre er kun midlertidigt, har brugt det til opsætning af NAD’en via OSD)

Udstyr:

Jeg bruger en NAD T744 receiver/forstærker.

CD/SACD/DVD afspilleren er ligeledes NAD, en T535. Trods mange børnesygdomme mht. "features”, leverer T535 rigtig god lyd med 5.1 SACD/DVD-audio. Efter min overbevisning sidder der en god DAC i den, anyway, jeg er i hvert fald tilfreds med den.

Øverst står en Logitech Squeezeboksen, hvor jeg p.t. bruger optisk digital kabel til forstærkeren. De medfølgende analog kabler leverede lyden for mørk. Måske jeg skulle prøve nogle dyre gode analog lydkabler og se om Squeezeboxen’s Wolfsson DAC er bedre end den DAC man har proppet i min NAD T744...?!? Umiddelbart virker det nemlig som om min DAC i CD afspilleren er bedre end den i receiveren...

Eller købe en ny ekstern DAC som overgår den indbyggede i NAD’en?

Har ikke kunne finde uaf hvilken DAC der sidder i NAD T744.

Forslag?!?

 

Så åbnes der op for ”hemmelighederne”...

Låger åbnes ved at trykke på kanten af lågerne øverst. Der sidder en lille ”fjedermagnet-tingest” (ja jeg ved altså ikke hvad sådan en dims hedder, men smart er det da).

(skiverne er DVD-Audio eller SACD, da CD’er er rippet til brug via Squeezeboxen, det er DVD-Audio faktisk også da jeg langt om længe fandt ud af hvordan man kunne rippe dem i en pæn kvalitet 48khz 24 bit som squeezeboxen understøtter)

Lige et billede af ”fjedermagnet-tingest” J

Den gør at lågen skubbes op når man presser på kanten af lågen. Der sidder en magnet i spidsen, som klæber lågen fast (da der sidder lille metalklistermærke på indersiden af lågen der hvor pinden rammer).

Har måttet bruge nogle halvlange skruer og møtrikker som afstandsstykker så det passede med lågen når den lukkes i.

Min yousee boks (Samsung SMT-H3126) har jeg indtil videre placeret ovenpå to glasdimser til fyrfadslys (håber ikke konen læser indlægget, hun har ledt efter dem), så er der luft oven og under. Det har da betyder at jeg ”kun” har måttet fejlmelde min boks 3 gange.... :-/

Kabelroddet/strømforsyninger er gemt af vejen i det venstre modul. Kunne godt stripse det lidt pænere, men er ikke helt færdig med at ”lege” og lågerne skjuler desuden misæren meget godt.

...Og så er der jo min SubWoofer, en B&W ASW600, en pæn potent herre, men jeg følte at den bedst var kompromis mellem mine to behov. Film og Musik. Mine gamle, men gode, B&W DM 602 S2 højttalere kan ikke rigtig give nok ”fylde”. Specielt ved forholdsvis lav volumen (vi har børn) virker det lidt tamt uden en sub, for såvel musik som film.

Lad det være sagt med det samme, jeg har hørt MEGET imod at proppe sådan en SubWoofer ind i et ophængt skab, og har da selv været skeptisk, så der er gjort mange tanker, og taget mange forholdsregler, for at det skulle kunne blive en succes:

- Som det ses, står Subben på en ”knæpude” (sådan en man bruger når man ordner have o.l.). Jeg skal have det skiftet ud med noget der isolerer endnu bedre. Skum, Latex?

- Derudover ”hænger” modulerne ikke ligefrem på væggen. De er nærmere boltet fast med 8x140 mm betonskuer med gode ravplugs, og går 100 mm. ind i den armerede betonskillevæg til naboen som er 200 eller 300 mm tyk.

 

- Modulerne lavet ved at siderne er limet sammen. Godt nok en superkraftig møbellim. Efter sigende vil to stykker MDF limet sammen, der forsøges knækket, ikke knække ved det limede stykke, men et andet sted.

- Alligevel har jeg valgt at lade Sub-woofer modulet forstærke med 4 beslag. Der er jo tale om 20 kg modul med 20 kg yderligere subwoofer. Også for at gøre dette modul endnu mere stift for at kunne modstå vibrationerne.

Jeg kan godt mærke nogle vibrationer på modulet med en hånd, men hører ingen mislyd. Har dog ikke prøvet at skue voldsomt op, men det gør jeg stort set aldrig alligevel. Spørgsmålet er, om jeg ikke også havde haft nogle mærkbare vibrationer i modulet, selv hvis subwooferen stod på gulvet ved siden af...

Men jeg tager imod foreslag med kyshånd!

 

Her ses ”finishen”:

Der er brugt sort 16mm MDF som er lakeret med antracit grå autolak ad to omgange (det var den dyreste del, ca. 2600+moms). Forud er pladerne grundet (tror det var 3-4 gange) for at mætte dem.

Fordelen ved Sort MDF er selvfølgelig at en evt. flig som bliver slået af lakken, ikke ses så tydeligt som ellers. Jeg har dog naturligvis sikret mig en lille beholder med lak til reparationer.

Højttalerstoffet købte jeg for 99,- her:

http://elektronik-lavpris.dk/advanced_search_result.php?keyw ords=BN202427&search_in_description=1

Let gennemsigtigt, specielt ved blitzlys fra kamera ;-), ellers ikke. Man kan kun ane ting igennem.

Det er ret tyndt og åbenbart ikke nemt at arbejde med, så saddelmageren opgav at lime det, og hæftede det fast i stedet.

Lågerne består af 5 cm brede rammer med stof på, som her ses tydeligt pga. kamera blitzen.

Lågerne ”svæver” frit med 3 mm frirum til alle indersider af modulerne.

Modulerne afslutter ”skråt”, og har afrundede kanter. Håber billeder viser det bedre end jeg kan forklare.

For at få modulerne sat i water, korrekt højde o.s.v. brugte to vi T-profiler med en 14 cm højde, som kunne stilles på gulvet. Så kunne vi stille modulerne på dem (med en håndklæde imellem) hvor de skulle placeres, og i ”ro” og mag anvende en borhammer til at lave hullerne, ved simpelthen at bruge modulernes ophængshuller som borehammer-skabelon.

Se i øvrigt de næste 2 billeder som forklarer fastmontering og viser hvordan delene er stabiliseret/limet sammen til hvert modul.

 

 

Foruden de 4 sider som hvert modul består af, er der en indvendig ramme og en udvendige ramme.

Her ses den udvendige ramme som skubber modulerne 16 mm fra bagvæggen. Hvorfor ses bedst på de næste billeder:

 

Her ses både indvendig og udvendig ramme.

Den indvendige ramme har dyvler og er limet sammen med de 4 sider. (De 4 sider har kun lim imod hinanden). Den udvendige ramme er skruet på bagefter. De 2 lange skruer per modul, går igennem ind- og udvendig ramme og altså ca. 10 cm ind i betonvæggen. Jeg vil tro man kunne lægge sig til at sove ovenpå alle tre moduler hvis man fordelte vægten, men vil undlade eksperimentet.

Udover at virke stabiliserende/forstærkende, giver dette design 2x16 mm = 32 mm plads til stik og kabler fra forstærkere m.m. som måtte have brug for det. Min NAD T744 er kun 350mm i dybden, men mange receivere er langt større. Selv hvis man have en receiver/forstærker der fyldte hele dybden, havde man 32 mm til stik/kabler.

 

 

 

Vi havde lige målt 3-4 mm galt hvad angår placering, så min stikkontakt som skulle være inden i det venstre modul, gjorde at vi lige må fjerne lidt af den udvendige ramme. De 2x16 mm rammer giver rigelig plads til kabler mellem enheder på forskellige hylder inden for hvert modul, da hylderne kun glider til den indvendige ramme.

Den Udvendige ramme har fået savet et 50 mm. stykke væk, som her ses, således kan kabler føres fra modul til modul.

Jeg havde dog ikke regnet med at skulle have et tykt 3-delt komponent kabel igennem foruden de mange andre kabler, så det viste sig at de 16x50 mm. ikke helt var nok. Nogle kabler har også et tykkere hoved end andre, så det var noget med at få de tykkeste hoveder igennem først, så at sige J

 

 

Heldigvis har de to af modulerne et 60 mm diameter hul i bunden, dels for at kunne føre kabler ned til kabellisten langs fodpanelet, men det fungerer også som nødløsning da jeg til sidst ikke kunne få flere kabler igennem modulerne’s indbyrdes 16x50mm huller. Indtil videre er der kun tale om dette ene sorte strømkabel, men det ses ikke med mindre man ligger ned. (og det kabel kan jeg jo bare stramme op eller klipse fast til undersiden at modulerne)

Om ikke direkte morsomt, så er støvsugning da blevet mindre sygt nu kablerne er væk J

 

 

Billede taget fra gulvet, her ses Roomba, vores husholderske. Støvsugning er pludselig blevet sjovt J

 

 

 

Højtalerne er vinklet en anelse med disse beslag fra HIFI klubben. Tror de koster omkring 399,-.

LCD’en hænger på et Silvan beslag der også koster omkring 300-400, og det funker fint.

 

 

Nu det hele er vist frem, så er her mine baghøjtalere, et sæt B&W DS3. Ledning h.h.v. skjult i væggen og i kabelbakke bag skinne til lamelgardiner.

Tja, det var så mit setup, håber på et par kommentarer, spørgsmål, forslag til forbedringer eller svar på nogle af mine egne spørgsmål undervejs.

/ Thomas



Redigeret af Thomasl - 24-Juli-2009 kl. 12:08
mvh.

Thomas
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2009 kl. 20:48

Hold da bare helt op hvor er det gennemtænkt - jeg er imponeret. Det eneste det måske bekymre mig en anelse er placeringen af din Sub, Men det ved du bedst selv hvordan det fungere.

Men super-dupper flot præsentation

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2009 kl. 21:22

Sikke en masse fritid du må have nu når du er færdig

Det ser rigtig godt ud

Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2009 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af Prospect Prospect skrev:

Sikke en masse fritid du må have nu når du er færdig

Det ser rigtig godt ud

Tak for de pæne ord...

Ja det skulle man da tro, men hvad jeg ikke skrev, er at jeg forhåbentlig dette efterår langt om længe får købt min projektor og lærred.

Lærredet skal rulle ned foran TV'et mellem højttalerne, og projektoren sidde 2-3 meter bag sofaen.

Jeg ved endnu ikke hvilken projektor, men vil spendere omkring 18-22K plus 5-8K for lærred. Kunne godt overveje at droppe motor til fordel for bedre kvalitet i andre aspekter.

Der er lidt begrænsninger på projektor, da min throw distance er mellem 5,5 og 6 meter alt afhængig af diverse ting, og med den afstand, er det kun 2.0 zoom projektorer der kan "nøjes" med et billede i retning af 92-96" hvad jeg gerne ville have.

Men jeg må jo spørge lidt mere om hjælp hos eksperterne når efteråret kommer.

mvh.

Thomas
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2009 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hold da bare helt op hvor er det gennemtænkt - jeg er imponeret. Det eneste det måske bekymre mig en anelse er placeringen af din Sub, Men det ved du bedst selv hvordan det fungere.

Men super-dupper flot præsentation

tænker du på placering eller det med vibrationerne?

mvh.

Thomas
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2009 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af Thomasl Thomasl skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hold da bare helt op hvor er det gennemtænkt - jeg er imponeret. Det eneste det måske bekymre mig en anelse er placeringen af din Sub, Men det ved du bedst selv hvordan det fungere.

Men super-dupper flot præsentation

tænker du på placering eller det med vibrationerne?

Placeringen og lidt manglende spredning af lyden

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2009 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomasl Thomasl skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hold da bare helt op hvor er det gennemtænkt - jeg er imponeret. Det eneste det måske bekymre mig en anelse er placeringen af din Sub, Men det ved du bedst selv hvordan det fungere.

Men super-dupper flot præsentation

tænker du på placering eller det med vibrationerne?

Placeringen og lidt manglende spredning af lyden

ja, subben burde vel være dead-center, men synes ellers at have læst at det er næstbedst hvis den står tæt på én af højttalerne, og at lavfrekvens-lydbølger er sværere at høre retning på?

Fjernede B&W højtalerstoffet, tænkte at lågens stof som er tyndere, ville gøre at det gik lige op.

Kunne selvfølgelig løse problemet ved at købe endnu en sub og stille i venstre modul og så smide Yousee boksen ud, men så er konen nok ikke med længere...

og så skal projektoren/lærred lige landes først...

 



Redigeret af Thomasl - 23-Juli-2009 kl. 22:09
mvh.

Thomas
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2009 kl. 22:28
Det er flot lavet, men har efter min mening ikke ultrahøj WAF...

Hvis man læser de fleste steder, så er ultrahøj WAF noget med trådløse hvide højttalere på størrelse med fingerbøl, gemt i væggene. Stereoanlæg som ikke ses og tv så flade at de kunne være tapetseret på væggen.

Sort tv, stort stereoanlæg og mellemstore sorte væghængte højttalere giver ifølge min kone, som lige så med, næstlaveste WAF karakter. Eneste som scorer lavere er højttalere på fod og kæmpe gulvhøjttalere.

Men er det hele ikke lige meget, hvis bare det fungerer, er pænt at se på og konen kan acceptere det?


Redigeret af Cyberguyen - 23-Juli-2009 kl. 22:29
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2009 kl. 22:32
Lige en sidebemærkning...

Har du oplevet gardiner/persienne effekt på dit Philips 37PF9731 tv?

Eller det er måske ikke den model?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2009 kl. 22:42

Hold da op hvor er det et flot og gennemtænkt møbel du har fået lavet. Det ser rigtigt godt ud må jeg sige og jeg ved hvor meget arbejde der er ved det, for mit eget er også hjemmefabrikeret

Eneste anke udover placeringen af Sub'en må være at du ikke har dybde nok på skabene til en stor reciever ala Pioneer SC-LX71. Den er nemlig 46 cm i dybden + kabler. Jo og så savner jeg også en stoflåge i midten

Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2009 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af Thomasl Thomasl skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomasl Thomasl skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hold da bare helt op hvor er det gennemtænkt - jeg er imponeret. Det eneste det måske bekymre mig en anelse er placeringen af din Sub, Men det ved du bedst selv hvordan det fungere.

Men super-dupper flot præsentation

tænker du på placering eller det med vibrationerne?

Placeringen og lidt manglende spredning af lyden

ja, subben burde vel være dead-center, men synes ellers at have læst at det er næstbedst hvis den står tæt på én af højttalerne, og at lavfrekvens-lydbølger er sværere at høre retning på?

Fjernede B&W højtalerstoffet, tænkte at lågens stof som er tyndere, ville gøre at det gik lige op.

Kunne selvfølgelig løse problemet ved at købe endnu en sub og stille i venstre modul og så smide Yousee boksen ud, men så er konen nok ikke med længere...

og så skal projektoren/lærred lige landes først...

 

Hehe der skal da heller ikke meget til før alle de glas i baggrunden står og klirer

Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2009 kl. 22:49

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det er flot lavet, men har efter min mening ikke ultrahøj WAF...

Hvis man læser de fleste steder, så er ultrahøj WAF noget med trådløse hvide højttalere på størrelse med fingerbøl, gemt i væggene. Stereoanlæg som ikke ses og tv så flade at de kunne være tapetseret på væggen.

Sort tv, stort stereoanlæg og mellemstore sorte væghængte højttalere giver ifølge min kone, som lige så med, næstlaveste WAF karakter. Eneste som scorer lavere er højttalere på fod og kæmpe gulvhøjttalere.

Men er det hele ikke lige meget, hvis bare det fungerer, er pænt at se på og konen kan acceptere det?

hehe, ja det kan da være jeg skal ændre titlen til "HIFI Setup, pga. tolerant kone"... Har ikke ligefrem fået studeret gradings på WAF på den måde som du beskriver, man lærer hele tiden ;-)

Men ja, vi er glade for det. Hun slipper for kabelrod, kan nemt støve af, og jeg (læs, mest Roomba) har nemt ved støvsugning. Og så er der ikke for meget grej hun skal se på.

Baghøjttalere og kabelbakker m.v. er alt i hvidt.

Næste TV bliver fladere, men dengang, sommer 2007, var Philips 37PF9731D er ok valg hvad angår mange ting (ved godt ikke lige netop kontrast m.v.). Til den tid ryger Philipsen ind i soveværelset.

 

mvh.

Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu