recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebio "discount"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmebio "discount"

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
HåberPåHenke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HåberPåHenke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmebio "discount"
    Sendt: 06-August-2013 kl. 10:57
Hej Recordere,

Skubber den gamle indledning nedaf - så der  bliver plads til løbende opdatering med billeder her forrest.

Udgangspunktet var:



Al pudsen er nu fræset ned, loftet er revet ned, og endevæggen er gjort klar til rockwool og troldtekt.

Væggen er kun vasket i højre side - hvilket forklarer farveforskellen. Fjernvarmerørene er trukket om, så de ligger langs gulv og væg, og ikke går hen over loftet.


Loftet var meget slidt, og flere steder erstattet af gipsplader, nu starter vi forfra - og vil lade spærrene stå råt frem. Mellem spærrene opsættes ecophon Sombra Ds akustik-plader. Det er mit håber at den sorte farve vil fremhæve bjælkerne på en fed måde.


Væggen bag lærredet beklædes med rockwool og herefter Troldtekt.


Det lille "hjørne" i højre side kommer til at udgøre en udfordring mht lyd, men jeg må prøve mig frem mht beklædning, hvis det bliver nødvendigt.


Elektrikeren er i gang - hele systemet kobles op til IHC-anlægget, så der bliver fælles lysdæmper, og så alt kan tændes og slukkes centralt (trippel-tryk) ved døren. Samtidig etableres udluftning/indblæsning ved gulvet, så man i nogen grad kan afkøle/opvarme rummet efter behov.


En råskitse af rummet - kom meget gerne med input til placering af højtalerne, jeg er en del i tvivl om hvordan de skal hænge. Sweetspot er de to stole ved sweetspot, sekundært stolene ved siden af de to.

Oprindelig post:

Jeg er i gang med at indrette et kælderrum til hjemmebio. Kælderen er tør, men både vægge og gulv ånder, så jeg kan ikke dække dem til uden at få fugtproblemer.

Samtidig vil jeg også gerne indrette rummet, så det bliver visuelt flot, også når det ikke anvendes til biograf, men eksempelvis til Playstation eller en boksekamp. Derfor har jeg fræset det gamle puds af, så murstene står frem. Jeg har købt 11 gamle stole fra Kinopalæet i lyngby, som kan stå bagerst i lokalet der måler 3,6m x 4,5 meter. Der skal ikke spilles vanvittig højt dernede (blot til info for efterfølgende dialog) Bagerste række bygger jeg et plateau til, så de bliver hævet 25cm. Loftshøjden er kun 2 meter (og vi graver ikke ud i denne omgang!) Derfor er der ikke noget at give af i højden. Den bagerste række er ikke "primær-sæder", men når vi med to store familier er mange, og så må man klare sig med 175cm i "indgangshøjde".

Jeg beklæder væggen bag lærredet med Troldtekt, ligeledes loftet mellem bjælker (over troldtekten er der brædder og derefter Rockwool (Jeg kan evt. fjerne de fleste brædder når vi løfter stuegulvet for at lave gulvvarme (og så have troldtekt/2-300mm rockwool. Det tror jeg vil give den bedste effekt på bas-reduktion.

Gulvet beklædes med et hårdt åndbart plastgulv, men ellers vil væggene stå som beton eller rå mursten.

Hvor meget kan jeg forvente at biografstolene hjælper på lyden? Vil det være nødvendigt at lave plads bag biografstolene til yderligere lydplader (som hænger lidt fra væggen?)

Jeg har en kammerat der kan "trykke/printe" i høj kvalitet, og leder efter en akustikplade jeg kan trykke direkte på (filmplakater etc.) Kender i sådan et materiale?

Jeg har en optoma HD23, samt et motoriseret lærred på ca. 92". Jeg skal finde et surroundanlæg der passer i prislejet med projektor - trækker højtalerkabler til 7.1, men måske er pengene bedre brugt på 5.1? Nogen forslag til surroundanlæg, og giver det mening at købe et "færdigt set", hvis ikke man skal bruge for mange penge på det?

Jonas



Redigeret af HåberPåHenke - 08-August-2013 kl. 12:37
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 11:35
Hvor meget dine stole hjælper afhænger af hvad de er lavet af og hvor store etc.

Drop troldtekt bag lærrede, brug 100mm mineral uld istedet, da du vil dæmpe over et større frekvensområde. Sort set skal du have 25% dæmpning og 25% diffuser og 50 % "rå væg/gulv/loft". Dæmp front væggen og første refleksioner i første omgang.
Det er aldrig optimalt at sidde direkte op ad bagvæggen, da de laveste hz er boosted her - en meter fra bagvæggen kan betyde meget.
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
HåberPåHenke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HåberPåHenke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Hvor meget dine stole hjælper afhænger af hvad de er lavet af og hvor store etc.

Drop troldtekt bag lærrede, brug 100mm mineral uld istedet, da du vil dæmpe over et større frekvensområde. Sort set skal du have 25% dæmpning og 25% diffuser og 50 % "rå væg/gulv/loft". Dæmp front væggen og første refleksioner i første omgang.
Det er aldrig optimalt at sidde direkte op ad bagvæggen, da de laveste hz er boosted her - en meter fra bagvæggen kan betyde meget.


Stolene ser sådan her ud http://i.dbastatic.dk/images/2/80/91965280_04062013110515_0162_2.jpg
(Jeg vil tro de æder en del lyd)

Jeg vil se på mineraluld (vil det evt. være en ide at sætte troldtekt foran (mineraluld er jo ikke så pænt?)

Jeg tror en meter vil koste for meget ifht afstand til lærred på første række (og bagerste række vil ikke blive brugt særlig tit), men jeg vil flytte dem så langt fra væggen som muligt.

Tusind tak for svaret!

Jonas
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 12:11
Jo de skal nok tage "noget", men ikke så meget du kan se bort fra andre tommelfingeregler - første refleksion og traps m. m.

Mht. finnish på mineral uld, der står det dig frit for, bare så længe lyden kan passere - dvs. en reflektiv lukket overflade er udelukket.

Nej 4,5 meter er ikke meget til 2 rækker.. Tænk evt. sækkestole til gæster og lav sweetspot optimalt.. Hvis du VIL prioritere afstand til lærrede over lyd, så er det jo bare det gør ;-)
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 12:53
Jeg tror ikke du skal bekymre dig så meget om dæmpning i selve lokalet. Jeg har et rum i kælderen der minder om dit (mit er desværre kvadratisk, 4x4, og endnu mere lavloftet...). Jeg har klinkegulv og rå murstensvægge, men alligevel er efterklangen i rummet helt på plads (EDIT: Ikke i bassen, forstås) efter at der er lagt troldtekt på loftet, et par små pyntetæpper foran højttalerne og en gammel sofa som eneste møbel. Jeg har leget med dæmpning af side-reflektionerne, men det giver faktisk overraskende lidt. Bassen er håbløs pga. dimensionerne, her vil dit nok være bedre. Men udover hvad stolene giver, så drop enhver idé om at dæmpe bassen med effekter inde i lokalet - det kræver alt for meget fylde til at det giver mening i så lille et lokale, hvis det skal være minimalt effektivt. Gør det du kan med loftet, og affind dig med resultatet dérfra.

Diffussorer skal have plads (afstand) for at virke ordentligt, og jo lavere frekvens jo mere plads. Det tror jeg ikke du får så meget ud af.

Budgettet sætter nok en begrænsning for mulighederne, men den bedste løsning mht. evt. dybbas-problemer er flere subwoofere. Hellere flere små end én stor, i et så lille rum. Det kan naturligvis også være en udfordring mht. placering, især hvis der er mere end to.


Redigeret af Otto J - 06-August-2013 kl. 12:55
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 13:04
Eller lyt til Otto.. I sidste er det jo dine krav og forventninger der afgør om nok er nok og hvad der er flueknepperi.

@ Otto

Sjovt du siger det med siderefleksioner. Jeg syntes godt nok det gav en del opklaring og ro.
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 13:04
Dobbelt post

Redigeret af Kampus - 06-August-2013 kl. 13:05
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Kunne man kopiere Koncerthusets studie 4's toblerone formede vægpaneler, så asymmetrien bryder stående bølger i rummet?


http://www.dr.dk/Koncerthuset/om-koncerthuset/studie-4.htm
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Eller lyt til Otto.. I sidste er det jo dine krav og forventninger der afgør om nok er nok og hvad der er flueknepperi.

@ Otto

Sjovt du siger det med siderefleksioner. Jeg syntes godt nok det gav en del opklaring og ro.


Jeg har oplevet det andre steder være ret mærkbart, men i min kælder flytter det bare ikke rigtigt noget... Måske fordi lyden er opklaret og rolig i forvejen Wink Det er generelt sådan med akustik efter min mening, at forskellen på "dårlig", "okay", og "god" er dramatisk - men forskellen på "god" og "ekstra god" er ikke særligt markant. Hvis du forstår hvad jeg mener - der er i høj grad "diminishing returns". Og ikke mindst at der ikke findes nogen universelle løsninger, dette er blot et eksempel på at hvad der virker for ét rum ikke nødvendigvis virker for et andet.

Balladen er mest at langt de fleste - især i stuer med skandinavisk indretning - rent faktisk har nogle helt åbenlyse problemer med akustikken, som det flytter meget mærkbart på oplevelsen at gøre noget ved. Men når først det er gjort, så er gevinsterne hastigt mindre. Og især i en budget-opstilling, så kommer vi hurtigt over i at fokus bør lægges på højttaler-kvalitet og ikke mindst placering. Især i bassen vil jeg argumentere for at det er meget mere effektivt at arbejde med placeringen af subwooferen/subwooferne, end at forsøge at dæmpe sig ud af problemerne, simpelthen fordi det er for pladskrævende. Det ene behøver naturligvis ikke udelukke det andet, men når der er økonomi involveret kan det jo alligevel godt være at f.eks. dét at spare Troldtekt-væggen bag lærredet væk, er dét der skal til for at få råd til en ekstra subwoofer.

Sidebemærkning: Harman's Floyd Toole, der anses som en af de førende eksperter mht. blandt andet akustik, anbefaler modsat mange andre netop ikke at dæmpe første reflektion i siden, men lade den være reflektiv.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Kunne man kopiere Koncerthusets studie 4's toblerone formede vægpaneler, så asymmetrien bryder stående bølger i rummet?


http://www.dr.dk/Koncerthuset/om-koncerthuset/studie-4.htm


Den form for akustik-behandling laves ud fra mange forskellige hensyn, og det er aldrig en god idé bare at kopiere et koncept der virker under andre forhold. Både størrelsen og formålet med rummet ændrer væsentligt på hvad der virker - eksempelvis har et indspilningsrum en meget mere levende akustik end et lokale der benyttes til reproduktion - som igen oftest vil være mere levende end et teknik-studie.

Med andre ord - det er fint at lade sig inspirere, men man må aldrig bare kopiere.
Til top
HåberPåHenke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HåberPåHenke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 13:56
Stoleantallet er lidt et kompromis - og årsagen til biografen. Vi har store familier der tit kommer forbi og ser en film eller fodbold (3 søskende hver). Vi ville ikke indrette stuen til så mange mennesker, og valgte i stedet at lave et rum i kælderen. Derfor har vi købt så mange stole som vi kunne få plads til.

De 5 forreste stole er de primære - og dem hvor lyden skal prioriteres op - at der så indimellem sidder folk bagved hvor lyden ikke er optimal, det må de leve med :-). Men tak for input - synes det er relevant at tænke over.

Vi smider nok et par sækkestole foran forreste række, så ungerne kan sidde der.

Jonas
Til top
HåberPåHenke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HåberPåHenke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 14:39
Troldtekt-pladerne til væggen bag lærredet har jeg fået gratis - så det er ikke en udgift. Jeg tænker bare det ville give rummet et ensartet look at holde fast i troldtekt både på denne væg, og i loftet.

Jeg vil overveje om det kan lade sig gøre med et setup med to basenheder. Det kan jeg godt se meningen med.

I forhold til din sidste kommentar, vil du så mene at jeg skal lade væggene stå rå? Det vil jo se meget fedt ud - men frygter lidt for at bassen kan stå og slå mellem væggene.

Kender I til produkter der vil kunne printes på?

Jonas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu