recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebio "discount"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmebio "discount"

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 15:36
@ Otto
 
Jeg undrer mig lidt over at du råder til ikke at gøre noget i bassen. Har du selv prøvet om det giver noget eller er det baseret på 1/4 bølge teori der giver KÆMPE absorbere, eller hvordan er du kommet frem til den konklusion? For lige at sætte det i perspektiv vil 4 stk 45 grader hjørnetraps fylde mindre end 3m2 hvis de er 1,2m brede (2 batts side om side). Sådan en vil være virksom langt ned i bassen da den vil være 600mm dyb på de dybeste sted. Måske giver de alligevel ikke nok til at det er besværet eller pladsen værd?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af HåberPåHenke HåberPåHenke skrev:


I forhold til din sidste kommentar, vil du så mene at jeg skal lade væggene stå rå? Det vil jo se meget fedt ud - men frygter lidt for at bassen kan stå og slå mellem væggene.
 
Medmindre du arbejder med SLAM absorbenter, der er komplekse og som regel kostbare, så skal det fylde ret meget før det gør noget ved bassen. Det du kommer til at påvirke er mellemtone og diskant. Det kan sagtens være der skal gøres noget, min pointe (som jeg nok formulerede dårligt) var ikke at du SKAL gøre noget bestemt, men at du skal prøve det af i praksis når du har fået de mere strukturelle dele af rummet færdigt, og kun gøre det hvis det reelt giver en forbedring. Det er meget svært at planlægge alle detaljer af sådan et projekt på forhånd, det er efter min ydmyge mening bedre at vælge de rigtige løsninger hen ad vejen.
Til top
HåberPåHenke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HåberPåHenke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 15:52
Hej alle,

Har arbejdet lidt videre med ideerne herfra, og vil høre hvad I tænker om følgende:

Bag lærredet: 100mm rockwool - og hen over det Troldtekt (Har begge dele liggende, så gratis)

I loftet, Rockfon-plader i sort (Har fundet det til samme pris som Troldtekt)

I podiet under bagerste række 3,6m*1,5m 200mm Rockwool. Hvis det skal have en effekt, skal "siderne" på podiet så stå åbne?

Hvordan lyder det?

Jonas
Til top
HåberPåHenke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HåberPåHenke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af HåberPåHenke HåberPåHenke skrev:


I forhold til din sidste kommentar, vil du så mene at jeg skal lade væggene stå rå? Det vil jo se meget fedt ud - men frygter lidt for at bassen kan stå og slå mellem væggene.
 
Medmindre du arbejder med SLAM absorbenter, der er komplekse og som regel kostbare, så skal det fylde ret meget før det gør noget ved bassen. Det du kommer til at påvirke er mellemtone og diskant. Det kan sagtens være der skal gøres noget, min pointe (som jeg nok formulerede dårligt) var ikke at du SKAL gøre noget bestemt, men at du skal prøve det af i praksis når du har fået de mere strukturelle dele af rummet færdigt, og kun gøre det hvis det reelt giver en forbedring. Det er meget svært at planlægge alle detaljer af sådan et projekt på forhånd, det er efter min ydmyge mening bedre at vælge de rigtige løsninger hen ad vejen.


Det giver god mening - men jeg frygter at skulle til at bygge større dele af rummet om - men det er måske den eneste måde, når jeg har så mange "forbehold".

Jonas
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

@ Otto
 
Jeg undrer mig lidt over at du råder til ikke at gøre noget i bassen. Har du selv prøvet om det giver noget eller er det baseret på 1/4 bølge teori der giver KÆMPE absorbere, eller hvordan er du kommet frem til den konklusion? For lige at sætte det i perspektiv vil 4 stk 45 grader hjørnetraps fylde mindre end 3m2 hvis de er 1,2m brede (2 batts side om side). Sådan en vil være virksom langt ned i bassen da den vil være 600mm dyb på de dybeste sted. Måske giver de alligevel ikke nok til at det er besværet eller pladsen værd?
 
Jeg formulerer mig måske ikke præcist nok, det er ikke sådan at jeg FRARÅDER at gøre noget i bassen. Jeg siger bare at de ting der er praktisk mulige (jeg har f.eks. svært ved at se plads til hjørnetraps bagerst hvis der skal være 11 siddepladser?) ikke flytter ret meget i dybbassen. Hverken i teorien eller ifølge de erfaringer jeg har gjort mig. Når det er sagt, så kan et par hjørnetraps da absolut godt give en forbedring, og måske også være arbejdet værd. Man skal bare ikke forvente mirakler, slet ikke på dén førsteordens resonans der givetvis bliver det primære problem. Det vil flere subwoofere gøre meget mere ved.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 16:25
En "fuld sal" må også kunne gøre meget for lyden?
Til top
HåberPåHenke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HåberPåHenke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

En "fuld sal" må også kunne gøre meget for lyden?


Vil du gerne forbi og agere lyddæmper, så må du spørge direkte :-)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af HåberPåHenke HåberPåHenke skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

En "fuld sal" må også kunne gøre meget for lyden?


Vil du gerne forbi og agere lyddæmper, så må du spørge direkte :-)

Jamen det kunne da være hyggeligt ;-))
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 17:51
Mht. bass trapping under 60-50 hz er det vanvittigt svært.. Normale hjørnetraps rækker ikke, man skal ud slams/membran absorbanter eller helmholtz resonatore - det bliver voldsomt omstændigt og det fylder.. En slam der skal gå rigtigt dybt er alligevel små 20 cm dyb, og det dækkede frekvensområde er snævert.

Ovenstående er med tanke på små rum.

Redigeret af Therien - 06-August-2013 kl. 17:55
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Eller lyt til Otto.. I sidste er det jo dine krav og forventninger der afgør om nok er nok og hvad der er flueknepperi.

@ Otto

Sjovt du siger det med siderefleksioner. Jeg syntes godt nok det gav en del opklaring og ro.


Jeg har oplevet det andre steder være ret mærkbart, men i min kælder flytter det bare ikke rigtigt noget... Måske fordi lyden er opklaret og rolig i forvejen Wink Det er generelt sådan med akustik efter min mening, at forskellen på "dårlig", "okay", og "god" er dramatisk - men forskellen på "god" og "ekstra god" er ikke særligt markant. Hvis du forstår hvad jeg mener - der er i høj grad "diminishing returns". Og ikke mindst at der ikke findes nogen universelle løsninger, dette er blot et eksempel på at hvad der virker for ét rum ikke nødvendigvis virker for et andet.

Balladen er mest at langt de fleste - især i stuer med skandinavisk indretning - rent faktisk har nogle helt åbenlyse problemer med akustikken, som det flytter meget mærkbart på oplevelsen at gøre noget ved. Men når først det er gjort, så er gevinsterne hastigt mindre. Og især i en budget-opstilling, så kommer vi hurtigt over i at fokus bør lægges på højttaler-kvalitet og ikke mindst placering. Især i bassen vil jeg argumentere for at det er meget mere effektivt at arbejde med placeringen af subwooferen/subwooferne, end at forsøge at dæmpe sig ud af problemerne, simpelthen fordi det er for pladskrævende. Det ene behøver naturligvis ikke udelukke det andet, men når der er økonomi involveret kan det jo alligevel godt være at f.eks. dét at spare Troldtekt-væggen bag lærredet væk, er dét der skal til for at få råd til en ekstra subwoofer.

Sidebemærkning: Harman's Floyd Toole, der anses som en af de førende eksperter mht. blandt andet akustik, anbefaler modsat mange andre netop ikke at dæmpe første reflektion i siden, men lade den være reflektiv.


Jamen jeg er skam helt enig, og langt hen ad vejen er det jo op til den enkelte at prioritere. Dog vil jeg sige at man ikke får råd til en ekstra sub ved at spare rum behandling væk, da man kan få et god resultat for meget få penge. Iøvrigt kan man ikke subbe sig ud af de problemer et lille rum har med lige præcist subs - jo nulls men.. En er altid bedere flere, men resonansen slipper man ikke for.

Mht. Floyd Toole, så kender jeg ikke grunden til at han ikke vil absorbere på første refleksion, mit gæt er at det tager lidt af det fandenivoldske - men det er rent gætteri. I mit rum (3x5m) gav det som sagt noget tiltrængt kontrol, når det så er sagt så er et lille rum hysterisk - mit er i hvert fald.

Redigeret af Therien - 06-August-2013 kl. 18:48
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2013 kl. 22:03
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:



-----------

Sidebemærkning: Harman's Floyd Toole, der anses som en af de førende eksperter mht. blandt andet akustik, anbefaler modsat mange andre netop ikke at dæmpe første reflektion i siden, men lade den være reflektiv.

 
Det er vel sådan set heller ikke det han skriver. I hvert fald er det ikke hele historien. Den lidt længere version er at man ikke skal dæmpe første reflektion, med mindre man gør det ordentligt med f.eks. en tyk absorber, da en (for)tynd absorber modificerer den reflekterede lyd i forhold til den direkte lyd. Et eller andet sted synes jeg også et jeg fonemmer at forudsætningen for ikke at gøre det er at man i forvejen har en højttaler der spreder uniformt, selvom det ikke direkte står der.
 
Citat Toole, Loudspeakers and rooms, 2008, s. 512-513:
 
"When we look at examples of how sounds arriving from specific angles are modified, a very different picture emerges, and it is one that strongly suggests that a naked wall may be a better
option than thin absorbing panels."

 
Og
 
"In the days of mediocre loudspeakers, the effects were perhaps not
obvious, but now there are increasing numbers of excellent loudspeakers that
have quite uniform and wide dispersion. These products have no opportunity
to exhibit their inherent excellence in rooms with areas of absorbing panels of
the kind shown in Figure 20.9, or thinner, especially if those panels are placed
at the points of first reflection. One can debate the pros and cons of first reflections,
but if the decision is to eliminate such a reflection, then there are two
options: absorb it with a thick resistive absorber (not less than 3–4 in. (75–
100 mm)), or diffuse it with a thick diffuser (not less than about 8 in. (200 mm)).
The criterion in both cases is not the thickness itself but the need to maintain
high levels of acoustical performance down to 300 Hz or below."



Redigeret af dpny - 06-August-2013 kl. 22:12
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2013 kl. 07:57
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

 
 
Det er vel sådan set heller ikke det han skriver. I hvert fald er det ikke hele historien. Den lidt længere version er at man ikke skal dæmpe første reflektion, med mindre man gør det ordentligt med f.eks. en tyk absorber, da en (for)tynd absorber modificerer den reflekterede lyd i forhold til den direkte lyd. Et eller andet sted synes jeg også et jeg fonemmer at forudsætningen for ikke at gøre det er at man i forvejen har en højttaler der spreder uniformt, selvom det ikke direkte står der.
 
Citat Toole, Loudspeakers and rooms, 2008, s. 512-513:
 
"When we look at examples of how sounds arriving from specific angles are modified, a very different picture emerges, and it is one that strongly suggests that a naked wall may be a better
option than thin absorbing panels."

 
Og
 
"In the days of mediocre loudspeakers, the effects were perhaps not
obvious, but now there are increasing numbers of excellent loudspeakers that
have quite uniform and wide dispersion. These products have no opportunity
to exhibit their inherent excellence in rooms with areas of absorbing panels of
the kind shown in Figure 20.9, or thinner, especially if those panels are placed
at the points of first reflection. One can debate the pros and cons of first reflections,
but if the decision is to eliminate such a reflection, then there are two
options: absorb it with a thick resistive absorber (not less than 3–4 in. (75–
100 mm)), or diffuse it with a thick diffuser (not less than about 8 in. (200 mm)).
The criterion in both cases is not the thickness itself but the need to maintain
high levels of acoustical performance down to 300 Hz or below."


Det er rigtigt at det ikke er hele historien, men jeg er ikke enig i din fortolkning. Han bruger en del energi i de indledende kapitler på at forklare begreberne "apparent source width" og "listener envelopment", og argumentere for at lade første reflektionen forblive reflektiv, af hensyn til disse egenskaber. Jeg mener helt klart at afsnittet du citerer ovenfor skal tolkes sådan at hans første prioritet er reflektiv, men at HVIS man vil dæmpe, hvilket han ikke som udgangspunkt anbefaler*, så inkluderer dét der er væsentligst at dæmpe i førstereflektionen nogle relativt dybe frekvenser, og derfor stiller det store krav til dæmpningen i dette punkt. Men når man læser bogen som helhed, så er det helt åbenlyst at det ikke er hans førstevalg. I de eksempler han viser, angiver han det som "optional". Dine sidetal stammer iøvrigt fra PDF'en og ikke fra bogen Wink Side 354 i PDF'en (bogens side 335) skriver han: "It is difficult to ignore the small benefits (without apparent disbenefits) of using normal forward-firing loudspeakers with wide dispersion, good off-axis behavior, and allowing the relevant areas of side walls to reflect. However, in a multichannel context, this is an issue where the customer and/or the consultant can express some free will". Dette efter at have gennemgået fordele og ulemper ved det, citatet bør ikke stå alene, jeg citerer det kun for at give et eksempel hvor jeg mener at det er åbenbart at hans første prioritet er reflektiv.

*Mere korrekt: Han anbefaler ikke at dæmpe sidereflektionen hvis formålet er underholdning. Han anerkender at studieteknikere foretrækker at dæmpe førstereflektionen, fordi de betragter nogle andre egenskaber end ASW og LEV som relevante. Derudover så arbejder han under den antagelse at efterklangen i lokalet som helhed er relativt lav. Min oplevelse med bl.a. mit eget rum er, at hvis du har en for lang efterklang, så flytter det rigtigt meget at dæmpe i førstereflektionen - men hvis efterklangen i rummet i forvejen er lav nok, så er det ikke tilnærmelsesvist lige så hørbart.

Meget afhænger af ens præference for efterklangen. Hvis man sigter efter så dødt som muligt - hvilket nogle foretrækker til hjemmebio, men ikke ret mange foretrækker til stereo, så vil man naturligvis dæmpe førstereflektionen. Men hvis man foretrækker lidt efterklang, som jeg gør, så vil det formentligt være ret mærkbart om den efterklang stammer fra førstereflektionen eller ej. Jeg siger ikke at Toole nødvendigvis har mere ret end andre, mit argument er at det er en fejl at definere at det SKAL dæmpes. Når jeg læser diverse fora, så har det lidt karakter af "magic bullet", at man mener at uanset hvad bare SKAL dæmpe førstereflektionen, og at det er meget afgørende at gøre det. Jeg mener det afhænger af rummet iøvrigt, og formålet med det (hvilket også er det Toole skriver).

Men uanset hvad Toole mener og ikke mener, så er faktum at 100 mm akustikskum på førstereflektionspunkterne i MIT rum ikke er særligt hørbart (det er sat op midlertidigt, så jeg kan meget nemt sætte det op og ned og flytte rundt på det). Det er ikke ensbetydende med at det er sådan for alle, jeg nævner det fordi trådstarters rum minder en del om mit.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu