recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebio "discount"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmebio "discount"

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2013 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:



Jamen jeg er skam helt enig, og langt hen ad vejen er det jo op til den enkelte at prioritere. Dog vil jeg sige at man ikke får råd til en ekstra sub ved at spare rum behandling væk, da man kan få et god resultat for meget få penge.
 

I dét område subwooferne arbejder - under 80 Hz - er jeg grundlæggende uenig i at du kan få et godt resultat for få penge. I hvert fald medmindre du har rigtigt meget plads at arbejde med. Fra 2-300 Hz og op er jeg helt enig i at det er nemt og billigt at gøre noget meget effektivt.


Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:


Iøvrigt kan man ikke subbe sig ud af de problemer et lille rum har med lige præcist subs - jo nulls men.. En er altid bedere flere, men resonansen slipper man ikke for. 

Har du prøvet? Det er rent faktisk lige præcist dét du gør (forudsat at det opsættes rigtigt selvfølgelig). I vores lytterum i butikken har vi en ret heftig resonans ved 35 Hz, bl.a. fordi rummet er næsten kvadratisk. En sub midt for hver sidevæg fjerner stort set dén resonans. Toole's research siger det samme. Det ville jeg IKKE kunne gøre tilsvarende med dæmpning, uden enten at smide mange penge efter det eller stjæle (endnu) flere kvadratmeter. Bemærk at vi i forvejen har basstraps i tre af hjørnerne. Jeg har desværre ikke gemt målingerne fra dengang jeg afprøvede det, jeg kan prøve at få tid til at gøre det igen.

En anden ting som flere subs hjælper MEGET på, og som der skal rigtigt meget dæmpning til at eftergøre, er at give en mere ensartet bas over flere siddepladser.

Det interessante ved trådstarters rum er at det lyder som om der er gode muligheder for mere eller mindre at gøre loftet til én stor basstrap, hvilket bør være ret effektivt overfor lodrette resonanser. Sætter du en sub i hver side i 1/4 punktet, så vil du også have styret sideværts resonanser effektivt. Så er du altså nået rigtigt langt, og så har du dæmpningen fra biografstolene også.

Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Mht. Floyd Toole, så kender jeg ikke grunden til at han ikke vil absorbere på første refleksion, mit gæt er at det tager lidt af det fandenivoldske - men det er rent gætteri. I mit rum (3x5m) gav det som sagt noget tiltrængt kontrol, når det så er sagt så er et lille rum hysterisk - mit er i hvert fald.

Se ovenstående. Han argumenterer det blandt andet med "apparent source width". Som jeg forstår det, handler det meget om at lydkilderne bliver for punktformige hvis førstereflektionerne dræbes. Jeg er ikke utvetydigt enig i det udgangspunkt, men der ligger en del research bag at finde ud af hvad flertallet mener.
Til top
aouer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Januar-2010
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aouer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2013 kl. 09:05
Hvornår kommer der billeder? lyder til det bliver et rigtigt hyggerum
[URL=http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=104074&PN=1&title=mrnielsen-hjemmebio-nu-med-jvc-x-30
Mit link
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2013 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

I dét område subwooferne arbejder - under 80 Hz - er jeg grundlæggende uenig i at du kan få et godt resultat for få penge. I hvert fald medmindre du har rigtigt meget plads at arbejde med. Fra 2-300 Hz og op er jeg helt enig i at det er nemt og billigt at gøre noget meget effektivt.


Enig. Trappe under 80Hz er mildest talt ret så besværligt - det var jeg også inde på i et af mine forgående indlæg.. Medmindre man har en særdeleds hardcore tilgang til akustik ville jeg her anbefale at man EQ'er eller placere sig ud af det så godt som muligt.. Og det er derfor jeg siger som jeg gør - måske formuleret lidt klodset.. At spare "øvrig" vægbehandling væk gør ikke at man får råd til den ekstra sub.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Har du prøvet? Det er rent faktisk lige præcist dét du gør (forudsat at det opsættes rigtigt selvfølgelig). I vores lytterum i butikken har vi en ret heftig resonans ved 35 Hz, bl.a. fordi rummet er næsten kvadratisk. En sub midt for hver sidevæg fjerner stort set dén resonans. Toole's research siger det samme. Det ville jeg IKKE kunne gøre tilsvarende med dæmpning, uden enten at smide mange penge efter det eller stjæle (endnu) flere kvadratmeter. Bemærk at vi i forvejen har basstraps i tre af hjørnerne. Jeg har desværre ikke gemt målingerne fra dengang jeg afprøvede det, jeg kan prøve at få tid til at gøre det igen.


Nej, jeg har ikke forsøgt at stille subs på sidevæggene. Det har ikke været mig muligt pga. kabler m. m. Min udtalelse er baseret på hvor det har været muligt at placere min subs indtil nu - langs frontvæggen. Her kan jeg i hvert fald konstatere det ikke er muligt at placere sig ud af resonans. Her får jeg - med en ekstremt lille afvigelse - en total identisk måling fra begge subs - et peak ved 31 Hz.
Men her lærte jeg da lidt, og det er bestemt noget JEG vil kigge nærmere på hvis jeg får muligheden..

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

En anden ting som flere subs hjælper MEGET på, og som der skal rigtigt meget dæmpning til at eftergøre, er at give en mere ensartet bas over flere siddepladser.


Jeg har ikke sagt andet

Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
HåberPåHenke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HåberPåHenke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2013 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af aouer aouer skrev:

Hvornår kommer der billeder? lyder til det bliver et rigtigt hyggerum


Jeg kan ikke rigtig få filstørrelsen ned under 200kb - nogle råd?

Jonas
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2013 kl. 11:06
Installer irfanview: www.irfanview.com

Åben dit billede og tryk CTRL+R

Så kan du vælge hvor meget du vil nedskalere. 
Et rigtigt lille fint og gratis program, som kun kan anbefales.


Redigeret af Precious - 07-August-2013 kl. 11:07
Til top
HåberPåHenke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HåberPåHenke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2013 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Installer irfanview: www.irfanview.com

Åben dit billede og tryk CTRL+R

Så kan du vælge hvor meget du vil nedskalere. 
Et rigtigt lille fint og gratis program, som kun kan anbefales.


Tak - det vil jeg lige prøve at rode lidt med.

Jonas
Til top
HåberPåHenke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HåberPåHenke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2013 kl. 11:18
Kan ikke installere noget på arbejdscomputeren, må prøve at være kreativ hjemme ved mac'en.
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2013 kl. 11:41
MS powertools
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2013 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:



Enig. Trappe under 80Hz er mildest talt ret så besværligt - det var jeg også inde på i et af mine forgående indlæg.. Medmindre man har en særdeleds hardcore tilgang til akustik ville jeg her anbefale at man EQ'er eller placere sig ud af det så godt som muligt.. Og det er derfor jeg siger som jeg gør - måske formuleret lidt klodset.. At spare "øvrig" vægbehandling væk gør ikke at man får råd til den ekstra sub.


Nu står der jo "discount" i overskriften - hvis det er en discount subwoofer, så vil jeg da ikke udelukke det helt. Men på generelt plan har du da ret, og jeg mener heller ikke at det ene skal udelukke det andet. Det var vist bare en lille bemærkning der fik lidt for meget fokus.

Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:


Nej, jeg har ikke forsøgt at stille subs på sidevæggene. Det har ikke været mig muligt pga. kabler m. m. Min udtalelse er baseret på hvor det har været muligt at placere min subs indtil nu - langs frontvæggen. Her kan jeg i hvert fald konstatere det ikke er muligt at placere sig ud af resonans. Her får jeg - med en ekstremt lille afvigelse - en total identisk måling fra begge subs - et peak ved 31 Hz.


Vi skal (begge) huske det overordnede mantra, at rum er forskellige. HVIS rummet er symmetrisk (akustisk), og HVIS resonansen stammer fra rummets sideværts dimensioner, så burde det kunne minimeres væsentligt. Hvis resonansen stammer fra rummets længderetning, så kan du ikke fjerne den uanset hvor du sætter subberne på frontvæggen. Der er iøvrigt heller ikke kun fordele i vores rum ved at placere subberne ved sidevæggene, det er blot meget markant at netop dén resonans bliver mindsket betragteligt. Derfor var det bestemt ikke ment som en mirakel-løsning, blot en reaktion på at du skrev at "man" ikke slipper for rumresonansen med flere subs. Det gør man ikke nødvendigvis, men det er ikke umuligt.
Til top
HåberPåHenke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HåberPåHenke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2013 kl. 13:42
scaleyourimage.com did the job!

Dette er et billede af kælderen, hvor væggene er slebet ned, men kun delvist vasket ned - derfor farveforskellen.

Fjernvarmerørene gik midt gennem lokalet over loftet, så dem har vi lagt om.




Redigeret af HåberPåHenke - 07-August-2013 kl. 13:43
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2013 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det var vist bare en lille bemærkning der fik lidt for meget fokus.


Det tror jeg du har ret i. Jeg ville bare være sikker på jeg ikke blev gjort dummere end jeg er

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

skal (begge) huske det overordnede mantra, at rum er forskellige. HVIS rummet er symmetrisk (akustisk), og HVIS resonansen stammer fra rummets sideværts dimensioner, så burde det kunne minimeres væsentligt. Hvis resonansen stammer fra rummets længderetning, så kan du ikke fjerne den uanset hvor du sætter subberne på frontvæggen. Der er iøvrigt heller ikke kun fordele i vores rum ved at placere subberne ved sidevæggene, det er blot meget markant at netop dén resonans bliver mindsket betragteligt. Derfor var det bestemt ikke ment som en mirakel-løsning, blot en reaktion på at du skrev at "man" ikke slipper for rumresonansen med flere subs. Det gør man ikke nødvendigvis, men det er ikke umuligt.


Naturligvis. God info der - jeg takker.
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
HåberPåHenke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HåberPåHenke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 12:38
Så er første indlæg opdateret med billederne - vil meget gerne have input til placering af højtalere iht plantegningen over rummet.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu