recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp! Første gangs seriøs NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp! Første gangs seriøs NAS

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp! Første gangs seriøs NAS
    Sendt: 19-Juli-2011 kl. 21:39
Hey peeps!

Nu skal i bare høre, det er sådan at jeg har været ude og investere i en Synology DS211j, som kommer en af de næste par dage. Dertil har jeg 2 stk. 1TB Seagate STX-ST31000340AS diske som jeg har tænkt mig at smide i, dog er den ene pt. fyldt op med data, så havde i tankerne at smide den anden i, og så overføre data via ekstern harddisk. Men, hertil kommer mit spørgsmål #1 så:
Hvad ville I anbefale herfra, så jeg får mest mulig ud af de 2x1TB diske (pladsmæssigt) og samtidig os med størst sikkerhed? (Tænker i RAID opsærning osv. er ikke HELT så meget inde i det på dette område, så det må gerne ku være lige til at gå til)

Skal siges de skal bruges til lagring af film, musik, og billeder (den klassiske) dog KU jeg senere os godt finde på at bruge noget af pladsen til hvis jeg for sjov får kastet mig over lidt webdesign, dette er dog kun hvis det muligt, og jeg får lyst.

Og så kommer spørgsmål #2, hvis jeg senere skal opgradere til 2, 2.5, eller evt. 3 TB diske (ikke nødvendigvis begge på een gang, kommer an på pengepungen og min vilje) hvad vil i så anbefale i denne sammenhæng? og hvordan og hvorledes ville dette kunne lade sig gøre med den anbefalede opsætning af NAS'en?

Og til sidst spørgsmål #3: Er der noget jeg skal være opmærksom på med de diske jeg har? læste hummelmose havde skrevet noget forleden omkring at hans WD greenline diske skulle have en tur igennem et program inden, disse diske jeg benytter står pænt på listen over anbefalede diske til den synology model, men er der overhoved noget af den slags jeg skal være opmærksom på, eller er det lige til? Smile

På forhånd mange tak. Wink

LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2011 kl. 22:53
Hvis du vil have sikkerhed med 2 diske har du en mulighed: RAID1. Du giver så køb på plads da du så kun har 1TB samlet :-(
 
BS
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2011 kl. 23:17
så min eneste mulighed er vel RAID 0, hvis jeg vil have fuld udnytte af begge diske når det kommer til plads?
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2011 kl. 06:55
Hvis dit eneste krav er plad så er RAID0 en af mulighederne. Men  ikke den eneste.
 
Som jeg ser det i din situation.
 
Ingen RAID, 2 diske og 2 logiske drev. sikkerhed og plads som 2 almindelige harddiske i din computer.
 
Fordele du bestemmer hvor data skal ligge. Ulemper 2 diske du selv skal administere pladsen på.
 
Ulemper, du har 2 diske at vælge imellem når du skal gemme.
 
Ingen RAID, 2 diske og 1 drev (JBOD) plads som 2 almindelige harddiske i din computer Sikkerhed dog forringet da filer bliver spredt over 2 diske med tiden.
 
Fordele du ser kun een disk og kan være "ligeglad" med hvor data'ene gemmes.
 
Ulemper du ved ikke hvilken disk dine data er gemt på og ved nedbrud er det et spil i lotteriet om det er musikken eller feriebillederne der ligger på den berørte disk. Eller om filer ligge sprdt over 2 diske.
 
RAID0 2 diske og 1 logisk drev: Striping, data'ene fordeles ALLE over 2 diske.
 
Fordele fuld udnyttelse af pladen og kun 1 synligt stort drev.
 
Ulemper, da alle dine data ligger fordelt over 2 diske vil alle data gå tabt ved nedbrud på en enkelt disk og kan ikke genskabes. sikkerheden for fejl fordobles i forhold til ingen RAID og JBOD
 
RAID1 2 diske og 1 logisk drev: Mirroring, data'ene bliver skrevet ens på de to diske.
 
Fordele, der er altid en ekstra kop af dine data hvis en disk går ned og er tilgængelige ved disknedbrud. Genskabelse af sikkerheden efter nedbrud består af at udskifte den defekte disk og lade arrayet genopbygge.
 
Ulemper du har kun halvdelen af pladsen da data ligger på 2 diske.
 
Så vælg med omhu, RAID0 og JBOD er ikke noget jeg ville bevæge mig ud i under nogen omstændigheder. Jeg er ked af at måtte sige at en NAS med 2 diske er lige i underkanten og syntes du er blevet forkert vejledt hvis du har bedt om plads og sikkerhed. Hvis du går op i en større NAS med flere diske får du nemlig den oplagte mulighed for at køre RAID5 som er et rigtigt fornuftig kompromis.
 
RAID5: Data og partitionstabel fordeles over mindst 3 diske således at de altid kan genskabes ved nedbrud af en disk.
 
Fordele, du kan have 3 eller flere diske der ser ud som et logisk drev. Hvis en disk bryder ned har du stadig adgang til dine data. Genskabelsen af sikkerheden gøres ved at pille den defekte disk ud og genopbygge array'et. Dette kan oftest gøres under drift og dine data er altid tilgængelige.
 
Ulemper. Du udnytter "kun" ca. 2/3 af den fysiske diskplads. 1/3 går til sikkerheden.
 
Husk at RAID ikke er en erstatning for backup, denne kommer du ikke udenom da alle data går tabt ved indbrud eller brand om de så ligger på 17 diske samme fysiske sted!
 
BS
 
EDIT med rødt


Redigeret af Bschmidt - 21-Juli-2011 kl. 11:35
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2011 kl. 06:59
Ang opgradering af diske er det lidt forskelligt hvordan det fåregår. Nogle NAS kan dynamisk opgradere under drift andre skal tømmes - opgraderes og fyldes igen.
 
Min gamle NAS med 5 diske kunne dynamisk opgradere, hvor man udskiftede 1 disk og lod arrayet genopbygge, dette skulle så gentages med alle diske.
 
Jeg ville dog ikke gøre det uden en ekstern backup af mine vigtige data ;-)
 
BS
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2011 kl. 11:34
Jeg siger tusinde tak for den meget udførte og forståelige guide over hvilke muligheder der er! Smile

Samtidig skal det siges at NAS'en er valgt ud fra budget som en start, opgradering kan altid ske i fremtiden, men var bare nød til at starte et sted, og så var der lige penge til en DS211j. Diskene var nogen jeg havde i forvejen, men jeg må lige se på det når jeg får kassen hjem i eftermiddag.
manglede os bare et sted at placere mine data her og nu! - tror jeg køber 2x3TB diske og laver en RAID1 når der bliver råd, men dertil kommer mit spørgsmål så, hvordan får jeg nemmest data ud fra NAS'en over på den ene 3TB, uden at det kommer til at tage en krig? (ved godt det kommer til at tage tid før det hele er oppe at køre, men det var mere for at skære tiden ned til mindst mulig)
Og så vil jeg nok vælge at bruge ds211j'eren til en lille NAS, og så engang en større nas til alt det sjove. Wink

Men igen, tusinde tak for info og guide, det så selv en abe kan forstå! LOL
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2011 kl. 09:53
Uanset hvad du gør tager det tid at flytte så store mængder data :-)
Det bliver noget med at montere 3TB disken i en computer og flytte data (alternativt via en USB boks/converter).
 
Dejligt at du kunne bruge svarene til noget, håber ikke jeg er for "overpedagoisk" (det næste bliver rundkredspedagogik LOL) Jeg syntes det lyder som om du kommer frem til en fornuftig løsning.
 
BS
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2011 kl. 11:26
haha, tak tak :D det hjælper jo lidt med nogen gode råd fra folk der har siddet med det igennem længere tid, og ved hvad de snakker om ;)

Tror min beslutning (den endelige) er faldet på 2x3TB diske (RAID1), og så at købe en ekstern harddisk som også er på 3TB, til at benytte som backup af NAS'en, så jeg kan være så "sikker som mulig" TongueLOL

indtil da må jeg "nøjes" med mine 2x1TB i basic Sleepy
dog et lille problem, har testet dem begge, og status på dem virker til at være fin, men det som om "S.M.A.R.T" er deaktiveret på dem, for den kan ikke få en aflæsning af det nogen steder, og på den ene disk blev det meldt som "unormal" da jeg havde prøvet mig lidt frem med den tomme HDD i NAS'en, nogen måder jeg kan aktivere det igen? (nogen bliver leveret deaktiveret har jeg ku læse mig til) har stor mistanke om at det fordi den er deaktiveret at den melder om unormal status? Ouch

(tag det bare fra mennesker, når vi heller ik kan læse længere er vores status jo os "unormal" også kaldet "shit-faced-drunk!" LOL)


Redigeret af Muffeh - 21-Juli-2011 kl. 11:27
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2011 kl. 11:58
Jeg bliver nok nødt til at indrømme at jeg ikke har været helt skarp på sikkerhed med JBOD i denne og Sorte knægt's Raid tråd Jeg har rettet i mine indlæg så de er mere korrekte men har gjort det med rødt.
 
Det er jacobask der i den anden tråd der poienterer problemet med spredte filer over flere harddiske. Jeg har ikke været helt opmærksom på Embarrassed.
 
Men du ser ud til ikke at vælge denne form for opsætning så der er "ingen ko på isen".
 
BS
 


Redigeret af Bschmidt - 21-Juli-2011 kl. 15:40
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2011 kl. 17:33
tror ærligt jeg ender med kun at have mine 1TB i min ds211j til start, for den anden (den der ik ligger data på selvfølgelig) er der vidst rimlig mange fejl på efter at have kørt en test ret længe nu... den anden (den der snart er fyldt op) gik rent igennem og bestod uden fejl, dog kan jeg ikke aflæse S.M.A.R.T på nogen af dem Ouch
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2011 kl. 00:38
jeg tænkte på, er det egentlig et RAID setup, som kan gøre (hvis man har 4 diske) at de 2 af dem, køre i forlængelse af hinanden, så man får dobbelt størrelse, og de andre to så køre i mirrioring af de 2 føreste, som 2 par.. f.eks. at 2x3TB bliver til 6TB, og de andre 2x3TB så køre i mirror mode af de første to så man på den måde har backup? :) (fordelen her, må vel være at hvis den ene disk så kun går ned, kan man vel nøjes med at tage de 2 der køre i forlængelse af hinanden ud, hvor af den ene så er den ødelagte disk, og så bare formatere den anden så den igen fremstår som en "ny" disk, og så skifte den ødelagte ud, og så smide de to tilbage i igen, og så har du det hele oppe og køre igen?)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2011 kl. 06:12
Det du beskriver er RAID10 eller RAID 1+0 som giver høj performance og høj sikkerhed men du har kun 50% plads af de indkøbte harddiske.
 
Hvis du har 4 diske ville jeg helt klart sætte det op til RAID5 hvis der ikke er krav til ekstra høj performance.
 
BS
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu