recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp søges: Mit nye lydsystem med "blæsende lyd"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp søges: Mit nye lydsystem med "blæsende lyd"

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Baudelaire Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Oktober-2023
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baudelaire Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp søges: Mit nye lydsystem med "blæsende lyd"
    Sendt: 28-Oktober-2023 kl. 05:29
Goddag allesammen. 


Tak indledningsvist for at godkende min profil her på jeres forum.

Jeg er helt ny i HiFi-verdenen, men er fornyligt blevet meget fascineret af den gode lyd. Jeg har i mange år spillet jazzklaver og nyder at høre musik de sene aftentimer. 

Jeg har dels arvet et par elementer og så har jeg købt et par ting på brugtmarkedet, herunder:

- Sansui AU9500 forstærker (arvet, som jeg har fået serviceret).
- B&W CDM1 brugte højtalere i fin stand. 
- Pro-Ject Tube Box S1 (købt brugt, udmærket stand). 
- Denon 103R (købt ny). 
- Garrard 401 med SME 3012 (arvet, spiller upåklageligt om end den kunne bruge lidt olie).

Jeg har installeret samtlige ting og nydt mange plader indtil videre med rigtig god lyd. Jeg skifter snarligt Garrard 401'eren ud med en håndlavet, danskproduceret pladeafspiller i palisander, men bevarer SME3012 tonearm. Sidstnævnte skal dog "rewires" - (tillægsspørgsmål: hvis nogen kender det perfekte sted at få gjort dette, så sig gerne til, tak!). 

Der er et problem som jeg egentlig kan leve med, om end jeg synes det bør ordnes. 

En kort beskrivelse af problemet:

Når jeg har afspillet én plade, så begynder en lav "blæsende" lyd fra højtalerne, som hvis man puster ind i en mikrofon. 

Jeg har forsøgt, på "nybegyndermanér" at fejlfinde, men uden at finde problemet: 

- Når jeg afspiller digitalt via Apple Airplay er der ingen blæsende lyd. 
- Der er ingen blæsende lyd når jeg spiller uden pickupforstærkeren, men jeg skal således skrue ualmindelig højt op for min forstærker, hvilket jeg synes er ubehageligt (nok fordi jeg har en MC pickup). 
- Slukker jeg for pladeafspilleren, men pickupforstærkeren er tændt, så er den blæsende lyd der, men endnu lavere.
- Hvis jeg slukker for både pladeafspiller og pickupforstærker er lyden der slet ikke. 
- Hvis jeg afinstalleret pladeafspillerens "ground wire" er lyden der stadig, men kun efter at spille én plade.

Forhold der måske har betydning:

- Jeg har installeret pickupforstærkeren med 60 dB Gain og 100 ohms jf. diverse kilder på internettet. 
- Garrard'en har en meget gammel "ground wire". Jeg får snart en helt ny pladeafspiller med nye kabler. 
- Når jeg tænder systemet er der ingen lyd at finde, men efter første plader, uanset hvilken plade, så kommer lyden. 
- Jeg bruger "TUNER" som line in til pickupforstærkeren. 

Jeg beklager mit lange (og første) indlæg. Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt. 

Tak for jeres tid og overvejelser.


- Baudelaire
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2023 kl. 10:19
Så vidt jeg ved skal den "ground wire" helt frem til forstærkeren. Jeg har ikke pladespiller mere, men jeg havde sat den i klemme i en skrue bag på forstærkerens chassis.

Men det plejer at være brum man hører, når den mangler.

Venlig hilsen
KB
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2023 kl. 18:32
subsonic bass, akustik feedback der kan høres når der ikke er musik ?

Hvis ikke det er stellforbindelsen prøv low filteret på 50hz
Til top
Baudelaire Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Oktober-2023
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baudelaire Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2023 kl. 06:18
Hej.

Tak for svar.

Jeg har forbundet GND wire til PU forstærkeren med en skrue til chassis'et.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2023 kl. 09:43
Brug dog dem der er til en pladespiller

Prøv begge, men ikke samtidig






Redigeret af gasolin - 30-Oktober-2023 kl. 09:44
Til top
Baudelaire Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Oktober-2023
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baudelaire Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2023 kl. 15:55
Goddag gasolin

Jeg bruger den der er til venstre på billedet. Skal jeg prøve den anden?
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2023 kl. 16:09
kan være den gør en forskel, det tager jo ikke lang tid at prøve 

Eller måske den her som også kan købes i danmark (der bare flere billeder på thomann.de)  hvis du har problemer med ground loop, jordforbindelsen

Skal bruge efter din Pro-Ject Tube Box S1 

Men hvorfor tilslutter du ikke din pladespiller direkte til din forstærker ?

Ved ikke om low filteret kun virker på pladespiller indgangen eller på alle indgange


Redigeret af gasolin - 31-Oktober-2023 kl. 16:09
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2023 kl. 16:23
Du har udført en ganske fin fejlsøgning, der leder blikket mod din RIAA. Hvis den beskrevne lyd er som hvislen/lys, på engelsk “hiss”, ville jeg mistænke defekte transistorer.
Ved dårlig stelforbindelse, er lyden/støjen vel mest kendetegnet ved brum/rumlen.
Jeg ville prøve med en anden RIAA, du kan jo forhøre dig om lånemulighed i butik, og dermed få afklaret om RIAA er problemet.


Redigeret af JeTex - 31-Oktober-2023 kl. 16:46
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Baudelaire Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Oktober-2023
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baudelaire Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2023 kl. 06:38
Jeg bruger en MC pickup og har fået fortalt, at den integrerede forstærker i min Sansui ikke er stærk nok. Derfor købte jeg en RIAA brugt, mhp. at få det fulde potentiale af min pickup. 

Uden RIAA ville jeg forbinde min pladeafspiller direkte til forstærkeren.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2023 kl. 06:43
For at fejlsøge yderligere har jeg lige et par spørgsmål.

Den blæsende lyd, er det en lavfrekvent rumlen/buldrende lyd (dybe toner), eller er det hvæsende lyd, der mest er høje toner?

Opstår det kun, når du har afspillet en plade, aldrig inden?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Baudelaire Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Oktober-2023
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baudelaire Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2023 kl. 15:46
Hej KlausDM

Det er svært at sige; det synes at være som en hvæsende lyd der har temperament som en flamme, dvs. den er ikke konstant som "humming" kan være, men snarere som et par hvæs der kommer i ny og næ. Det er ikke noget der gør ondt i ørerne - det gør kun ondt at vide, at der er et problem Cry.

Til dit andet spørgsmål er svaret "ja" - når jeg har afspillet én plade opstår lyden og ikke før. Når jeg tænder anlægget er alt fint og der er ingen lyd overhovedet.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2023 kl. 16:24
Er det der også, når du løfter pickup fra pladen?

Hvornår stopper det igen?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu