recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til internet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til internet

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til internet
    Sendt: 03-Februar-2024 kl. 20:07
Hej alle,

Jeg har life fået installeret fibernet i mit hus. Har intet at sætte på den kablede forbindelse, men wifi'en driller. 

Den Nokia router der følger med er elendig. Det skulle være en wifi 6 router, men det går ikke særligt hurtigt. 

Jeg har taget et kabel fra routeren og sat til en af mine switches, som så er kablet sammen med min anden switch. Siden har jeg ikke kunne tilgå min NAS, kun via Finder på min mac.

Jeg har fra tidligere internet udbyder haft sat Unifi AP'ere op, men det er ligesom, at det driller. Alt er kablet. Burde det ikke virke ved at benytte mine AP'ere, og slukke for wifi'en i den nye router, eller skal jeg investere i en Dream Router, Dream machine eller lign.?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
orm08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2010
Status: Offline
Point: 228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér orm08 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2024 kl. 21:46
Jeg har selv sat Amazon eero Mesh op, og det fungerer til UG

Hvis du er teknisk anlagt, og gider at bruge tid på at nørde, er Unifi sikker fint, det er bare møg besværligt, og kræver at du løbende er over det.

Det er langt nemmere at vælge Google wifi eller Amazon eero, men man sælger sin sjæl og oplysninger til Google eller Amazon …

Mit eero setup er kablet mellem router og og enheder, men har tidligere kørt med Google Wifi Mesh uden kablet forbindelse, og det kørte rigtigt godt

For at være ærlig, så tror jeg ikke at Unifi kører bedre uden kablet forbindele end Mesh…..

Så med mindre du kan lide at bruge tiden på at nørde, så vælg Google 😂


Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2024 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af orm08 orm08 skrev:

Jeg har selv sat Amazon eero Mesh op, og det fungerer til UG

Hvis du er teknisk anlagt, og gider at bruge tid på at nørde, er Unifi sikker fint, det er bare møg besværligt, og kræver at du løbende er over det.

Det er langt nemmere at vælge Google wifi eller Amazon eero, men man sælger sin sjæl og oplysninger til Google eller Amazon …

Mit eero setup er kablet mellem router og og enheder, men har tidligere kørt med Google Wifi Mesh uden kablet forbindelse, og det kørte rigtigt godt

For at være ærlig, så tror jeg ikke at Unifi kører bedre uden kablet forbindele end Mesh…..

Så med mindre du kan lide at bruge tiden på at nørde, så vælg Google 😂


Hmmmm noget af en påstand.
Vil ikke mene at ubiquiti er møg besværligt og at man skal være over det.

Dog kræver det viden om netværk, har man ikke den viden så bør man gå efter noget andet eller få en til at udføre arbejdet for en.

Mit nuværende ubiquiti har kørt et år nu. Ingen genstarter, ingen konfiguringer m.m. Klippe stabilt.

Mit gamle mesh Asus skulle genstartes hver dag, det var mere besværligt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2024 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af orm08 orm08 skrev:

Hvis du er teknisk anlagt, og gider at bruge tid på at nørde, er Unifi sikker fint, det er bare møg besværligt, og kræver at du løbende er over det.

Lad os nu antage tesen om at unifi er møgbesværlig og man skal være over det hele tiden er rigtigt.

Så ville det ikke virke for min højst utekniske kollega jeg var på besøg hos forleden, for at skifte harddisk i hans cloudkey (en svaghed cloudkey har, har selv skiftet i min egen). Men da harddisken i cloudkey kun har noget med kameraovervågningen at gøre, tager jeg ikke mit besøg som hjælp til unifi netværk….


Klaus (som nok er den mere nørdede unifi bruger, idet jeg faktisk har uddannelse i netværk)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2024 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Jeg har fra tidligere internet udbyder haft sat Unifi AP'ere op, men det er ligesom, at det driller. Alt er kablet. Burde det ikke virke ved at benytte mine AP'ere, og slukke for wifi'en i den nye router, eller skal jeg investere i en Dream Router, Dream machine eller lign.?

Hvis nu jeg skal være ærlig, så vil jeg foreslå dig at få en unifi router og bruge den sammen med dine unifi accespunkter.

Det har jeg gjort og koblet den direkte i røven af min yousee router, som jeg så har slukket for wifi i.
Grunden til det er, ar driller et eller andet, kan jeg pille min unifi router fra, sætte min pc direkte til yousee routeren og teste. Virker det ikke, ringer jeg til yousee og beder dem fikse problemet.

Dir problem lyder lidt som om du har fået blandet netværk sammen og måske kører med forskellige ip områder på kabel og wifi.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2024 kl. 23:57
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Jeg har fra tidligere internet udbyder haft sat Unifi AP'ere op, men det er ligesom, at det driller. Alt er kablet. Burde det ikke virke ved at benytte mine AP'ere, og slukke for wifi'en i den nye router, eller skal jeg investere i en Dream Router, Dream machine eller lign.?

Hvis nu jeg skal være ærlig, så vil jeg foreslå dig at få en unifi router og bruge den sammen med dine unifi accespunkter.

Det har jeg gjort og koblet den direkte i røven af min yousee router, som jeg så har slukket for wifi i.
Grunden til det er, ar driller et eller andet, kan jeg pille min unifi router fra, sætte min pc direkte til yousee routeren og teste. Virker det ikke, ringer jeg til yousee og beder dem fikse problemet.

Dir problem lyder lidt som om du har fået blandet netværk sammen og måske kører med forskellige ip områder på kabel og wifi.


Klaus
Ok, men burde det ikke virke når jeg slukker wifi i router?
Jeg har kaldt mine netværk det samme, og har et kabel ind i Nokia router og et ud til min switch. 
Hvis jeg skal have en router fra Unifi hvad anbefaler du så? Har selv kigget på UDR, UDM og Unifi Express.
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2024 kl. 11:18
..

Redigeret af lunddal - 04-Februar-2024 kl. 11:19
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2024 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Ok, men burde det ikke virke når jeg slukker wifi i router?

Jo, men det er afhængigt af, hvordan du har sat dine accespunkter op.

Angående router, så er jeg på en 300/300 linjer og bruger derfor uden problemer den gamle USG.
De nye har jeg ingen erfaring med, så her har jeg svært ved at rådgive….


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2024 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Ok, men burde det ikke virke når jeg slukker wifi i router?

Jo, men det er afhængigt af, hvordan du har sat dine accespunkter op.

Angående router, så er jeg på en 300/300 linjer og bruger derfor uden problemer den gamle USG.
De nye har jeg ingen erfaring med, så her har jeg svært ved at rådgive….


Klaus
En USG kan fås til ca 300kr brugt. Der er mange af dem til salg, da ubiquiti netop er kommet med en afløser.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2024 kl. 16:22
Man skal bare huske at vil man lave packet inspection eller lignende kan en USG ikke følge med på en 1GB forbindelse (som mange vælger i dag, uanset om de nogensinde får brug den hastighed).


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2024 kl. 16:45
Jeg har en 1000/1000 fordi den var billigst de første 6 mdr. Kunne godt finde på at droppe til 500/500 efterfølgende. 

Jeg har oprettet mine ap'ere gennem deres unifi app, og de sidder kablet i switch i mit teknikrum. 
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2024 kl. 16:57
Har du kun disablet wifi i din Nokia router og ikke dhcp server, eller sat den i bridge mode?

Hvad har du sat dine accesspoints op til (jeg kender ikke til opsætning via app)?
Hvad ip adresser får enheder på kablet net og hvilke ip adresser får enheder på wifi?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu