recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til internet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til internet

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Snavsi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snavsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2024 kl. 13:48
Hvem er udbyder på dit fiber.
Nogle udbyder tillader at du kan sætte din egen til uden om nokia routeren.
Jeg har Norlys og ved at Hiper kan det samme.
Ved Norlys skal den sidde i port 2 på deres fiberboks. 
liink fra hiper.
https://www.hiper.dk/hjaelp/udstyr/vlan-tagging

Redigeret af Snavsi - 11-Februar-2024 kl. 13:56
Hjemme Bio
NAD T778
Blueray Dune HD Max
Front    B&W CM7
Center   B&W CM Centre 2
Sub B&W ASV 10CM
Bag/surr. Jamo Apollo 5
Projektor Sony VPL-HW40
Lissau 90" True Colour
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2024 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Snavsi Snavsi skrev:

Hvem er udbyder på dit fiber.
Nogle udbyder tillader at du kan sætte din egen til uden om nokia routeren.
Jeg har Norlys og ved at Hiper kan det samme.
Ved Norlys skal den sidde i port 2 på deres fiberboks. 
liink fra hiper.
https://www.hiper.dk/hjaelp/udstyr/vlan-tagging
Jeg har Bornfiber. Det fungerer umiddelbart nu, men synes ikke jeg har så hurtigt wifi som jeg godt kunne tænke mig. Kan være jeg skifter AP'erne ud til wifi 6.
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2024 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Jeg har Bornfiber. Det fungerer umiddelbart nu, men synes ikke jeg har så hurtigt wifi som jeg godt kunne tænke mig. Kan være jeg skifter AP'erne ud til wifi 6.

Hvor langsomt er "ikke hurtigt nok". Jeg tvivler på at det er dine nuværende ubuquity AP'er der begrænser det her (læs: Du løser ikke problemet ved at købe nyt).

Jeg kan tage fejl og du kan have væsentligt større behov for hastighed end de fleste andre. Jeg har aldrig oplevet det som et problem med dem jeg har hængende, med mindre jeg er rigtigt utålmodig og skal flytte meget store filer (10+ GB) - der kan jeg skifte til et kabel i stedet.
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2024 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Jeg har Bornfiber. Det fungerer umiddelbart nu, men synes ikke jeg har så hurtigt wifi som jeg godt kunne tænke mig. Kan være jeg skifter AP'erne ud til wifi 6.

Hvor langsomt er "ikke hurtigt nok". Jeg tvivler på at det er dine nuværende ubuquity AP'er der begrænser det her (læs: Du løser ikke problemet ved at købe nyt).

Jeg kan tage fejl og du kan have væsentligt større behov for hastighed end de fleste andre. Jeg har aldrig oplevet det som et problem med dem jeg har hængende, med mindre jeg er rigtigt utålmodig og skal flytte meget store filer (10+ GB) - der kan jeg skifte til et kabel i stedet.
Jeg får omkring 150 ned og 250 op når jeg er i "standard" afstand fra AP'erne, altså i stue, soveværelse osv. og får omkring 10-15 ned i det fjerneste hjørne af huset. Ved ikke om det er hvad der kan forventes af en 1000/1000 forbindese. Mit udstyr der skal bruge trådløst er lidt ældrere bærbare, iPhone 12 pro Max, iPad pro. 
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2024 kl. 11:33
Om din linje er 1000/1000 (hvilket er Way overkill i forhold til hvad en almindelig dansk husholdning har brug for), eller 300/300 har intet at sige i forhold til hvad du kan trække på wifi.

Jeg har lige testet 172/200 med iPad på mit wifi, der består af to unif LR accespunkter, et placeret midt i huset på førstesalen (120 m2) og et i bagenden af seperat placeret garage.

Min AppleTV trækker normalt mellem 130/130 og 150/150.
Jeg er - uanset, hvor jeg befinder mig på vores 650 m2 grund - aldrig under 50/50.

Hvor er dit/dine accespunkt(er) placeret i huset?


Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2024 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Om din linje er 1000/1000 (hvilket er Way overkill i forhold til hvad en almindelig dansk husholdning har brug for), eller 300/300 har intet at sige i forhold til hvad du kan trække på wifi.

Jeg har lige testet 172/200 med iPad på mit wifi, der består af to unif LR accespunkter, et placeret midt i huset på førstesalen (120 m2) og et i bagenden af seperat placeret garage.

Min AppleTV trækker normalt mellem 130/130 og 150/150.
Jeg er - uanset, hvor jeg befinder mig på vores 650 m2 grund - aldrig under 50/50.

Hvor er dit/dine accespunkt(er) placeret i huset?


Klaus


Er med på 1000/1000 er overkill, men det var den der var gratis at få lagt ind, og jeg har ikke en standard løsning.

Det ene er placeret i den ene ende, det andet er midt i huset. Jeg har mulighed for at placere et AP i hver ende af huset hvis det er bedre. Har overvejet et AP i hver ende af huset og evn. UDR eller UDM i midten, men er nok overkill. 


Redigeret af Basknudsen - 18-Februar-2024 kl. 12:27
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2024 kl. 12:36
Du bør placere et AP 25% fra enden af hver ende af huset. Så dækker hvert AP hver sin halvdel af huset.

Hvor stort er dit hus?

Hænger dine AP i loftet?



Klaus


Redigeret af KlausDM - 18-Februar-2024 kl. 12:36
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2024 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Du bør placere et AP 25% fra enden af hver ende af huset. Så dækker hvert AP hver sin halvdel af huset.

Hvor stort er dit hus?

Hænger dine AP i loftet?



Klaus
Mit hus er 172 kvm.

Mine AP'ere ligger på en hylde i et skab, 50 cm fra gulvet.


Redigeret af Basknudsen - 18-Februar-2024 kl. 13:09
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2024 kl. 13:24
Prøv evt at tegne dit hus op i ui designer.
Du vil hurtig se at 5GHz signalet meget hurtigt bliver langsomt, når du skal igennem et par vægge.

Kører selv med 4 stk u6 lite, har glimrende signal alle steder i huset(2 etager og 233m2). Ca 600/600 i de værelser hos U6 er placeret, andre værelser lidt mindre.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2024 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Mine AP'ere ligger på en hylde i et skab, 50 cm fra gulvet.

Det er langt fra en optimal placering.

På de fleste unifi AP kan man finde antennekarateristikken (i hvilken retning signalet er bedst). 
De er klart optimeret til at hænge i loftet 

Mit bud er stadig at hænge hvert AP i loftet cirka 25% inde fra hver ende af huset, så hvert AP dækker hver sin halvdel af huset.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2024 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Mine AP'ere ligger på en hylde i et skab, 50 cm fra gulvet.

Det er langt fra en optimal placering.

På de fleste unifi AP kan man finde antennekarateristikken (i hvilken retning signalet er bedst). 
De er klart optimeret til at hænge i loftet 

Mit bud er stadig at hænge hvert AP i loftet cirka 25% inde fra hver ende af huset, så hvert AP dækker hver sin halvdel af huset.


Klaus
Er med på placeringen ikke er optimal, men tænkte bare, at om den ligger og skyder opad eller hænger og skyder nedad er nogenlunde det samme. Jeg tror jeg prøver at tage dem ud af skabet og se om det bliver bedre, ellers køber jeg nogle nye og smider dem i loftet, selvom det ikke er kønt.
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2024 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Mine AP'ere ligger på en hylde i et skab, 50 cm fra gulvet.

Det er langt fra en optimal placering.

På de fleste unifi AP kan man finde antennekarateristikken (i hvilken retning signalet er bedst). 
De er klart optimeret til at hænge i loftet 

Mit bud er stadig at hænge hvert AP i loftet cirka 25% inde fra hver ende af huset, så hvert AP dækker hver sin halvdel af huset.


Klaus
Er med på placeringen ikke er optimal, men tænkte bare, at om den ligger og skyder opad eller hænger og skyder nedad er nogenlunde det samme. Jeg tror jeg prøver at tage dem ud af skabet og se om det bliver bedre, ellers køber jeg nogle nye og smider dem i loftet, selvom det ikke er kønt.


Som Klaus skrev tidligere, så hjælper det intet, at købe nye. Og m.h.t. WiFi6 så hjælper det ikke noget, hvis dine enheder ikke understøtter det.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu