recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til mit netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til mit netværk

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2012 kl. 11:44
Til alle,

Husk at fast ip ofte misforståes. Ægte fast ip er efter min mening ikke noget almindelige brugere skal rode sig ud i.

Derimod kan Reserveret ip være relevant, det benytter dhcp server, men den tildeler altid samme ip til de enheder som har reserveret ip. Det er der nogle der fejlagtigt benævner fast ip.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2012 kl. 12:03
Er ikke enig Letten. Ikke fordi der er noget galt i reserveret IP, men fordi det giver en bedre (og bredere) forståelse for netværket og dets opbygning, ved at begive sig ud i fast ip.
Ydermere kan du ikke på enhederne (dhcp tildelt) se, at de er fast tildelt ved at bruge reserveret. Og hvis du en dag skifter router/dhcp server, så har du balladen, hvis du eksempelvis bruger decideret servere/enheder, der skal have samme ip.
Det er for nemt, uden at give en dybere forståelse, at vinge et punkt af i en "hjemme-router" og så bruge reserveret ip på den måde.
 
Jeg er tilhænger at, at hvis man alligevel begiver sig ud i et større lokalt net (uden dog at definere begrebet større), så kan man lige så godt forsøge at forstå tingene på den "rigtige" måde. Og det gør man ved at eksempelvis sætte sine vigtigere enheder op med fast ip.
Det er klart, at trådløse enheder såsom mobiltelefoner, tablets, bærebare computere de behøver ikke andet end dhcp tildelt ip, da disse ikke er vigtige. Men enheder som man har behov for at kende "udefra" eller kunne tilgå fra andre enheder på netværket, såsom servere, fil/media-delings computere osv, dem kan man lige så godt få styr på.
 
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2012 kl. 12:03
Spar tid og frustrationer og prøv sådan en løsning her - den er lavet til formålet:

Formoder at der kan etableres powerplug forbindelse mellem kontor og garage (bemærk det behøver ikke at være på samme fase med de nyere powerplugs)


Den har switch og wireless N i den fjerne ende.

Tryk på to knapper og du er kørende.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2012 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Er ikke enig Letten. Ikke fordi der er noget galt i reserveret IP, men fordi det giver en bedre (og bredere) forståelse for netværket og dets opbygning, ved at begive sig ud i fast ip.
Ydermere kan du ikke på enhederne (dhcp tildelt) se, at de er fast tildelt ved at bruge reserveret. Og hvis du en dag skifter router/dhcp server, så har du balladen, hvis du eksempelvis bruger decideret servere/enheder, der skal have samme ip.
Det er for nemt, uden at give en dybere forståelse, at vinge et punkt af i en "hjemme-router" og så bruge reserveret ip på den måde.
 
Jeg er tilhænger at, at hvis man alligevel begiver sig ud i et større lokalt net (uden dog at definere begrebet større), så kan man lige så godt forsøge at forstå tingene på den "rigtige" måde. Og det gør man ved at eksempelvis sætte sine vigtigere enheder op med fast ip.
Det er klart, at trådløse enheder såsom mobiltelefoner, tablets, bærebare computere de behøver ikke andet end dhcp tildelt ip, da disse ikke er vigtige. Men enheder som man har behov for at kende "udefra" eller kunne tilgå fra andre enheder på netværket, såsom servere, fil/media-delings computere osv, dem kan man lige så godt få styr på.
 

Hvor er du uenig?

At fast ip og reserveret ip ofte forveksles?

At (ægte) fast ip ikke er noget almindelige brugere bør kaste sig ud i?

Jeg kan ikke se der er noget galt i at reserveret ip er nemt (for nemt?). Jeg kører med reserveret ip til en laptop der fungerer som server i huset - ikke noget problem - kan også tilgå den ude fra.

Jeg kan godt se fordelene i (ægte) fast ip - hvis man har forstand på det man har med at gøre og forstå betydningen når man lige pludselig skal erstatte serveren med en anden eller får en ny router. Synes bare ikke det er noget for almindelige brugere.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2012 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Hvor er du uenig?
 
At (ægte) fast ip ikke er noget almindelige brugere bør kaste sig ud i?
 
Denne.
 
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Jeg kan ikke se der er noget galt i at reserveret ip er nemt (for nemt?). Jeg kører med reserveret ip til en laptop der fungerer som server i huset - ikke noget problem - kan også tilgå den ude fra.
 
Nu har du sandsynligvis også en smule mere forstand på det i forvejen, og dermed med fordel kan bruge reserveret IP (eller skal vi sige, du udvider næppe din horisont ved at springer over hvor gærdet er lavest og bruge reserveret IP).

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Jeg kan godt se fordelene i (ægte) fast ip - hvis man har forstand på det man har med at gøre og forstå betydningen når man lige pludselig skal erstatte serveren med en anden eller får en ny router. Synes bare ikke det er noget for almindelige brugere.
 
Almindelige brugere synes jeg også har behov for at lære, hvordan grundlæggende ting hænger sammen. IP adresser, hvad enten de er tildelt, reserveret eller statiske, er grundlæggende for et netværk, i min verden.
Hvis man kun "kender" et flueben i en "billig" hjemme-router, der så reserverer IP adresser til enheder baseret på MAC, (som brugeren sandsynligvis heller ikke aner hvad er), så er det begrænset, hvor stor en forståelse brugeren får ud af dette. Det er nemt og smart, men når/hvis noget ikke virker, så er denne bruger på herrens mark. Eksempelvis hvis routeren går hen og bliver defekt.
 
Jeg kan som sagt godt se fordelene i det, set med forbrugermæssige øjne. Man skal ikke tænke så meget, og man skal ikke bekymre sig. Ihvertfald ikke så længe alt virker.
 
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2012 kl. 16:05

Kandersen

Alt der er kablet kører som det skal. Kontakten imellem de 2 routere kører som det skal.
De enheder der bliver koblet på routeren i garagen via kabel kører som det skal.
Der er en stabil forbindelse hele tiden.
Alt trådløse (bærbar,acer tablet og htc wildfire) logger fint på uanset hvad ssid jeg vælger og kører som det skal.
At squeezebox ikke kan logge på kontor (finder det, men lyser blåt hele tiden, men mener kablet kørte det ok) men kører fint via garage, kan jeg for så vidt godt acceptere, jeg syntes bare det er spild af netværks ressourcer.
Jeg er bare træt af at printeren ikke kan logge på kontor (ipadresse kan ikke tildeles)
 
Letten
Angående faste ipadresser, mener jeg da helt klart at det er en fordel, ved f.eks streaming og kontakt til nas , at der hele tiden er en klar aftale i netværket om hvad der har hvad adresser, for at sikre et stabilt netværk.
 
Bschmidt
Sender diverse info senere i dag
 
 
 
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2012 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Angående faste ipadresser, mener jeg da helt klart at det er en fordel, ved f.eks streaming og kontakt til nas , at der hele tiden er en klar aftale i netværket om hvad der har hvad adresser, for at sikre et stabilt netværk.


Det er jeg slet ikke uenig i, men der er så to måder at sikre det på:  en nem (IP reservation) og en svær (Fast IP). Og der er fordele og ulemper ved begge.
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2012 kl. 22:08

Så har jeg lige haft en gang fjernsupport, med ham der i sin tid har koblet de 2 routere sammen.

Han rodede en del i opsætningen, bla enable local dns og ændre dns adresser.
Til sidst har han opdateret dd-wrt firmware og ændret hele opsætningen så jeg har samme ssid over det hele.
Nas og wd tv live har faste ip, resten via dhcp fra kontor routeren (kan jeg se i software)
flytter jeg en enhed i garagen skifter den til garage router.
Alt spiller max (også squeezebox som connectede med det samme)
 
Til jer allesammen der har hjulpet : Tak for diverse input og tak for hjælpen
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2012 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Angående faste ipadresser, mener jeg da helt klart at det er en fordel, ved f.eks streaming og kontakt til nas , at der hele tiden er en klar aftale i netværket om hvad der har hvad adresser, for at sikre et stabilt netværk.


Det er jeg slet ikke uenig i, men der er så to måder at sikre det på:  en nem (IP reservation) og en svær (Fast IP). Og der er fordele og ulemper ved begge.
 
Udover at det kræver, at man sætter sig en smule ind i det. Hvad er så ulempen ved det sidste?
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2012 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Angående faste ipadresser, mener jeg da helt klart at det er en fordel, ved f.eks streaming og kontakt til nas , at der hele tiden er en klar aftale i netværket om hvad der har hvad adresser, for at sikre et stabilt netværk.


Det er jeg slet ikke uenig i, men der er så to måder at sikre det på:  en nem (IP reservation) og en svær (Fast IP). Og der er fordele og ulemper ved begge.
 
Udover at det kræver, at man sætter sig en smule ind i det. Hvad er så ulempen ved det sidste?

At man skal sætte sig ind i det er da den væsentligste Smile 
og det er grunden til at jeg mener det er overkill for de fleste almindelige brugere.

Det er klart at når man først ved hvordan noget fungerer så er alt jo nemt.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2012 kl. 23:46
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Angående faste ipadresser, mener jeg da helt klart at det er en fordel, ved f.eks streaming og kontakt til nas , at der hele tiden er en klar aftale i netværket om hvad der har hvad adresser, for at sikre et stabilt netværk.


Det er jeg slet ikke uenig i, men der er så to måder at sikre det på:  en nem (IP reservation) og en svær (Fast IP). Og der er fordele og ulemper ved begge.
 
Udover at det kræver, at man sætter sig en smule ind i det. Hvad er så ulempen ved det sidste?

At man skal sætte sig ind i det er da den væsentligste Smile 
og det er grunden til at jeg mener det er overkill for de fleste almindelige brugere.

Det er klart at når man først ved hvordan noget fungerer så er alt jo nemt.
 
Jeg bliver bekymret, når jeg læser, at det opfattes som en ulempe at skulle sætte sig ind i noget, man ønsker at gøre noget med. Men jeg er også godt klar over, at det ihvertfald i relation til EDB og måske i virkeligheden al elektronik, for rigtige mange mennesker bare er noget der skal virke. Hvordan det virker og ikke mindst hvorfor, det rager dem en papand. De gider simpelthen slet ikke sætte sig ind i det. Omvendt betaler de også prisen, når noget går galt, og/eller i form af, at de slet ikke får udnyttet udstyret til det optimale.
 
Sidstnævnt synes jeg er et stort problem. Mange er uenige med mig, fordi deres holdning er, at så længe brugeren er tilfreds, så kan det da ikke være vigtigt. Det er i og for sig også rigtigt nok, men basalt set, så bunder argumentet i manglende viden, og at det for rigtig mange brugers vedkommende oftest betyder, at de får købt forkerte produkter, eller bruger dem de har forkert. 
 
 
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 00:09
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 
Jeg bliver bekymret, når jeg læser, at det opfattes som en ulempe at skulle sætte sig ind i noget, man ønsker at gøre noget med. Men jeg er også godt klar over, at det ihvertfald i relation til EDB og måske i virkeligheden al elektronik, for rigtige mange mennesker bare er noget der skal virke. Hvordan det virker og ikke mindst hvorfor, det rager dem en papand. De gider simpelthen slet ikke sætte sig ind i det. Omvendt betaler de også prisen, når noget går galt, og/eller i form af, at de slet ikke får udnyttet udstyret til det optimale.
 
Sidstnævnt synes jeg er et stort problem. Mange er uenige med mig, fordi deres holdning er, at så længe brugeren er tilfreds, så kan det da ikke være vigtigt. Det er i og for sig også rigtigt nok, men basalt set, så bunder argumentet i manglende viden, og at det for rigtig mange brugers vedkommende oftest betyder, at de får købt forkerte produkter, eller bruger dem de har forkert. 

Der er mange andre ting man bør sætte sig ind i: sine børns skole, politik, pension, realkreditlån, sund ernæring osv.

- netværksteori kommer langt nede af listen - i min bog. Jeg har det fint med at det rager de fleste en papand - jeg tænker heller ikke over hvordan min bil får diesel ind i forbrændingskammeret når jeg drejer nøglen.

Jeg er dog enig så langt - at hvis man ikke ved hvordan lortet virker (eller er instillet på at lære det) så skal man heller ikke kaste sig ud i langhåret reparation eller customiseringer og det gælder biler, huse og routere - og alt muligt andet.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu