recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til placering af surround-højtalere ??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til placering af surround-højtalere ??

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Pixelution Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Oktober-2023
Sted: København
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pixelution Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til placering af surround-højtalere ??
    Sendt: 16-Oktober-2023 kl. 17:00
Halløjsa folkens 

Har brug for lidt hjælp til hvor det vil være bedst at placere højtalere med de muligheder jeg har.

Højtalerene er ikke noget vildt det er bare 5 stk B&W M1

Scannerne på billedet kan fjernes hvis det er..

Front - Grøn, blå, rød  eller sort 

Center - lyserød eller gul?

Baghøjtalere - blå eller rød?




Håber i gider komme med nogle bud 🙏



Redigeret af Pixelution - 16-Oktober-2023 kl. 17:05
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2023 kl. 14:59
Jeg ville gøre sådan...

Front - Sort, men med lidt mere afstand til billedet (mere afstand mellem højttalerne).

Center - Gul - eksperimentér med over eller under billedet. Umiddelbart ville jeg tror at den skal pege relativt meget hhv. op eller ned.

Surround (bag) - Optimalt ville jo være blås højde, men ved siden af sofaen, pegende ind mod "gæsterne". Ville nok hænge dem oppe, ved siden af sofaen (30-35cm fra væggen) og pegende ned mod "gæsterne".

Pas MEGET på med at placere fronterne og centeren på en anden plan en billedets flade. Da jeg gjorde det var det meget svært at abstrahere fra at lyden "stod foran" billedet, selvom billede og lyd var synkroniseret. Det kan ikke rigtig forklares, det giver en eller anden fornemmelse af at lyden kommer fra et andet stedet end hvad du kigger på, og det ødelagde det for mig. Jeg kunne ikke få receiverens rumkorrektion til at fikse det. Surround højttalerne skal også helst være på ca. samme plan som dit hovede, ellers vil det give lidt samme effekt som beskrevet før, det føles bare slet slet ikke lige så mærkeligt som hvis det er fronterne og centeren.

Til sidst vil jeg anbefale så mange tæpper (gerne store) og billeder (også gerne store, og uden glas) som overhovedet muligt. Ellers kan det blive en decideret ærgerlig oplevelse at lytte til noget som helst. Det ligner mange hårde, meget store og reflektive flader, som kan give meget genklang og ekko.

F.eks.




Redigeret af HessiDude - 17-Oktober-2023 kl. 15:45
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu