recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er forskellen mellem LED og LCD?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad er forskellen mellem LED og LCD?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Miruko Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Maj-2007
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad er forskellen mellem LED og LCD?
    Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 14:16

Hej, er der nogen, der kender den præcise forskel mellem LED og LCD?

Både teknisk og mht til fordele.

Jeg er ikke ude på at starte en lang tråd om hvad der er bedst m.v. (LED, LCD eller Plasma - de tråde har vi nok af....:-D), men ønsker blot at forstå, hvad LED er og hvad det bibringer af nyt.

Takker

 

Til top
act_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Maj-2007
Status: Offline
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 14:24
Et LED-TV er vel i virkeligheden også et LCD-TV - blot med LEDs som baggrundsbelysning, hvilket giver følgende fordele:

Ensartet baggrundsbelysning = ingen clouding
Lavere strømforbrug
Mere korrekt farvegengivelse
Mulighed for bedre sortniveau

I hvertfald sådan jeg har forstået det.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 14:28
Teknisk forskel

LCD: LCD panel med lysstofrør (CCFL) som baggrundbelysning
LED: LCD panel med LED dioder som baggrundbelysning

LED kan laves tyndere fordi dioerne fylder mindre end lysstofrør, og der er mulighed for at variere intensiteten af baggrundbelysningen lokalt fordi de enkelte dioder kan styres separat. Det kan forbedre sortniveauet (hertil skal siges at problemet i dag generelt ikke er sortniveau men gråtoneskalaen, og her hjælper LED ikke ret meget i forhold til CCFL).

LED TV er ikke nogen revolution, da det bare er en anden baggrundsbelysning til LCD panelerne. Der er væsentlig mere nyskabelse i OLED,  når (eller hvis) denne teknologi bliver moden til TV skærme.


Redigeret af JesperLund - 20-Oktober-2009 kl. 14:30
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 15:10
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1251713794

der er stor forskel mellem edge-led og led med local dimming.

Men det er stadig et lcd tv.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af act_dk act_dk skrev:

Et LED-TV er vel i virkeligheden også et LCD-TV - blot med LEDs som baggrundsbelysning, hvilket giver følgende fordele:

Ensartet baggrundsbelysning = ingen clouding
Lavere strømforbrug
Mere korrekt farvegengivelse
Mulighed for bedre sortniveau

I hvertfald sådan jeg har forstået det.


ja med led og local dimming. edge-led påvirker ikke rigtig billedekvaliteten. kun tynd skærm og strømforbrug
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 15:55

I forhold til klassisk (CCFL) baggrundsbelysning for LCD-skærme, udelukker LED ikke clouding og backlight bleeding, som stadig kan forekomme som illustreret i denne tråd. Det er muligt at man ved anvendelse af LED bag panelet kan opnå mindre clouding - men så får man alt andet lige andre effekter så som haloer - afh. af hvor godt panelet håndterer variation i betragtningsvinklen. Man kan frygte uens ældning af LED-felterne (også for edge-LED), og at der derved opstår problemer med farvegengivelsen i dele af skærmbilledet - men det må tiden vise.

LED-backlight-teknologien tilbyder alt andet lige lavere strømforbrug. Et tyndere design er muligt, hvis lysdioderne anvendes til kantbelysning (edge-LED, ligesom på mange mobiltelefoner) frem for placering af lysdioderne bag selve panelet.

Jeg har ikke set/målt at farvegengivelsen er bedre med LED-teknologien - og jeg må indrømme at mit statistiske grundlag er særdeles spinkelt (ét TV (Samsung 32" 7070. LED-TV) - men i netop dette tilfælde fejlede TV'et og kunne reelt set ikke kalibreres til korrekt gengivelse af rød (varierede synligt med betragtningsvinklen). Et Sony 46W5500 med klassisk baggrundsbelysning, som jeg kalibrerede, gav mere korrekte farver. LED er dermed ikke garant for bedre farvegengivelse.

/lars
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 17:02

Jeg er enig i hvad Bantam siger, og helt generelt vil jeg sige at man ikke kan sige at LED giver et væsentligt spring i billedkvaliteten. Det giver nogle nye muligheder, men hvis man skal udnytte dé muligheder, følger der nogle ulemper med i købet. Du får for det første ikke mere korrekte farver fra LED, det har ikke meget med panel-lyset at gøre, så længe lyset er bredspektret nok til at dække alle farver. Det kan man også med CCFL backlight. LED giver mulighed for ekstra kraftige farver, men dette indebærer netop at der skal noget ekstra signalbehandling til for at få farverne "tilbage" til det korrekte niveau, når man ser materiale der ikke er designet til at udnytte disse ekstra farver - hvilket vil sige groft sagt alt man kan komme i nærheden af. Så de kraftige farver i LED er rent faktisk en ulempe, og ikke en fordel.

Så er der kontrasten. Hvis man "bare" benytter LED som en anden type backlight, giver det i sig selv ingen forbedring af kontrasten overhovedet. Det giver dog mulighed for at lave en hurtigere dynamisk kontrast - men det kan diskuteres om dynamisk kontrast overhovedet er en fordel at benytte, fordi det igen ikke kommer uden ulemper. Det samme gælder de "rigtige" LED backlight, hvor du har et antal af felter bag panelet, som så kan reguleres separat. Det giver nogle meget flotte målinger og nogle meget pæne test-billeder, fordi sorte flader kan laves helt sorte. Men det hjælper ikke på kontrasten inden for hvert felt, så f.eks. en stjernehimmel bliver ikke bedre. Da det er vanvittigt svært at lave en signalbehandling der korrigerrer ordentligt for de op- og nedjusteringer af lyset der foregår når man benytter disse former for dynamisk kontrast, er resultatet så godt som altid at man ofrer den korrekte, naturlige gengivelse, for i stedet at fokusere på at lave et "imponator-billede" med høj kontrast. Man vil jo gerne som producent have noget ud af at bruge LED-panelet til noget, så hvorfor lave et LED-tv uden dynamisk kontrast? Så kunne man jo bare have brugt CCFL.

Nogle har indtryk af at ting som clouding og synsvinkel er blevet bedre med LED. Det er det oftest ikke, det skyldes at når man benytter dynamisk kontrast til at sænke sort-niveauet, så bliver dén clouding og forringelse af synsvinklen der er, mindre iøjnefaldende. Det er som sådan fint nok, men det sker som sagt ikke uden ulemper. Når man bruger en så aggressiv dynamisk kontrast, så VIL man komme ud for situationer hvor man kan se lyset skifte op og ned inden for en bestemt scene, og andre ulemper.

Tilbage er altså dybden på skærmen samt strømforbrug. Mht. dybden, så er det svært nok i forvejen at lave et stabilt, godt apparat, f.eks. uden støjende strømforsyninger osv, som det er nu - så spørgsmålet er om jagten på milimeter-tykke tv overhovedet er en god idé. Lavt strømforbrug er jo altid godt, hvis producenten modstår fristelsen til at fucke farverne op bare fordi de kan.

Jeg har set relativt gode LCD-tv både med CCFL og med LED backlight, men LED'erne har ikke været nævneværdigt bedre end de bedste med CCFL, bare anderledes. Jeg savner stadig at se et LCD-tv der er designet ordentligt (i min terminologi, dvs. målrettet mod korrekt gengivelse), uanset om det er CCFL eller LED. Derfor er det lidt som med LCD vs plasma-diskussionen: Det drejer sig mere om at købe det overall bedste tv, end at vælge en bestemt teknologi.



Redigeret af AV Precision - 20-Oktober-2009 kl. 17:03
Til top
Miruko Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Maj-2007
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 20:10

Hej alle,

Tak for de hurtige og gode svar.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu