recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er high end, hvor starter prisen ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er high end, hvor starter prisen ?

 Besvar Besvar Side  <12345 16>
Forfatter
Besked
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2024 kl. 11:29
Luxman er vist stadig ret godt med Smile
LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA2.1 705+200 Ahorn
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2024 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af Jespus Jespus skrev:

[QUOTE=Jonas_h]Hvad er så en middelmådige receiver? Du siger jo at ingen af disse gamle begreber er subjektive, så det må jo være klart og tydeligt for alle hvilke der er i den gruppe? 

Jeg siger netop de er subjektive, men derfor er det ikke ensbetydende med, at surround-receivers metervaren i Elgiganten er high-end, på nær deres absolutte topline!

Eksempelvis har Bang og Luffe en højttaler i et prisleje som en mellemstor elbil der nærmest ligner en skulptur men de har også små bluetooth højttalere.
Du svarer jo ikke konkret på noget.

Så Elgiganten er ikke high end, udover deres topmodeller? 

Og B&O er high end fordi noget koster det samme som en bil? Men deres Bluetoothhøjttaler er ikke? Og der findes jo også noget der koster dobbelt af B&O - er det så high high end? Eller er B&I mid-end fordi der findes noget dyrere?
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2024 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af Jespus Jespus skrev:

Luxman er vist stadig ret godt med Smile
Ja ok, og her er et af de sidste “highend” forstærkere fra Pioneer fra 2013. Jeg har desværre ikke set noget kvalitet fra Pioneer forstærkere siden Ouch

Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2024 kl. 12:18
Menes ikke at kunne huske ordet high-end omtalt som sådan i slut 70erne. Det var hi-fi der i mod, mine første enlige hi-fi forstærkere var, Luxman 2 stk. B12 og en C12 og havde b.la. på det tidspunkt nogle seas disko tower, men det var også i en tid hvor der var rigtig meget selvbyg, hvor det gerne måtte spille højtWacko
Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2024 kl. 12:39
 Til Jonas Smile
Du er ved at fange den. Så er det ikke helt håbløst. Fordi du ikke forstår begrebet high-end, er trods alt ikke min skyld. Min Up er heller ikke en supersportsvogn som en Lamborghini, uanset hvad jeg synes.


Redigeret af Jespus - 24-Februar-2024 kl. 12:40
LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA2.1 705+200 Ahorn
Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2024 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

[QUOTE=Jespus]Luxman er vist stadig ret godt med Smile
Ja ok, og her er et af de sidste “highend” forstærkere fra Pioneer fra 2013. Jeg har desværre ikke set noget kvalitet fra Pioneer forstærkere siden Ouch

Jeg kløjes lidt meget i citationer Confused

Det hedder Teac Reference i dag, når det skal være godt fra Pioner.


Kan købes i DK




Redigeret af Jespus - 24-Februar-2024 kl. 13:12
LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA2.1 705+200 Ahorn
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2024 kl. 13:10
Jespus, jeg har ikke ændret holdning. Jeg prøver at spørge dig konkret ind til noget du mener er klart for alle, men du kan tydeligvis ikke svare selv udover fluffy termer som ikke rigtigt siger noget. Du nævner kun ekstremerne som jo er de nemme svar. Alt imellem er subjektivt. Vi bliver nok aldrig enige - men fint at du synes der findes et begreb og der er en klar definition af det som du ikke kan forklare Thumbs Up
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2024 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Nå, men altså fordi jeg spørger er når man gerne hvis have high end højttalere, ikke nødvendigvis kæmpe store gulv højtalere (i mit tilfælde) og ikke lige har til f.eks et sæt kef r3 meta, MONITOR AUDIO GOLD 100 5G, dali rubicon med mere, så var det jeg tænkte, hvad skal man som minimum hoste op med, sådan ca for at få noget rigtig godt der kan det meste, masser af detaljer,god bund og som kan spille højt hvis man har nok effekt, uden at højttalerne blir ulidelig at høre på eller bare bliver tynd og lys i lyden.

Har ikke lige den vildeste forstærker så et par Mofi Electronics sourcepoint 8 (ca 22000kr for et sæt), dynaudio special forty og ligende, passer ikke lige med hvad jeg har af forstærker

Det er et åbent ? om man overhovedet kan købe det du gerne vil have. Uanset hvad små basreflekshøjttalere koster er de ALLE SAMMEN underlagt de samme fysiske begrænsninger. De kan ikke spille (dyb) bas under refleksportens tuningsfrekvens, de kan ikke spille højt uden at forvrænge og de kan ikke være letdrevne uden at miste evnen til at spille bas. Sådan er det bare, uanset hvad der står i reklamerne eller hvad hifi-nyt forsøger at bilde dig ind, og man kan heller ikke betale sig fra det.

Hvis du vil have lydgengivelse der på objektive parametre er i orden med små højttalere er den eneste du kan gøre at kombinere med en eller flere subs. og bruge en forstærker med indbygget delefilter så "satelitterne" ikke modtager den bubeste bas og endnu bedre hvor satelitterne er designet til at kun at virke med en sub.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2024 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Jespus Jespus skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

[QUOTE=Jespus]Luxman er vist stadig ret godt med Smile
Ja ok, og her er et af de sidste “highend” forstærkere fra Pioneer fra 2013. Jeg har desværre ikke set noget kvalitet fra Pioneer forstærkere siden Ouch

Jeg kløjes lidt meget i citationer Confused

Det hedder Teac Reference i dag, når det skal være godt fra Pioner.


Kan købes i DK


Okay! Teac var vist også highend fra 70’erne, eller var det først senere?
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2024 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jespus, jeg har ikke ændret holdning. Jeg prøver at spørge dig konkret ind til noget du mener er klart for alle, men du kan tydeligvis ikke svare selv udover fluffy termer som ikke rigtigt siger noget. Du nævner kun ekstremerne som jo er de nemme svar. Alt imellem er subjektivt. Vi bliver nok aldrig enige - men fint at du synes der findes et begreb og der er en klar definition af det som du ikke kan forklare Thumbs Up

Det er rigtig nok nogen fluffy svar jeg har givet dig, når definitionen på begreberne er i elastikker, men du kan vædde din halsedisse på, det er dyrt når vi snakker Høj-end. God weekend.
LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA2.1 705+200 Ahorn
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2024 kl. 13:27
Er en Apollon Audio nCore forstærker high end? Den har noget nær de bedste specs du kan finde i en effektforstærker i dag og koster ikke specielt meget. 

Og hvis begreberne er elastikker, er vi så ikke enige om at præcis hvor meget elastikken skal spændes er subjektivt? Vi er tilbage til start ;)


Redigeret af Jonas_h - 24-Februar-2024 kl. 13:53
Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2024 kl. 13:53
Jeg er overbevist om, hvis nogen kan finde såkaldt high-end til rimelige priser, så er det Gasolin, også brugt.
LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA2.1 705+200 Ahorn
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu