recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad giver bedst billede?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad giver bedst billede?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
kasperkopping Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad giver bedst billede?
    Sendt: 16-August-2006 kl. 14:46

Nå venner,

Nu vil jeg så tage ud og købe et clicktronic kabel for måske på den måde at sikre bedre billedkvalitet end jeg har nu. Men men men.

Mit TV har både mulighed for scart og S-Video tilslutning, så bør jeg købe et scart til scart eller et scart til s-video for at få den bedst opnåelige kvalitet inden for de givne rammer?

Til top
ZkiiFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 15:06
Scarrt til scart... (Scart er bedre end S-Video, i hvert fald, hvis det kan overføre RGB)
Ingen kæde stærkere end det svageste led, så det nytter ikke at vælge til Scart til S-video...

/M
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 15:08
Uden at have prøvet s-video mener jeg at kunne udlede af de forskellige "værker" at scart til scart formentlig er at foretrække.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 15:08

Det afhænger af om dit TV understøtter RGB over Scartindgangen, eller om det kun understøtter alm Video (composite) over scart indgangen.

Hvis det understøtter RGB er Scart RGB bedst, hvis det kun understøtter video (composite), men istedet har en almindelig s-video tilslutning er s-video tilslutningen bedst.

De fleste nyere fjernsyn understøtter både RGB, S-video og alm. video signaler (composite) via en eller flere af scartindgangene, men tjek manual for TV'et - står der noget om RGB på AV1 eller AV2 - skal du vælge et Scart RGB

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 15:15

Der ligger 3 video-forbindelser inde i et scart stik (her oplistet i faldende kvalitet):

  • RGB
  • S-Video
  • Composite

Derfor er der altid S-video med i et fuldt monteret scart-stik (det rygtes at de aller-billigste scartstik til 39,- nogle gange kun har Composite monteret!).

Det som tæller er at vælge det højest mulige output af de 3 ovenstående, som din output-enhed kan sende ud og som din input enhed kan modtage.

Bemærk at nogle ældre TV har to scart-in, hvor kun det ene modtager RGB/S-video og det andet så kun kan klare S-video/Composite. I det tilfælde sætter man den output enhed med den bedste billedkvalitet (DVD, DVB-T modtager eller DVB-S modtager) på det "gode" stik og så f.eks. VHS på det dårlige stik (hvis man stadigvæk har sådan én!). Andre enheder med RGB signal kan så typisk sløfes igennem enheden der er forbundet til det gode stik (min DVD er f.eks. forbundet til TV'et gennem satelitmodtageren, der har en Scart gennemgang med RGB in og out...

Med venlig hilsen
Anders

PS: S-video og S-VHS har ikke noget med hinanden at gøre!

Til top
kasperkopping Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 15:15

Hvordan kan man egentlig se på et scart-stick at det understøtter RGB, Har nemlig et ret dyrt scart stik købt i Hifiklubben for et par år siden, men alle oplysninger om det har jeg for længst smidt væk.. Står det på stikket eller er der nogle tegn på stikket, man kan kigge på?

Til top
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 15:17

Jeg var 5 minutter om at skrive mit indlæg, men der kom allerede to gode svar i mellemtiden

Husk lige at vælge det rigtige signal i indstillingerne (menuen) for både output og input enhed!

Med venlig hilsen
Anders (igen)

Til top
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 15:22

Jeg mener at man roligt kan gå ud fra at alle 21 ledere er forbundet, hvis stikket har kostet 100+ og er mindre end 5 år gammelt.

Ellers kan du ud fra en oversigt over et scartstik (f.eks. her) finde en af RGB forbindelserne og se om der er forbindelse (kan nemt gøres med et batteri, en 1½V pære og et batteri) eller med et scop...

MVH
Anders

Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 16:40

Oprindeligt skrevet af ZkiiFreak ZkiiFreak skrev:

Scarrt til scart... (Scart er bedre end S-Video, i hvert fald, hvis det kan overføre RGB)
Ingen kæde stærkere end det svageste led, så det nytter ikke at vælge til Scart til S-video...

/M

Ja, jo ... Teoretisk er det da korrekt, at RGB-scart burde give en bedre kvalitet, end S-video. Men der vil altid være undtagelser fra reglen. For hvilken kvalitet der synes bedst, afhænger nu engang helt og holdent af den pågældende afspiller.

Jeg har engang ejet en Pioner DVD-afspiller DV-370, hvor jeg ret hurtigt gik bort fra at bruge RGB-scart, og i stedet benyttede s-video (også gennem scart-udgangen), for at opnå et skarpere billede på skærmen. Farvekvaliteten var der ikke den store forskel på.

Så prøv dig frem, og eksperimentér lidt med de forskellige tilslutnings-muligheder, indtil du finder det du selv synes ser bedst ud. For intet ligger fast på forhånd.



Redigeret af musicus - 16-August-2006 kl. 16:45
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

Ja, jo ... Teoretisk er det da korrekt, at RGB-scart burde give en bedre kvalitet, end S-video. Men der vil altid være undtagelser fra reglen. For hvilken kvalitet der synes bedst, afhænger nu engang helt og holdent af den pågældende afspiller.

Jeg har engang ejet en Pioner DVD-afspiller DV-370, hvor jeg ret hurtigt gik bort fra at bruge RGB-scart, og i stedet benyttede s-video (også gennem scart-udgangen), for at opnå et skarpere billede på skærmen. Farvekvaliteten var der ikke den store forskel på.



Jeg tror nu mere det er øjnene der ser, der er afgørende for hvad der synes bedst.

Jeg har netop en Pioneer DV 370 (og en Sony HX 710), og foretrækker klart det skarpe, og en smule mere matte (men for mig mere naturlige) billede via RGB, end det "kunstigt skarpe" billede jeg får via s-video.

Du skal få ret i at s-video ofte synes mere skarpt, men det er bare ikke skarpt på en sådan måde at det virker naturligt (for mig).

Men jeg vil også anbefale en scart kabel , da dette kan overføre alle 3 typer signal, og så kan man efterfølgende vælge den man foretrækker (hvis enhederne understøtter den).

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 17:14

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Jeg tror nu mere det er øjnene der ser, der er afgørende for hvad der synes bedst.

Fuldstændig korrekt, det er også en ret væsentlig faktor. (Det glemte jeg desværre selv helt at nævne i indlægget, pokkers!  )

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af A.Morup A.Morup skrev:

Der ligger 3 video-forbindelser inde i et scart stik (her oplistet i faldende kvalitet):

  • RGB
  • S-Video
  • Composite

Derfor er der altid S-video med i et fuldt monteret scart-stik (det rygtes at de aller-billigste scartstik til 39,- nogle gange kun har Composite monteret!).

Det som tæller er at vælge det højest mulige output af de 3 ovenstående, som din output-enhed kan sende ud og som din input enhed kan modtage.

Bemærk at nogle ældre TV har to scart-in, hvor kun det ene modtager RGB/S-video og det andet så kun kan klare S-video/Composite. I det tilfælde sætter man den output enhed med den bedste billedkvalitet (DVD, DVB-T modtager eller DVB-S modtager) på det "gode" stik og så f.eks. VHS på det dårlige stik (hvis man stadigvæk har sådan én!). Andre enheder med RGB signal kan så typisk sløfes igennem enheden der er forbundet til det gode stik (min DVD er f.eks. forbundet til TV'et gennem satelitmodtageren, der har en Scart gennemgang med RGB in og out...

Med venlig hilsen
Anders

PS: S-video og S-VHS har ikke noget med hinanden at gøre!

Næsten rigtigt.

For et stik er et jo stik og et kabel er et kabel (også kaldet en connector).

Og det er altså ikke muligt at føre både S-video, composite og RGB igennem på samme tid. Det er kilden, der bestemmer, hvad der sendes og så overføres det givet, at lederne til det er der - og det er de i et fuldt monteret SCART-kabel. Ja, SCART staves med stort også.

http://www.abmedia.dk/video/scart.htm

http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engine ering/SCART.html

http://en.wikipedia.org/wiki/SCART

Korrekt at S-video og S-VHS ikke er synonymt, det ene er jo et videosystem og det andet et signal, MEN de har med hinanden at gøre: Alm. gammeldags VHS ikke har så høj båndbredde og kan klare sig i composite.
S-VHS har højere båndbredde/opløsning, og det kan S-video overføre, så billedet er skarpere og mere detaljeret. Også kontrasten er bedre i S-video. Desuden bruges udtrykkene lidt i flæng af producenter.



Redigeret af Carser - 16-August-2006 kl. 17:32
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu