recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad siger loven mht. kopi og videresalg?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad siger loven mht. kopi og videresalg?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2005 kl. 00:18

Oprindeligt skrevet af 1000 1000 skrev:

Hej Michael og Co
Tak for oplysningerne. Jeg står stadig tilbage med to uafklarede spørgsmål. Hvis man har taget en backup af DVDen i et andet land hvor det var lovligt (fx Sverige) må man så beholde den når man kommer hjem fra Sverige eller skal den smides ud i det øjeblik skibet anløber dansk havn? Selve handlingen er jo foregået i udlandet.

Og du har ikke gjort noget ulovligt og må - så vidt jeg ved - beholde kopien så længe du har originalen. Det gælder også for kopier der er lavet dengang det var lovligt i Dannevang.

Citér

Og det andet spørgsmål: hvad nu hvis man har en DVDafspiller med indbygget makro/GPS killer så ved man jo reelt ikke om skiven er kopisikret. Skal man så ringe rundt til producenterne - det lyder ret omstændigt. Tak for linket - jeg kigger på det :-)
Mvh
1000

Det er ikke lovligt bare fordi man ikke ved det. Du må ikke gå over for rødt lys bare fordi du lukkede øjene da du nærmede dig lyskrydset.

Du må KUN lave kopien hvis du VED at det er lovligt.

/MichaelS

mvh MichaelS
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7881
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2005 kl. 18:21

Oprindeligt skrevet af </FONT><FONT face=Times New Roman, Times, serif>laursen laursen skrev:

Dog er det kun lovligt at bryde en kode (kryptering) hvis den forhinder brugeren i at afspille mediet (og derfor vil punktet ovenfor i praksis ikke gælde købte DVD'er).

Æææh, er der nogen købe DVD-film, man ikke kan afspille? - jeg kan ikke lige se hvad, men der er noget jeg ikke synes lyder helt logisk.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Ole G Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 178
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2005 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af </FONT><FONT face=Times New Roman, Times, serif>laursen laursen skrev:

Dog er det kun lovligt at bryde en kode (kryptering) hvis den forhinder brugeren i at afspille mediet (og derfor vil punktet ovenfor i praksis ikke gælde købte DVD'er).

Æææh, er der nogen købe DVD-film, man ikke kan afspille? - jeg kan ikke lige se hvad, men der er noget jeg ikke synes lyder helt logisk.

Det er da ganske logisk: hvis en producent ligger en så stærk/fejlagtig kopi beskyttelse på en DVD at det den ikke kan afspilles i visse DVD- afspillere, så er det lovligt at bryde denne kopibeskyttelse. Det er f.eks. særdeles udbredt med kopibeskyttede CD'ere som ikke kan afspilles i alle CD/DVD afspillere.

/Ole

 

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7881
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2005 kl. 19:06
Nå, ok på den måde...
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2005 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Æææh, er der nogen købe DVD-film, man ikke kan afspille? - jeg kan ikke lige se hvad, men der er noget jeg ikke synes lyder helt logisk.

Som Ole skriver er det meget udbredt med CD'er der ikke kan afspilles på specielt ældre afspillere.

Med hensyn til DVD'er er det vist mest rettet mod brugere af Open Source produkter på computeren (eksempelvis Linux). Her leverer filmselskaberne normalt kun afspillere med til Windows (så det vil være lovligt at bryde krypteringen for at afspille med en gratis MPEG afspiller i Linux).

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu