recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor nye skal film være før BluRay forbedrer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor nye skal film være før BluRay forbedrer?

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 14:01
jeg syntes nu godt man kunne se forskel på dvd og bluray på et 32"...

Hvis vi lige skal hjælpe trådstarter med at finde et par gode titler fra hans yndlingsperiode, så vil jeg da starte med:
Grand Prix (1968)
2001: a Space Odyssey (1968)
The Adventures of Robin Hood (1938)
Deer Hunter (1978)
The French Connection (1971)
Three Days of The Condor (1975)

De er alle film jeg har i samlingen, som jeg synes man har fået en del ud af på bluray (nogle af ovennævnte er hos mig på HD-dvd, men mon ikke alle er udkommet i restaureret form på bluray også?)

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

mens andre film er en direkte DVD overførsel som er opskaleret.


Kan du nævne eksempler på det?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:


The French Connection (1971)


The French Connection ligner OVERHOVEDET ikke originalen, så det er nok et dårligt eksempel.

Desuden er Three Days of the Condor en ufatteligt slatten udgivelse.
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 14:32
Jeg mindes at have læst herinde, at Ringenes Herre filmene bestemt ikke er gode på billedsiden og skulle være en direkte overførsel fra dvd til BD... Har det noget på sig?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 14:44
Overhovedet intet.

Den første film har ikke fantastisk billedkvalitet, men vi er LANGT fra dvd.
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2010 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Jeg mindes at have læst herinde, at Ringenes Herre filmene bestemt ikke er gode på billedsiden og skulle være en direkte overførsel fra dvd til BD... Har det noget på sig?
"The King Returns" (ikke Elvis Presley LOL ) er absolut ikke dårlig på billedesiden.
De to øvrige film er til gengæld ikke specielt godt overført til BD. Angry Så lige dér kunne man måske godt ha' en lille privat mistanke i den retning - indtil det modsatte er bevist. Wink


Redigeret af musicus - 06-Oktober-2010 kl. 16:08
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2010 kl. 03:08
Oprindeligt skrevet af AndreasDK AndreasDK skrev:

Det overrasker mig mit fjernsyn skulle sætte en begrænsning, da jeg blev forsikret om det havde alle de tekniske ting og sager man kunne ønske sig af et fjernsyn


Det er fordi der også er noget der heller praksis.

Og groft sagt er det fordi dit Tv er alt for lille til at du får optimalt gavn af blu-ray formatets højere opløsning med så lille en skærm.

Man skal ikke meget over 1 meter væk fra en 32" skærm, før det er øjnene der udgør flaskehalsen og man begynder at miste en del af alle de detaljer der formidles af et TV i den størrelse med 1080p opløsning. Og som du sikkert ved er det de færreste der sidder under en meter fra deres fjernsyn.

Så man kan måske omskrive det med at det er dit fjernsyn der udgør begrænsningen, til at det faktisk er dine øjne der udgør begrænsningen i forhold til så lille en skærm. Selv om det naturligvis også er lige så korrekt at sige at dit TV udgør en begrænsning i forhold til Blu-ray formatet, på grund af dets størrelse, når du sidder flere meter fra det.

Håber det gør det klart hvorfor det uanset kvaliteten af dit udstyr bare ét af flere ting der sætter en begrænsning for hvor meget du vil få ud af Blu-ray formatet med dit udstyr. Dermed ikke sagt at du ikke får noget ud af det. Du vil stadig vinde bedre kvalitet på din skærm, end med DVD, selv om du er langt fra at udnytte det optimalt.

...Selv sidder jeg ca 3 meter væk fra en 123 tommer "skærm" (projektor) når jeg ser Blu-ray.



Redigeret af TBC1 - 07-Oktober-2010 kl. 03:12
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2010 kl. 07:11
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

jeg syntes nu godt man kunne se forskel på dvd og bluray på et 32"...
 
Ja, bestemt, man skal også være opmærksom på at på rigtigt mange film er blu-ray lavet med en bedre transfer, specielt på mange af genudgivelserne. Men derfor er det stadig skærmen der er den største begrænsning.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2010 kl. 07:26
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Jeg mindes at have læst herinde, at Ringenes Herre filmene bestemt ikke er gode på billedsiden og skulle være en direkte overførsel fra dvd til BD... Har det noget på sig?
 
Problemet er at folk hører at en given BD er lavet ud fra en DVD transfer, og så oversætter de dét til at det er opskaleret fra DVD, fordi de ikke ved hvad en transfer er. På samme måde som at de tror gamle film er "opskaleret" til blu-ray, når film som Casablanca i virkeligheden er _ned_skaleret til blu-ray.
 
Transfer er dét man kalder processen når man overfører en film fra - ja, film, til et digitalt medie. De fleste DVD'er er lavet på baggrund af en 1080P transfer, som så er nedskaleret til SD. Mange blu-ray udgivelser er mere eller mindre direkte udgivelser af denne 1080P transfer. Det betyder at selv om det er en "DVD transfer", så er det ikke opskaleret fra DVD, det er teknisk set "ægte" 1080P. Problemet er at selve transferen er lavet med henblik på en DVD udgivelse, hvilket betyder at der oftest er indlagt noget filtrering der skal gøre komprimeringen nemmere. Samtidig så har man det fænomen som er årsagen til at man ikke laver en transfer direkte i SD, nemlig at hvis du vil have fuld 1080P opløsning i sidste ende, så skal du af hensyn til aliasing og lignende, helst lave transferen i mindst den dobbelte opløsning, dvs. 4K (hvilket er dét man har gjort med f.eks. Casablanca). Groft sagt, så udnytter man ikke 1080P formatet fuldt ud, ved at scanne direkte i 1080P.
 
Ergo: En "DVD transfer" er (som regel) 1080P, men ikke så god kvalitet 1080P som man bør forlange af blu-ray.
 
Jeg har ikke hørt om nogen blu-ray udgivelser der _reelt_ er opskaleret SD, og i det hele taget ikke hørt om nogen blu-ray udgivelser der ikke trods alverdens kritik i det mindste er bedre end DVD udgivelsen. Heller ikke dem som jeg er blevet anbefalet at kigge på som eksempler... Der er film der ser direkte dårlige ud på blu-ray, men de film ser endnu ringere ud på DVD.
 
Og så en sidste ting: HVIS man lavede en 1080P BD på baggrund af noget SD materiale, så ville det stadig være bedre end DVD, på grund af højere bitrate.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2010 kl. 07:28
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:



Man skal ikke meget over 1 meter væk fra en 32" skærm, før det er øjnene der udgør flaskehalsen og man begynder at miste en del af alle de detaljer der formidles af et TV i den størrelse med 1080p opløsning. Og som du sikkert ved er det de færreste der sidder under en meter fra deres fjernsyn.
 
Det ville heller ikke løse "problemet". Hjernen kan godt se forskel på at sidde tæt på et lille billede, og langt fra et stort billede, selv om synsvinklen er den samme.
 
Iøvrigt, så kan man jo vælge at se tingene fra en mere positiv vinkel, i stedet for at sige at tv'et er en begrænsning for blu-ray, så kan man se sådan på det at blu-ray er dét der skal til for at udnytte sit tv absolut maksimalt.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2010 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

 
 
Jeg har ikke hørt om nogen blu-ray udgivelser der _reelt_ er opskaleret SD, og i det hele taget ikke hørt om nogen blu-ray udgivelser der ikke trods alverdens kritik i det mindste er bedre end DVD udgivelsen. Heller ikke dem som jeg er blevet anbefalet at kigge på som eksempler... Der er film der ser direkte dårlige ud på blu-ray, men de film ser endnu ringere ud på DVD.
 
Og så en sidste ting: HVIS man lavede en 1080P BD på baggrund af noget SD materiale, så ville det stadig være bedre end DVD, på grund af højere bitrate.
Prøv at kigge på Dire Straits Alchemy. Jeg har aldrig set så dårligt billede på en BD Confused
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2010 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg har ikke hørt om nogen blu-ray udgivelser der _reelt_ er opskaleret SD,

F.eks. er 1. afsnit på Doctor Who: The Complete Specials BoxSet en opskaleret SD-version (annonceret som sådan på back cover), da kun afsnit 2 og frem er optaget i HD.

Men det er nok også et lidt specielt tilfælde .
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu