recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvordan fotograferer man fisk?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvordan fotograferer man fisk?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Poul E Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvordan fotograferer man fisk?
    Sendt: 16-Maj-2007 kl. 21:42

Hejsa

Jeg har et Olympus E-500 spejlreflekskamera som jeg er rigtig glad for. Det irriterer mig bare at jeg ikke kan finde ud af hvordan jeg skal indstille den for at tage billeder af mine akvariefisk. Jeg har Olympus FL36 flash på. Er der nogen her der ved hvilke indstillinger jeg skal bruge???

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 21:46
Er problemet ikke at din flash skinner i akvarieruden?

Måske kunne du anvende et kraftigt ovenlys uden flash? Eller måske tage billeder fra siden. Tror mest på første forslag.
Til top
Poul E Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 21:54

Jeg ved ikke om det er flashen der er problemet. Jeg har prøvet at tage billeder uden FL36, men jeg synes ikke det har hjulpet. Når du siger kraftigt ovenlys så går jeg ud fra at du mener udenfor akvariet da der jo er pænt med lys over selve akvariet.

Jeg har problemer med at stille skarpt på en fisk når jeg prøver at tage et billede.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 23:41
Nå, ok, på den måde.

Jamen det er dybde skarpheden der er problemer med. Når der ikke er meget lys (uden flash) og man er tæt på, er dybde skarpheden kun ganske lille, det kan du faktisk ikke gøre noget ved. Og selv om du bruger flash er der stadig problemet med dybdeskarpheden.  Hvis du kunne bruge en  lille blænde får du mest dybdeskarphed.  Men det kan du nok ikke ved flash.

Tror ikke du har så meget lys i dit akvarie som du opfatter det.

Synd du ikke har et digital camera (det er det ikke, vel?) så kunne du tage mange billeder og så vælge de bedste.

Måske kunne du tage billeder når de sover og så lige vågner, lige da plejer de at være temmelig stillestående. Muligvis kun? Det er ikke så let. Sluk en tid og tænd så. Kun et forslag. 1 time måske i mørke. 
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 23:57

Hej Poul,

Der er også et par artikler der måske kan hjælpe dig på vej her og her (og her).

/Lars



Redigeret af laursen - 17-Maj-2007 kl. 00:07
Redaktør, recordere.dk
Til top
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2007 kl. 07:26
Oprindeligt skrevet af Poul E Poul E skrev:

Jeg ved ikke om det er flashen der er problemet. Jeg har prøvet at tage billeder uden FL36, men jeg synes ikke det har hjulpet. Når du siger kraftigt ovenlys så går jeg ud fra at du mener udenfor akvariet da der jo er pænt med lys over selve akvariet.

Jeg har problemer med at stille skarpt på en fisk når jeg prøver at tage et billede.

Hej!

Du kan ikke bruge flash mod en akvarie-rude......det er ihvertfald aldrig lykkes mig at gøre det.

Du skal fotografere skråt fra.....og altså uden flash.Der burde også være nok lys fra oven.

Har du prøvet at slå alt AUTO fra,og selv stille skarpt?

Jeg har da fået udemærkede billeder da jeg selv havde tank

Ken T:jo-det ER et digi kamera,et rigtigt lækkert et af slagsen endda

 

lrev



Redigeret af lrev på jobbet - 17-Maj-2007 kl. 08:05
Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
Til top
coolsimonps Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2007 kl. 12:06
Objektivet skal helt op mod glasset, også skal du have din ekstern blitz i en ledning, således den også kan sættes helt op mod glasset. Evt benyt et pol-filter som kan fjerne spejlninger i glasset.

Til top
nbu001 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2004
Sted: CPH, DK
Status: Offline
Point: 890
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2007 kl. 12:23

Hvad med at tage et PADI certifikat og tage fotos af fiskene i deres naturlige omgivelser .

Sorry, som halv-fanatisk dykker, som også skyder et par hundrede undervandsfotos i ny og næ, måtte jeg jo komme med det foreslag - selv om det ikke hjælper Poul E meget .

Men seriøst, selv med et kamera som mit gamle Sony DSC-T1 og det dertil hørende undervandshus, er det muligt at tage hæderlige billeder .

/Nils



Redigeret af nbu001 - 25-Maj-2007 kl. 12:48
           
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2007 kl. 01:24

Det støreste problem ved at tage billeder af fisk (eller dyr i det hele taget), det er at få de sataner til at stå stille. De er meget sjældent fotogene

Selv når de er på hjemmebane (havet) er de ikke til stor gavn.

Når jeg tager billeder af fisk, så bruger jeg for det første manuel fokus. Så finder jeg et fokuspunkt og venter på at fisken kommer derhen. I bevægelse er man nødtil at lege med lukkeren.

 

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu