recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor er power så vilde med LG
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor er power så vilde med LG

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 14:16
Jeg ved ikke hvor meget en kalibrering hos Elgiganten er værd, men da jeg i sin tid købte en brugt projektor der var kalibreret af Otto, fulgte der en ny kalibrering i mit hjem med.

Det var så på et andet lærred med an anden gain og med andet udstyr tilsluttet.

Da Otto var færdig, sagde han at der var meget lidt forskel på billedet.

Så måske det ikke er af afgørende betydning om kalibreringen sker i hjemmet eller ej.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 15:25
Jeg ville ikke forvente mig mere af Elgigantens og Powers kalibrering end jeg forventer af deres "Grund opsætning" af en iPad.

De pakker tvet ud. Hopper hurtigt igennem velkomst guiden. Og vælger ISF, eller biograf profilen. Bom.
Altså ligesom med en iPad. De pakker den ud. og følger velkomstguiden.

De gider jo for pokker ikke engang at indstille de tv de udstiller rigtigt så for mig siger det en del om hvordan deres evne er til at kalibrere tv de sælger.
Ligesom de sjovt nok heller ikke har antenne signal og noget så simpelt som Netflix sat op på deres demoer så man kan se hvordan dette ser ud. 

Jeg mener ligesom andre har nævnt at man skal lave forarbejdet hjemme fra og læse reviews fx på flatpanels.dk jeg har også faldet over denne side som virkelig går i dybden på deres tests af tv.



Redigeret af kenneth85 - 11-Oktober-2016 kl. 15:26
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 15:40
Som nærsynet synes jeg lige jeg vil bemærke at pengene til en discount kalibrering hos Power/Elgiganten kan være givet bedre ud hos den lokale optiker til et par TV briller optimeret til den præcise afstand til TV`et - vi er mange der ikke ser så skarpt som vi selv tror :O)
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af JAWA JAWA skrev:

Som nærsynet synes jeg lige jeg vil bemærke at pengene til en discount kalibrering hos Power/Elgiganten kan være givet bedre ud hos den lokale optiker til et par TV briller optimeret til den præcise afstand til TV`et - vi er mange der ikke ser så skarpt som vi selv tror :O)

Yep, ligesom et par høreapparater vil kunne give bedre lydoplevelse hos mange, end tusindvis af kroner brugt på opgraderinger af anlægget Big smile
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Så hedder det bare ikke en kalibrering, men en "god grundopsætning".

Klaus
I følge hvilken standart ?
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
TV Kalibrering Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 10-Marts-2016
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TV Kalibrering Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 21:08
Det er bestemt ikke sludder og vrøvl men indiskutabelt fakta.

Der er forskel på hvordan de forskellige butikker kalibrerer skærmene, men hvis vi tager udgangspunkt i at der kommer et colorimeter på skærmen og der laves en kalibrering af hvidbalancen samt cms, så kan man sagtens opnå et fint resultat i butikken, der hvor kæden hopper af er når skærmen kommer hjem og der tilsluttes eksempelvis en Blu-Ray afspiller eller andet udstyr, så er kalibreringen ikke længere ret meget værd, du har ingen chance for at vide om det tilsluttede udstyr påvirker kalibreringen.

Det er meget almindeligt at f.eks en Blu-Ray afspiller ændrer signalet og hvis man f.eks har foretaget en 10 punkts kalibrering af hvidbalancen uden at tænke afspilleren ind i processen (dvs lade afspilleren vise testmønstrene ved en kontrol måling eller egentlig kalibrering af det pågældende input) så vil det have en betydning for hvor korrekt billedet gengives.

Derudover så vil gamma og i mange tilfælde også lysstyrken skulle indstilles forskelligt for hver input.

Det er lidt ligesom at kopiere indstillinger fra nettet, du kan sagtens benytte de samme billede profiler og vælge den samme farvetemperatur osv. men der hvor der "vindes" mest ved en kalibrering er på hvidbalancen og cms og det er alt for individuelt fra skærm til skærm til at det kan kopieres fra en anden kalibrering, mange gør det uden at vide om det har positiv eller negativ effekt på billedet.


Redigeret af TV Kalibrering - 11-Oktober-2016 kl. 21:27
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer
Til top
TV Kalibrering Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 10-Marts-2016
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TV Kalibrering Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg er 100% enig i det Mefisto fortæller! Desuden er det lidt noget fis, at kalibreringen SKAL udføres, hvor TV'et skal stå! 99% af TV-kalibratorer benytter deres egen bærbar, som afspilleenhed til den BD-skive, som der kalibreres efter = kundens/ejerens eget udstyr er irrelevant.

M.v.h.


Jeg skal ikke sige hvilken metode andre benytter, men det er ikke optimalt at benytte en pc med blu-ray drev som afspillerenhed.
Man bør altid benytte en enhed som indgår i "videokæden" hos kunden og hvis kunden ikke har en blu-ray afspiller så bør testmønstrene leveres af mønster generator/pattern generator.


Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Det er bestemt ikke sludder og vrøvl men indiskutabelt fakta.

Der er forskel på hvordan de forskellige butikker kalibrerer skærmene, men hvis vi tager udgangspunkt i at der kommer et colorimeter på skærmen og der laves en kalibrering af hvidbalancen samt cms, så kan man sagtens opnå et fint resultat i butikken, der hvor kæden hopper af er når skærmen kommer hjem og der tilsluttes eksempelvis en Blu-Ray afspiller eller andet udstyr, så er kalibreringen ikke længere ret meget værd, du har ingen chance for at vide om det tilsluttede udstyr påvirker kalibreringen.

Det er meget almindeligt at f.eks en Blu-Ray afspiller ændrer signalet og hvis man f.eks har foretaget en 10 punkts kalibrering af hvidbalancen uden at tænke afspilleren ind i processen (dvs lade afspilleren vise testmønstrene ved en kontrol måling eller egentlig kalibrering af det pågældende input) så vil det have en betydning for hvor korrekt billedet gengives.

Derudover så vil gamma og i mange tilfælde også lysstyrken skulle indstilles forskelligt for hver input.

Det er lidt ligesom at kopiere indstillinger fra nettet, du kan sagtens benytte de samme billede profiler og vælge den samme farvetemperatur osv. men der hvor der "vindes" mest ved en kalibrering er på hvidbalancen og cms og det er alt for individuelt fra skærm til skærm til at det kan kopieres fra en anden kalibrering, mange gør det uden at vide om det har positiv eller negativ effekt på billedet.
Nu taler vi altså ikke i forskelle på hvordan butikkerne kalibrere skærmene inden man tager dem hjem.

Når skærmen bliver kalibreret, så er der ingen lys udefra som spiller ind. Det er minimalt hvad påvirkning der kan komme ind imellem måleintrumentet og display.

Så en korrekt kalibreret skærm vil performe på samme måde alle steder, der er ikke behov for at lave selve kalibreringen i hjemmet.

MEN en dygtig fagperson der foretager en kalibrering i hjemmet vil jo også gøre opmærksom på at ens bluray afspiller måske står forkert og spotte diverse andre fejl.

Så jeg vil klart anbefale en kalibrering i hjemmet, hvis man er usikker på ens setup.
Ellers vil det være spild af penge og kan lige så godt gøres i et baglokale af den samme person.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
TV Kalibrering Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 10-Marts-2016
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TV Kalibrering Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2016 kl. 23:26
Når man kalibrerer en skærm så spiller lys udefra en rolle, det har en vital betydning for indstilling af skærmens lysstyrke (brightness/sort niveau)

Prøv og kig på den her test video :

https://www.youtube.com/watch?v=NXEr6LZgHnU

Hvis baren fra 17 og op skal være synlig i et veloplyst rum skal der skrues op for lysstyrken (ikke baggrundsbelysningen)

Hvis videoen derimod afspilles i et rum med dæmpet eller ingen belysning vil værdien du satte lysstyrken på i et veloplyst rum, være alt for høj.

Lysindfaldet i rummet betyder meget for denne indstilling.

Så snart du ændrer på lysstyrken (sort niveau) på skærmen, har det en effekt på hvidbalancen og gammaen.
Det er dog tale om en mindre effekt, hvorimod ændring af gammaen har en stor effekt på hvidbalancen.

Udover det, har du fuldstændig ret, der er minimalt hvor meget lys der slipper ind mellem colorimeter og display, det er komplet ligegyldigt på LCD skærme da colorimeteret skal sidde helt tæt på skærmen, men på OLED og Plasma skal man typisk sætte den 2-4 cm fra skærmen.
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2016 kl. 07:31
Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Det er bestemt ikke sludder og vrøvl men indiskutabelt fakta.

Der er forskel på hvordan de forskellige butikker kalibrerer skærmene, men hvis vi tager udgangspunkt i at der kommer et colorimeter på skærmen og der laves en kalibrering af hvidbalancen samt cms, så kan man sagtens opnå et fint resultat i butikken, der hvor kæden hopper af er når skærmen kommer hjem og der tilsluttes eksempelvis en Blu-Ray afspiller eller andet udstyr, så er kalibreringen ikke længere ret meget værd, du har ingen chance for at vide om det tilsluttede udstyr påvirker kalibreringen.

Det er meget almindeligt at f.eks en Blu-Ray afspiller ændrer signalet og hvis man f.eks har foretaget en 10 punkts kalibrering af hvidbalancen uden at tænke afspilleren ind i processen (dvs lade afspilleren vise testmønstrene ved en kontrol måling eller egentlig kalibrering af det pågældende input) så vil det have en betydning for hvor korrekt billedet gengives.

Derudover så vil gamma og i mange tilfælde også lysstyrken skulle indstilles forskelligt for hver input.

Det er lidt ligesom at kopiere indstillinger fra nettet, du kan sagtens benytte de samme billede profiler og vælge den samme farvetemperatur osv. men der hvor der "vindes" mest ved en kalibrering er på hvidbalancen og cms og det er alt for individuelt fra skærm til skærm til at det kan kopieres fra en anden kalibrering, mange gør det uden at vide om det har positiv eller negativ effekt på billedet.

Du forholder dig ikke til det jeg skrev. Der er ingen der benægter at det er bedre at få en ud og lave det på stedet. Det skrev jeg endda i det andet indlæg. Men at påstå at man ikke kan lave noget i butikken som er noget værd (og som ville være mere end rigeligt godt til de aller fleste) er intet andet en FUD og fear mongering. Det kan på ingen måde sammenlignes med at "kopiere indstillinger fra internettet" hvis der er er tale om at kalibrere skærmen med et korrekt formatteret testsignal og måleudstyr der måler rigtigt. Det er direkte latterligt at du kommer med sådan en sammenligning.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2016 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Når man kalibrerer en skærm så spiller lys udefra en rolle, det har en vital betydning for indstilling af skærmens lysstyrke (brightness/sort niveau)

Prøv og kig på den her test video :

https://www.youtube.com/watch?v=NXEr6LZgHnU

Hvis baren fra 17 og op skal være synlig i et veloplyst rum skal der skrues op for lysstyrken (ikke baggrundsbelysningen)

Hvis videoen derimod afspilles i et rum med dæmpet eller ingen belysning vil værdien du satte lysstyrken på i et veloplyst rum, være alt for høj.

Lysindfaldet i rummet betyder meget for denne indstilling.

Så snart du ændrer på lysstyrken (sort niveau) på skærmen, har det en effekt på hvidbalancen og gammaen.
Det er dog tale om en mindre effekt, hvorimod ændring af gammaen har en stor effekt på hvidbalancen.

Udover det, har du fuldstændig ret, der er minimalt hvor meget lys der slipper ind mellem colorimeter og display, det er komplet ligegyldigt på LCD skærme da colorimeteret skal sidde helt tæt på skærmen, men på OLED og Plasma skal man typisk sætte den 2-4 cm fra skærmen.
Det du taler om har jo så intet med kalibering at gøre. En ISF kalibrering gør at du kan tage 2 forskellige skærme og så bliver materialet vist med ens farver og lysstyrke.

Hvis du siger at colorimeteret skal sidde 2-4 cm fra skærmen på OLED og Plasma, så håber jeg at lyset er helt slukket i rummet. For ellers vil du have vidt forskellige kalibreringer.

Jeg giver så også lige Otto besked herinde, da han nok har kaliberet mit plasma forkert og bliver nødt til at gøre det om.

Så vidt jeg husker laver Otto 3 ISF kalibreringer på Pioneer.

  • En til mørke rum, som er korrekt ifølge standarden.
  • En til lyse rum, som er vurderet til at passe til ens egen stue i dagslys.
  • En som benytter lysmåleren, men som ikke anbefales at bruge.

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
TV Kalibrering Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 10-Marts-2016
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TV Kalibrering Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2016 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af TV Kalibrering TV Kalibrering skrev:

Når man kalibrerer en skærm så spiller lys udefra en rolle, det har en vital betydning for indstilling af skærmens lysstyrke (brightness/sort niveau)

Prøv og kig på den her test video :

https://www.youtube.com/watch?v=NXEr6LZgHnU

Hvis baren fra 17 og op skal være synlig i et veloplyst rum skal der skrues op for lysstyrken (ikke baggrundsbelysningen)

Hvis videoen derimod afspilles i et rum med dæmpet eller ingen belysning vil værdien du satte lysstyrken på i et veloplyst rum, være alt for høj.

Lysindfaldet i rummet betyder meget for denne indstilling.

Så snart du ændrer på lysstyrken (sort niveau) på skærmen, har det en effekt på hvidbalancen og gammaen.
Det er dog tale om en mindre effekt, hvorimod ændring af gammaen har en stor effekt på hvidbalancen.

Udover det, har du fuldstændig ret, der er minimalt hvor meget lys der slipper ind mellem colorimeter og display, det er komplet ligegyldigt på LCD skærme da colorimeteret skal sidde helt tæt på skærmen, men på OLED og Plasma skal man typisk sætte den 2-4 cm fra skærmen.
Det du taler om har jo så intet med kalibering at gøre. En ISF kalibrering gør at du kan tage 2 forskellige skærme og så bliver materialet vist med ens farver og lysstyrke.

Hvis du siger at colorimeteret skal sidde 2-4 cm fra skærmen på OLED og Plasma, så håber jeg at lyset er helt slukket i rummet. For ellers vil du have vidt forskellige kalibreringer.

Jeg giver så også lige Otto besked herinde, da han nok har kaliberet mit plasma forkert og bliver nødt til at gøre det om.

Så vidt jeg husker laver Otto 3 ISF kalibreringer på Pioneer.

  • En til mørke rum, som er korrekt ifølge standarden.
  • En til lyse rum, som er vurderet til at passe til ens egen stue i dagslys.
  • En som benytter lysmåleren, men som ikke anbefales at bruge.


Du tager fejl endnu engang, jeg vil anbefale dig at sætte dig mere end i tingene inden du udtaler om hvordan man skal kalibrere en skærm.

Nu har jeg kalibreret over 100 skærme i år alene og kan forsikre dig om at du sagtens tage målinger af en skærm uden at colormeteret sidder klods op af skærmen, du behøver på ingen måde et komplet mørklagt lokale, men det klart at hvis solen skinner direkte ind på skærmen, skal du ikke gøre det.

Grunden til at man ikke sætter et colormeter direkte på en plasma skærm er grundet den varme udledning der sker fra fronten af skærmen, det kan nemlig give ukorrekte målinger. 

Du taler som om en ISF kalibrering er en særlig slags kalibrering som indebærer en specifik måde at kalibrere på, det er ikke korrekt. ISF er blot en kursus som kan tages i tre moduler/levels og derefter får du et ISF certifikat, der er ikke nogle særlige workflows eller specifikke krav til hvilket måleudstyr der bruges.

En kalibrering, uanset hvad du kalder den, handler om at finde og rette visningsfejl efter en forudbestemt standard. Der findes ikke nogen standard for hvor meget lys din skærm skal sende ud, der findes nogle anbefalinger, men ikke en direkte standard som man skal sigte efter. Når vi taler farver derimod findes der en standard for hver enkelt farverum du arbejder i.



http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu