recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor sender TV'et ikke (compressed) Atmos?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor sender TV'et ikke (compressed) Atmos?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvorfor sender TV'et ikke (compressed) Atmos?
    Sendt: 08-Januar-2024 kl. 14:46
Hej folkens,

Jeg har et "nyt" LG (C1 OLED) TV, hvortil jeg har koblet en Delock HDMI HD Lyd Extractor via eARC og en HDMI 2.0 kabel. Begge dele skulle understøtte Dolby Atmos (og DTS:X). I den anden ende af extractoren er koblet en Denon AVR-2808 (eller AVR-3808, kan jeg ikke huske) via en HDMI 1.4 kabel, som burde være godt nok til Atmos alene.

Når jeg ser Atmos-materiale på TV'et (streaming), uden at tænde for hele pivetøjet, så kan den fint skrive at det er med Dolby Vision og Dolby Atmos, når jeg tænder for receiveren og sætter TV'et til ekstern lyd via HDMI så skriver den kun Dolby Vision, og receiveren skriver at den modtager noget der er encoded i Dolby Digital+. Jeg ved godt at Atmos sendes compressed i DD+ encoding fra streaming tjenesterne, men burde TV'et ikke stadig forstå at den sender "Atmos" ud?

Nu er jeg ikke hjemme, så kan ikke tjekke lige nu, men er sikker på jeg har enabled eARC og Atmos, i menuen på TV'et, men når jeg skifter over til ekstern lyd via HDMI, så bliver Atmos funktionen inaktiv (grå) i menuen.

Er det bare sådan det er, eller har jeg overset noget?

Mange tak, og rigtig god dag. Smile


Redigeret af HessiDude - 08-Januar-2024 kl. 16:25
Til top
007 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2016
Sted: Midtjylland
Status: Offline
Point: 82
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 007 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2024 kl. 15:22
din Denon har vist ikke Atmos
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2024 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af 007 007 skrev:

din Denon har vist ikke Atmos
Nej, det har den ikke, Atmos er kommet til noget tid efter at den blev produceret og solgt. LOL

Men bør TV'et ikke registrere at extractoren forstår Atmos, og så være ligeglad med hvad extractoren gør ved det? Kommer til at tænke på at der er nævnt mange steder at HDCP krypteringen og den encoding handshake der sker, gælder for hele kæden, så hele kæden skal vist understøtte en encoding, før det kan transporteres... kan det passe?
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2024 kl. 10:39
Ja, det kan sagtens passe, men hvad skal du med Atmos, hvis du alligel ikke har udstyr, der kan afspille det?
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2024 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Ja, det kan sagtens passe, men hvad skal du med Atmos, hvis du alligel ikke har udstyr, der kan afspille det?
Ikke noget. Ville bare gerne blære mig med at der står Dolby Atmos på TV'et. CoolClownClapHugPartyBig smileLOL

Pjat, jeg er bare nysgerrig efter om jeg måske har gjort noget forkert eller har glemt noget.

Hvis jeg nu satte en UHD blu-ray på (jeg har ikke en disc eller afspiller.... endnu), og sætter den til Dolby Atmos, burde forstærkeren så ikke skrive Dolby TrueHD eftersom det ikke er komprimeret?

Eller vil afspilleren bare "skide på det", og kun tillade at jeg sætter Dolby TrueHD på (og de andre), fordi den kan se at en del af kæden ikke understøtter Dolby Atmos?


Redigeret af HessiDude - 10-Januar-2024 kl. 13:06
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2024 kl. 12:28
Jeg er ikke klar over, hvilke muligheder du har at vælge imellem, hvis du havde en egentlig afspiller i stedet for en fiktiv, men forstærkeren viser det signal, den modtager og Atmos er ikke en egentlig lydformat, der er tale om enten DD+ eller Dolby TrueHD med metadata, som forstærkeren enten kan eller ikke kan behandle...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2024 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg er ikke klar over, hvilke muligheder du har at vælge imellem, hvis du havde en egentlig afspiller i stedet for en fiktiv, men forstærkeren viser det signal, den modtager og Atmos er ikke en egentlig lydformat, der er tale om enten DD+ eller Dolby TrueHD med metadata, som forstærkeren enten kan eller ikke kan behandle...
OK. Tak, ellers. Smile
Og ved godt at Dolby Atmos enten er encoded i Dolby Digital+ (compressed) eller Dolby TrueHD (lossless), med flere kanaler og lidt metadata, bl.a. for at få modtager-enden til at skrive noget andet end Dolby TrueHD eller Dolby Digital+.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2024 kl. 05:16
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg er ikke klar over, hvilke muligheder du har at vælge imellem, hvis du havde en egentlig afspiller i stedet for en fiktiv, men forstærkeren viser det signal, den modtager og Atmos er ikke en egentlig lydformat, der er tale om enten DD+ eller Dolby TrueHD med metadata, som forstærkeren enten kan eller ikke kan behandle...
OK. Tak, ellers. Smile
Og ved godt at Dolby Atmos enten er encoded i Dolby Digital+ (compressed) eller Dolby TrueHD (lossless), med flere kanaler og lidt metadata, bl.a. for at få modtager-enden til at skrive noget andet end Dolby TrueHD eller Dolby Digital+.
nej du tager lidt fejl, metadata er ikke for den skal skrive atmos. Det er for at lukke det objekt baseret lyd op. For mod almindelig 5,1 og 7,1 så er atmos ikke kanal baseret men objekt baseret
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2024 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg er ikke klar over, hvilke muligheder du har at vælge imellem, hvis du havde en egentlig afspiller i stedet for en fiktiv, men forstærkeren viser det signal, den modtager og Atmos er ikke en egentlig lydformat, der er tale om enten DD+ eller Dolby TrueHD med metadata, som forstærkeren enten kan eller ikke kan behandle...
OK. Tak, ellers. Smile
Og ved godt at Dolby Atmos enten er encoded i Dolby Digital+ (compressed) eller Dolby TrueHD (lossless), med flere kanaler og lidt metadata, bl.a. for at få modtager-enden til at skrive noget andet end Dolby TrueHD eller Dolby Digital+.
nej du tager lidt fejl, metadata er ikke for den skal skrive atmos. Det er for at lukke det objekt baseret lyd op. For mod almindelig 5,1 og 7,1 så er atmos ikke kanal baseret men objekt baseret
Jeg skrev nu også "bl.a.", men skulle nok også have skrevet "som er det mindst vigtige blandt det data" (no offence, forsøgte blot at sige, at det er én af mange ting der ligger i metadataen). For ja, metadataen beskriver også hvordan højttalerne skal spille, f.eks. dynamikken i forskellige frekvensområder, og timing, og sikkert en hel del mere jeg ikke har styr på.

Men læste i dag, at hvis man vil være sikker på at eARC virker ordentligt, og at man passere lossless lydformaterne igennem eARC, så skal man bruge HDMI 2.1 kabler, men det skulle være muligt med 1.4 til 2.0 også, med forskellige grader af succes.

Troede jeg havde købt HDMI 2.0 kabler, men kommer helt i tvivl nu. Kan ikke finde dem mere hos forhandleren og på kvittering har de været så snu at skrive '"High Speed 2.0". Kan heller ikke finde dem på Deltaco's hjemmeside. De hedder vist B3-32 / HDMI 1030H.

Nu ved jeg godt det ikke gør en forskel for emnet, men kommer helt i tvivl om det er HDMI 2.0 kabler. Kan man teste det relativt nemt, uden at have UHD blu-ray afspiller eller en receiver der kan modtage Dolby Atmos? LOL

EDIT: Kan se Føniks Computer og mange andre har dem og skriver det er HDMI 1.4. Skal man så give sig selv et los i numsen for ikke at have læste ordentlig efter, eller klage til forhandleren over at de tager folk i numsen ved at skrive "High Speed 2.0"? Synes selv det er lidt frækt.


Redigeret af HessiDude - 14-Januar-2024 kl. 23:19
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2024 kl. 10:54
De receivere du nævner supporterer HDMI version 1.3, så om dine HDMI kabler til og fra receiver er HDMI version 1.4 eller 2.0 er i dit nuværende system ikke vigtig. 
Men sjovt at se hvor lidt Denon receivere har ændret sig visuelt i løbet af de sidste 15 år. :)
LG CX 65"
Denon X6700 H
Dali Rubicon 6 JE
Dali Rubicon Center
Dali Menuet
Dali Fazon Sat (6 stk.)
Dali Sub P10-DSS (2 stk.)
ATV4 2022
Shield TV 2019
X BOX X
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2024 kl. 11:27
Helt generelt så viser LG TV ikke længere Dolby Atmos-logoet på skærmen, når Atmos sendes til en ekstern enhed via HDMI ARC/eARC. Logoet vises heller ikke, hvis Atmos sendes igennem LG TV'et som passthrough.
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2024 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

De receivere du nævner supporterer HDMI version 1.3, så om dine HDMI kabler til og fra receiver er HDMI version 1.4 eller 2.0 er i dit nuværende system ikke vigtig. 
Men sjovt at se hvor lidt Denon receivere har ændret sig visuelt i løbet af de sidste 15 år. :)
Ja, det er korrekt, men det er træls at have fået HDMI 1.4 kabler, når de blev solgt som HDMI 2.0. Satser da på at opgradere receiveren på et tidspunkt så den kan udnytte HDMI 2.0. Det har dog fået en god ende mht. kablerne, mere om det nedenfor.

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Helt generelt så viser LG TV ikke længere Dolby Atmos-logoet på skærmen, når Atmos sendes til en ekstern enhed via HDMI ARC/eARC. Logoet vises heller ikke, hvis Atmos sendes igennem LG TV'et som passthrough.
OK, træls, men det kommer i hvert frem når det spyttes ud igennem TV'ets egne højttaler.

Mht. kablerne, som blev solgt som HDMI 2.0. Stor ros til AV-Cables (Rasmus), som medgiver at det har været en fejl, og de har sendt nye tilsvarende kabler. På trods af at der er gået noget tid, siden jeg købte dem, og de blev købt på forskellige brugerkonti. Clap Thumbs Up
Det skal naturligvis belønnes, som minimum med en god omtale, men alle fremtidige køb af kabler og andre småting bliver hos AV-Cables, også hvis det er noget de ikke lige har på hjemmesiden, så bliver de kontaktet først.

https://dk.trustpilot.com/review/www.av-cables.dk


Redigeret af HessiDude - 26-Januar-2024 kl. 13:01
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu