recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ideer/kommentar til hardware
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIdeer/kommentar til hardware

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
KasperM Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 99
Direkte link til dette indlæg Emne: Ideer/kommentar til hardware
    Sendt: 08-Januar-2005 kl. 02:15

Nu har jeg, som så mange andre, læst en masse artikler og indlæg hist og her. Mange tips er hentet her fra recordere, hvilket jeg selvfølgelig er glad for, men jeg håber nogen af jer kan sige mig om hvad jeg skal tilføje/fjerne fra mine overvejelser af hardware, hvor menuen indtil videre står på:

Kabinet: Antec Aria http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=15130#

Bundkort: AOpen S661FXm-S

http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=99436

CPU: Celeron 1.7 ghz

http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=17262

Ram: Kingston 512 mb (de billigste)

TV-tuner: Hauppage PVR-500

Jeg har endnu ikke besluttet mig for grafikkort, da jeg er lidt usikker på hvad der er bedst... bedst i den forstand, at det ikke larmer. Det skal kun bruges til at sende tv-signal ud til tv, så hellere et der ikke bruger meget strøm og ikke larmer end et monster 3d kort. Kan moderne kort forresten køre med tv-udgang under installation af OS, eller skal jeg investere i en monitor også bare for at lave setup?

CPU'en er jeg i tvivl om. Nogen siger at det er ligemeget, hvis man har hardware encoder andre anbefaler store 3ghz P4. Det eneste, som vil tage krafter fra cpu (hvis man har Hauppage PVR-500) må da være at optage i divx ikke? Eller kan den også klare det? Jeg ønsker et så lavt lydniveau og strømforbrug som muligt, så der er vel ikke nogen grund til at jeg køber en cpu, der kan trække Flight Simulator og Half Life 2 på samme tid?

Mht. hd har jeg i forevejen en Maxtor 80 gb 133ata, som jeg tænkte at jeg kunne bruge til eksperimentering og så senere købe en sata hd og sætte den i i stedet for.

Jeg har som udgangspunkt tænkt mig, at systemet skal køre med MythTV, da det jo er gratis

Lydkort skal der jo også i på et tidspunkt, men til at starte med kan jeg godt klare mig med bundkortets før at dyret skal tages seriøst i brug,

Hvis I kan se nogen fejl i denne opsætning må I endelig smide en vandballon i nakken på mig og gøre mig opmærksom på det... og så vil jeg lige sige tak hvis I har læst alt dette igennem

Til top
RDAF Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2005 kl. 08:29

Umiddelbart er mange af tingene jo smag og behag samt de erfaringer man nu har gjort sig med de forskellige HW-Producenter. Men jeg ville nok overveje at kigge på nogle PAPST blæsere samt gummiophæng til disse (Har set en beskrivelse et eller andet sted i Forum). Dette er en god ide mht. støj fra apparatet.

Husk også evt. et sæt "Blygummi" måtter fra Thansen, de dæmper også kabinet støjen væsentlig, og er noget billigere end hvis man køber Støjdæmpnings måtter til PC.

Til top
Helmø Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 303
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2005 kl. 13:24

Hvis det er et barebone kabinet du går efter ser det jo meget fornuftigt ud. Jeg ville nok vælge et stort kabinet men det er jo smag og behag som RDAF siger... Hvis du vil have trådløst netkort (som jeg vil) ved jeg ikke om der er plads til det også (gfx kort, lydkort, netkort, tvkort) - det bliver trængt med pladsen .

Til top
KasperM Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 99
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2005 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af Helmø Helmø skrev:

Hvis det er et barebone kabinet du går efter ser det jo meget fornuftigt ud. Jeg ville nok vælge et stort kabinet men det er jo smag og behag som RDAF siger... Hvis du vil have trådløst netkort (som jeg vil) ved jeg ikke om der er plads til det også (gfx kort, lydkort, netkort, tvkort) - det bliver trængt med pladsen .

Ja jeg vil gerne have et lille kabinet. De fleste barebones har kun 1 pci, men dette kører med micro atx og det bundkort jeg har fundet frem til har 3 pci- og en agp-port. Så er der jo i princippet plads til de fire kort du nævner. Men pci er jo ikke krav til trådløst netværk; man kan vel bare købe et usbnetkort?

Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2005 kl. 08:57

Jeg synes det ser rigtigt fornuftigt ud! Billigt og effektivt!

Mht. grafikkortet, så husk at selv de "store" kan gøres passivt kølet (op til ATI 9700pro kan gøres 100% pasivt) - så det behøve ikke være støjen der afskrækker dig på den konto! Jeg kører selv 9700pro passivt kølet med en Zalman "burger" - det spiller uden problemer, selv når det bliver rigtigt presset: http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACZM214&Fane =SILENT,SIVG

Hvorfor har du valgt en celeron? (pris?) Jeg kunne godt tænke mig en oversigt over CPU typer med en sammenligning af strømforbrug, varme og kraft (m.m.) - det ville være nice - nogen der kender en sådan? Det ville give en ide om det niveau man bør lægge sig på, afhængig af ens behov. Jeg har det nemlig nok som dig KasperM, at den hellere må være i stand til at være stille og strømbesparende, end kunne spille HL2 osv. samtidig med at den optager.

Trådløst net, der ville jeg også gå efter en USB-dongle - med mindre man selvfølge har behov for at sætte en større antene på pga. dårlig modtagelse.

Til top
KasperM Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 99
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2005 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af dkoclni dkoclni skrev:

Hvorfor har du valgt en celeron? (pris?) Jeg kunne godt tænke mig en oversigt over CPU typer med en sammenligning af strømforbrug, varme og kraft (m.m.) - det ville være nice - nogen der kender en sådan? Det ville give en ide om det niveau man bør lægge sig på, afhængig af ens behov. Jeg har det nemlig nok som dig KasperM, at den hellere må være i stand til at være stille og strømbesparende, end kunne spille HL2 osv. samtidig med at den optager.

Ja det var primært pga. prisen, men nogen kan måske sige mig om en alm. P4 med lavere clockfrekvens ville give samme ydelse og og derved mindre støj?

Til top
KasperM Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 99
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2005 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af dkoclni dkoclni skrev:

Mht. grafikkortet, så husk at selv de "store" kan gøres passivt kølet (op til ATI 9700pro kan gøres 100% pasivt) - så det behøve ikke være støjen der afskrækker dig på den konto! Jeg kører selv 9700pro passivt kølet med en Zalman "burger" - det spiller uden problemer, selv når det bliver rigtigt presset: http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACZM214&Fane =SILENT,SIVG

Nu har jeg kigget lidt på grafikkort. Fandt et ATI RADEON 9200 til en små 500 på edbpriser http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=63488

Kan det bruges sammen med den Zalman? Kan man boote computeren, så man kan kører på tv med det samme med dette kort? Jeg har nemlig for længst solgt min gamle stationære pc og skiftet over til laptop, så jeg har ikke nogen monitor at sætte til i forbindelse med installation og opsætning

Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 16:44

Der er jo ingen grund til at sætte en zalman på 9200'eren, da det allerede er passivt kølet. Man benytter den kun til kort der er aktivt kølet - altså med blæser - for at undgå støjen herfra.

Du skal helt op i 9600'eren før det er en nødvendighed (der er billige udgaver af 9600 der er født passive).

Med hensyn til opstart med billede via s-vhs udgangen, så må jeg være dig svar skyldig.

Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 16:46

En anden ting - hvor meget dyrere er 9600'eren - for der er rigtigt mange forums hvor folk anbefalder netop dette kort (og opefter) som et rigtigt godt kort til HTPC. Så det er måske værd at sammenligne de to og se om der er så meget mere for pengene...

Til top
BjarneDS Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2005 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af KasperM KasperM skrev:

Kan man boote computeren, så man kan kører på tv med det samme med dette kort? Jeg har nemlig for længst solgt min gamle stationære pc og skiftet over til laptop, så jeg har ikke nogen monitor at sætte til i forbindelse med installation og opsætning

Jeg kender ikke dit kort, men jeg har et Via EPIA MII 10000 kort; det kunne ikke umiddelbart køre TV med det samme. Default BIOS opsætning var CRT+LCD, den skulle først ændres til CRT+TV før boot blev vist på TV.

Mit problem er så bare, at min computerskærm er en LCD-skærm, så det er først når OS (p.t. Windows 2000) tager over, at der kommer billede begge steder. Er der nogen der har en løsning på det (man kan nemlig ikke vælge LCD+TV i BIOS)?

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu