recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - IHC NET installation i nyt hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIHC NET installation i nyt hus

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Pawnee Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2007 kl. 10:21

Mojn.

Jeg har også IHC. Det er kanon. Husk at undersøge om std pakke betyder en on/off knap for et helt børneværelse eller om hver enkel strømudtag har egen udgang på eltavlen. Vores setup er, at der er en kreds til hvert værelse (ud over lampeudtag naturligvis) samtidig er der en fast 220v med i alle væg dåser. Det betyder at jeg kan sætte en lampe op som skal slukkes fra kontakten og jeg kan have et andet stik med fast 220v til TV/akvarie varme. Dette gøres ved at bytte / få byttet rundt på de to ledere i stikdåsen.

Soveværelse: Flere stik, samt kontakter. Egen udgang til stik ved min kones natlampe og min natlampe. Betyder at jeg kan slukke hendes natlampe fra min side ( så må hun selv slås med bøger og briller )

Køkken: Husk masser af stik. Sæt dobbelt stik op alle steder. Nogle nye huse bygges med 2 stik fordelt omkring et U-køkken. Det giver efterfølgende ledningsrod. Vi har U-køkken med strømudtag i de fire hjørner. 4 dobbeltstik = 8 stikkontakter. Der er altid strøm hvor det skal bruges, også selv om kaffemaskinen, elkedlen og risteapperatet er sat til.

Kontor: Flere stik under arbejdsbord. Et som kan slukkes via IHC til skærm, højttalere, printer, skrivebords lys m.m. samt et med fast 220v til computer, modem, router m.m. som ikke må slukkes ved en fejl.

Tomrør: Masser af tomrør. Også på kryds i stuen, så du kan flytte lyd til baghøjttalere uden at skulle rundt langs panelerne.

Tlf/antenne: Lav det som en stjerne. Det vil sige alt går ned fra loftet til det enkelte stik. Her får du selv mulighed for at lave det hele om. Evt. sætte en HD-recorder før antennefordeleren. Så kan du få HD/DVD med rundt i alle rum. Telefonledninger kan evt. senere udskiftes til netkabel når alle telefoner efterhånden er trådløse.

Antennefordeler/forstærker. Køb en med returvej. Koster kun ganske lidt ekstra (100-200kr). Så har du mulighed for at få internet gennem antenne nettet.

IHC-NET: Intet kendskab.

Det var mine råd. Har selv været gennem samme proces får 7 år siden.

God fornøjelse. Det er en spændende tid. Jeg gik selv rundt med elektrikeren og satte kryds på muren hvor jeg ville have et stik. Så de få steder vi har en forlængerledning er det min egen skyld.

Til sidst husk følgende. IHC computeren skal sidde på egen sikring lige efter HPFI. Det gør min ikke. Det betyder at en fejl i køleskabet(samme gruppe som IHC computeren) gør at jeg ikke får strøm på huset når der er fejl i køleskabet. Jeg kan slukke alle grupper. Tænde for HPFI derefter sætte grupperne på en ad gangen. Alt OK indtil gruppen med køl/IHC computer. Smæk så ryger det hele. PIS. Næste gang jeg får en elektriker i huset skal IHC computeren flyttes til egen sikring

Til top
JackDK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 08-September-2007
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 08:37

Oprindeligt skrevet af Jumper Jumper skrev:

ok, det var måske også en mulighed. Kan jeg på samme måde distribuere mit Mediecenter, DVD signal osv rundt på alle tv i huset på smarthouse?
Det er nemlig hovedsageligt denne funktion jeg er ude efter.


Nu er jeg ikke helt inde i det tekniske. Men det skulle have nøjagtig de samme funktioner som IHC, men at det også er mere simpelt, at få lagt ind i huset. Dette var ihf. argumenterne fra elektikeren for, at vælge Smart House fremfor IHC i det sidste hus jeg var med til, at fører tilsyn på.

 

Men ellers er der jo ikke andet end, at gribe hornet og ringe til de forskellige producenter og spørge dem.

Til top
nordhild Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2007 kl. 21:57

Husk at undersøge om std pakke betyder en on/off knap for et helt børneværelse eller om hver enkel strømudtag har egen udgang på eltavlen. Vores setup er, at der er en kreds til hvert værelse (ud over lampeudtag naturligvis) samtidig er der en fast 220v med i alle væg dåser.

Det kan også løses med de nye wireless stikkontakter, de kan styres enkeltvis via den trådløse styring, ligesom de nye trådløse lampeudtag.

Køkken: Husk masser af stik. Sæt dobbelt stik op alle steder. Nogle nye huse bygges med 2 stik fordelt omkring et U-køkken. Det giver efterfølgende ledningsrod. Vi har U-køkken med strømudtag i de fire hjørner. 4 dobbeltstik = 8 stikkontakter. Der er altid strøm hvor det skal bruges, også selv om kaffemaskinen, elkedlen og risteapperatet er sat til.

Husk separate sikringsgrupper til ovn, kogeplader, emfang, køleskab osv så en fejl ikke forhindrer brugen af andre ting.

Kontor: Flere stik under arbejdsbord. Et som kan slukkes via IHC til skærm, højttalere, printer, skrivebords lys m.m. samt et med fast 220v til computer, modem, router m.m. som ikke må slukkes ved en fejl.

Placer hellere router o.l. centralt, lav f.eks. et krydsfelt i nærheden af IHC intallationen, sæt hertil eventuelt en lille UPS (ud over den til alarmen).

Tomrør: Masser af tomrør. Også på kryds i stuen, så du kan flytte lyd til baghøjttalere uden at skulle rundt langs panelerne.

Husk træktråd hvor du kan komme afsted med det.

Tlf/antenne: Lav det som en stjerne. Det vil sige alt går ned fra loftet til det enkelte stik. Her får du selv mulighed for at lave det hele om. Evt. sætte en HD-recorder før antennefordeleren. Så kan du få HD/DVD med rundt i alle rum. Telefonledninger kan evt. senere udskiftes til netkabel når alle telefoner efterhånden er trådløse.

Træk hellere UTP (netværkskabler) overalt fra starten af, de kan også bruges til telefoni, og som tidligere nævnt til lyd, billed oma. Med DONG fiberløsning bliver alt UTP baseret internt i huset også TV signalet.

Antennefordeler/forstærker. Køb en med returvej. Koster kun ganske lidt ekstra (100-200kr). Så har du mulighed for at få internet gennem antenne nettet.

Min elektriker ville ikke røre LK's STP antenneløsning med en ildtang, men jeg fik trukket ekstra mange UTP kabler i stedet, mindst 4 pr rum (1 til internet, 1 til telefon, 1 til TV og 1 i reserve). Hvis du har trukket antennekabler kan du med fordel investere i Triax's link system, der bruger de eksisterende antennekabler til at få et IR signal igennem, ganske smart hvis man som her nævnt (og som jeg har) har en AV device stående centralt.

IHC-NET: Intet kendskab.

Jeg kunne ikke se nogen fordel i at vælge IHC NET, jeg valgte standard UTP kabling der er meget billigere.

Til sidst husk følgende. IHC computeren skal sidde på egen sikring lige efter HPFI. Det gør min ikke. Det betyder at en fejl i køleskabet(samme gruppe som IHC computeren) gør at jeg ikke får strøm på huset når der er fejl i køleskabet. Jeg kan slukke alle grupper. Tænde for HPFI derefter sætte grupperne på en ad gangen. Alt OK indtil gruppen med køl/IHC computer. Smæk så ryger det hele. PIS. Næste gang jeg får en elektriker i huset skal IHC computeren flyttes til egen sikring

Vi valgte at få installeret et batteri af Moeller automat sikringsgrupper med indbygget HPFI relæ i hver gruppe, hvis der opstrå en fejl i køleskabet, er det kun den sikringgruppe der ryger, resten kører videre, så frostvarene i kummefryseren i kælderen tør ikke op mens man er på arbejde, og controlleren kan emaile fejlen til din mobil (nu du har UPS på routeren;-)

Mvh Michael

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu