recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ikke-forventelig kvalitet på Viasport UHD under EM
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ikke-forventelig kvalitet på Viasport UHD under EM

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ikke-forventelig kvalitet på Viasport UHD under EM
    Sendt: 18-Juni-2021 kl. 19:25
Hej folkens

Når jeg EM kampe på YouSee's kabel-tv på deres kanal for Viasport UHD/4K synes jeg slet ikke kvaliteten får det løft det ellers plejer at få ved andre UHD fodboldkampe og f.eks. Formel 1

Sammenlignes UHD kanalen med DR1 eller TV3 (begge 1080i) kan man nærmest ikke se forskel.

Det er jo skuffende.

- Er der andre der sidder med samme oplevelse?

- Er der en der kan måle bitraten på UHD kanalen?

Mvh
Jens
Til top
Kand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Marts-2014
Sted: Arhus
Status: Offline
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2021 kl. 20:46
hvis UEFA produktionen, altså de kamera der er på stadion kun er 1080i så er 4K og bitrate nok ikke så vigtig. Vm for et par år siden var produceret med 4K kamera. Det har jeg ikke se på de kamera der bruges under EM der står HD på siden af dem. Så det er det samme HD SDI feed de alle har.

Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2021 kl. 21:04
Bitraten er som den plejer at være, lidt under 18 Mbit/s. Hvis kvaliteten halter, skyldes det nok kildematerialet.


Redigeret af bubbleboy - 18-Juni-2021 kl. 21:05
Til top
Nilloviz Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Februar-2016
Sted: Dk
Status: Offline
Point: 105
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nilloviz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2021 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af Kand Kand skrev:

hvis UEFA produktionen, altså de kamera der er på stadion kun er 1080i så er 4K og bitrate nok ikke så vigtig. Vm for et par år siden var produceret med 4K kamera. Det har jeg ikke se på de kamera der bruges under EM der står HD på siden af dem. Så det er det samme HD SDI feed de alle har.

Selvfølgelig bliver et arrangement som EM ikke filmet i 1080i. BBC sender jo også i 4K på iPlayer. 
Det er Viaplay der ikke har kapacitet. Når der kommer for mange brugere på samme tid, skruer de ned for kvaliteten. Det er mit i hvert fald mit gæt...
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2021 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Hej folkens

Når jeg EM kampe på YouSee's kabel-tv på deres kanal for Viasport UHD/4K synes jeg slet ikke kvaliteten får det løft det ellers plejer at få ved andre UHD fodboldkampe og f.eks. Formel 1

Sammenlignes UHD kanalen med DR1 eller TV3 (begge 1080i) kan man nærmest ikke se forskel.

Det er jo skuffende.

- Er der andre der sidder med samme oplevelse?

- Er der en der kan måle bitraten på UHD kanalen?

Mvh
Jens

Jeg har tænkt præcist det samme. Det er slet ikke som når der er Premier league, Champions league eller sågar Superligaen og Formel 1.  





.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2021 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af Nilloviz Nilloviz skrev:

Oprindeligt skrevet af Kand Kand skrev:

hvis UEFA produktionen, altså de kamera der er på stadion kun er 1080i så er 4K og bitrate nok ikke så vigtig. Vm for et par år siden var produceret med 4K kamera. Det har jeg ikke se på de kamera der bruges under EM der står HD på siden af dem. Så det er det samme HD SDI feed de alle har.

Selvfølgelig bliver et arrangement som EM ikke filmet i 1080i. BBC sender jo også i 4K på iPlayer. 
Det er Viaplay der ikke har kapacitet. Når der kommer for mange brugere på samme tid, skruer de ned for kvaliteten. Det er mit i hvert fald mit gæt...

Det var derfor jeg nævnte det var via YouSee kabeltv. De behøver ikke skrue ned når mange er på.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2021 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Bitraten er som den plejer at være, lidt under 18 Mbit/s. Hvis kvaliteten halter, skyldes det nok kildematerialet.
Tak. Godt input. Så er det kildemateriale eller signalvejen.
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2021 kl. 11:47
Jeg oplever, at billedet på V Sport UHD kanalen hos YouSee er lidt bedre end hos DR1 og TV3+, men ikke på højde med Formel 1 visningerne.
En fordel med V Sport UHD er desuden, at den kører helt uden reklamer og virker helt stabil, og kvaliteten virker meget ens for de forskellige kampe.
At Viasat skulle skrue ned for bitraten, fordi der er mange seere, er selvfølgelig noget vrøvl. Der er jo tale om en flow-kanal og ikke streaming...

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2021 kl. 18:08
Derimod har yousee generelt en meget dårlig bitrate på lige netop 3+. nu har jeg ganske vist ikke den kanal mere men da jeg havde, var tv3+'s bitrate omkring 5-6mbit, mens tv3 dog er VBR og i dag ligger omkring 4-14mbit. begge fhd men 3+ interlaced så vidt jeg husker. 3+ og 3puls har alle dage været meget kraftigt nedprio hos yousee og derfor ikke fået tildelt megen båndbredde. Det er helt sikkert yousee der er synderen her.
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2021 kl. 20:54
3+ ligger på 12 Mbit/s (fast), hvor videosporet udgør de 11,5, kodet i AVC. UHD-kanalens HEVC ligger på 17,5 Mbit/s.

Den manglende kvalitet skyldes næppe bitraten hos Yousee.


Redigeret af bubbleboy - 19-Juni-2021 kl. 20:57
Til top
cloudy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cloudy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2021 kl. 11:49
Jeg har også undret mig over at Viasat UHD kanalen på yousee ikke er meget bedre end DR fullHD når det kommer til disse EM kampe. Det eneste jeg kan konkludere er at 4K kamera og infrastruktur ikke er til stede på samtlige stadiums og lande, der spilles kampe i.

Derudover oplever jeg kortvarigt flimmer/udfald optil flere gange i minuttet, kun på UHD kanalen. Har aldrig haft de problemer med UHD kanalen før, så det må være noget med EM distribution/enkodning/viasat redigering. Signalstyrken er i top og det sker også hos min familie et andet sted med et andet TV.

I det hele taget er UHD skuffende i denne omgang. Der er ikke styr på det.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2021 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af cloudy cloudy skrev:



I det hele taget er UHD skuffende i denne omgang. Der er ikke styr på det.

Enig. Det må være den opsummerende konklusion 👍🙂

Og en yderligere konklusion, at det må være i optageudstyr, efterbehandling, eller ikke fuld UHD kapacitet i alle signalveje fra stadium til YouSee (og andre) at fejlen ligger.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu