recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Impedance, forstærker vs. højttaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Impedance, forstærker vs. højttaler

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Impedance, forstærker vs. højttaler
    Sendt: 20-September-2023 kl. 13:29
Hej folkens,

Håber i kan hjælpe mig med at blive klogere, uden at det bliver alt for teknisk... det er ikke min stærke side. Wacko

Når nu mine højttalere (DLS R66) har en nominel impedance på 4 Ohm, kan jeg så trygt og roligt koble dem til "en hvilken som helst" forstærker opgivet med 4 Ohm output, og stole på at den kan trække højttalerne? Hvis man nu ikke skal tænke over hvor højt de skal spille.

Eller skal jeg kende højttalernes minimum impedance og pare dem med en forstærker der kan håndtere denne minimums impedance?

Som i nok ved opgives forstærkere med output effekt på forskellige måder, f.eks. 4 til 8 Ohm eller 4 til 16 Ohm eller 4 Ohm (xx watt) og 8 Ohm (xx*2 watt) osv.

Takker. Smile


Redigeret af HessiDude - 20-September-2023 kl. 13:31
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2023 kl. 13:35
Du kan slutte de der R66'ere til alle forstærkere i hele verden.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2023 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Du kan slutte de der R66'ere til alle forstærkere i hele verden.
Hehe - Er det et seriøst svar? Spørger oprigtigt. Smile

Så du siger jeg skal bare finde en god integreret stereo forstærker (skal kunne skifte kilde), og ikke tænke på specifikationerne? Har en gammel Nad 7020i et eller andet sted jeg tænker at afprøve med. Vil bare ikke ødelægge noget, heller ikke lyden (selvom nogen mener at højttalleren sørger for at ødelægge den uanset).

Edit: Og hvad med mine QLN 606'ere? Samme svar? Smile


Redigeret af HessiDude - 20-September-2023 kl. 13:41
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2023 kl. 17:34
Det ligner et seriøst svar, i den forstand at det er rigtigt at du kan tilslutte dine DLS til alle normale hifi forstærkere uden problemer. Med normal mener jeg alt undtaget uderlige 2w rør-forstærkere og andet eksotisk skrammel.

NB. Hvis din forstærker har en 4/8 ohm omskifter så lad den blive på 8ohm selvom højttaleren er 4ohm. Årsag: Lang forklaing som jeg ikke orker lige nu, men du kan selv lede på nettet. Det er beskrevet 1000 gange.
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2023 kl. 08:13
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

NB. Hvis din forstærker har en 4/8 ohm omskifter så lad den blive på 8ohm selvom højttaleren er 4ohm. Årsag: Lang forklaing som jeg ikke orker lige nu, men du kan selv lede på nettet. Det er beskrevet 1000 gange.

Jeg blev lidt nysgerrig, så jeg prøvede at spørge internettet, men jeg synes ikke det kunne blive helt enig med sig selv, som så meget andet. LOL

Umiddelbart mener det at med solid state forstærkere kan man "skåne" den lidt ved at lade den forblive på 8 Ohm, fordi den så ikke skal arbejde hårdere for at give samme effekt. Men det er en dårlig idé hvis højttalerne kræver meget effekt, og/eller hvis man kan li' at skrue helt op.

Men med rørforstærker bør man sætte det så det matcher højttalernes impedance.

Er det rigtigt forstået? (kort og bredt) Big smile

Edit: Har en gammel Nad 7020i et eller andet sted, som jeg tænker at prøve med. Den spytter vist 20 watt ud i 8 Ohm pr. kanal. Er det nok til R66'erne, eller skal jeg finde en med lidt flere muskler hvis jeg vil udnytte højttalerne fuldt?


Redigeret af HessiDude - 21-September-2023 kl. 08:22
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2023 kl. 12:20
Sæt den til 8 ohm, og glem så alt om den omskifter! At det overhovedet findes, skyldes nogle tåbelige krav, på det Nordamerikanske marked.

Som Naiera skriver, vil det begrænse udgangseffekten, hvis den sættes til 4 ohm.
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2023 kl. 12:51
Tak. Will do. Thumbs Up
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 08:45
En nad 7020i  som virker som den skal kan trække 2 ohm
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19211
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

En nad 7020i  som virker som den skal kan trække 2 ohm


Som enhver anden forstærker.

7020I, receiver baseret på 3020i forstærker har et yderst simpelt udgangstrin med et enkelt sæt MJE2955/2N3055 transistorer.
Der er 4700uF kondensator til + og - forsyning. som ved 8 ohms indstilling er på 32 volt.
Læg mærke til den 1 ohms modstand der sidder i + forsyningen til effekttransistoren...
Alt i alt en helt ordinær forstærker uden de store muskler og strømformåen.




Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

En nad 7020i  som virker som den skal kan trække 2 ohm


Som enhver anden forstærker.

7020I, receiver baseret på 3020i forstærker har et yderst simpelt udgangstrin med et enkelt sæt MJE2955/2N3055 transistorer.
Der er 4700uF kondensator til + og - forsyning. som ved 8 ohms indstilling er på 32 volt.
Læg mærke til den 1 ohms modstand der sidder i + forsyningen til effekttransistoren...
Alt i alt en helt ordinær forstærker uden de store muskler og strømformåen.




Klaus

https://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13409&PN=0&TPN=1
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 10:58
Fandt den i går, og fik sat R66'erene til, men også R55'erne. Det er faktisk en Nad 7225PE, som nærmest er det samme bare som receiver.

Umiddelbart var det ret tydeligt at høre, for mig, hvorfor folk synes R55'eren lyder bedre. Jeg tænker jeg skal lytte en masse igen i aften, men ud fra de 2-3 timer jeg lyttede i går kan jeg konstaterer at i dette simple setup lyder vokaler og instrumenter MEGET bedre på R55'eren. Begge dele lyder mere klart og "frit". Synes der mangler lidt "fylde" og "tyngde" i bassen, men det er forventeligt af 5" enheder.

Vokaler og instrumenter på R66'erne lyder som om de er fanget i en blikdåse, som om de bliver holdt tilbage. Bassen er en smule mere dominerende, men uden den samme kontrol og en anelse mudret.

Måske receiveren ikke har kræfter nok til at trække R66'erne, eller måske der er noget galt med højttalerne, eller receiveren. Det hele er købt brugt og har en del år på bagen. Uanset var forskellen tydelig, selv min hustru blev meget overrasket, hun går slet ikke op i den slags.

Setuppet: Spotify på iPhone 13 til receiver, igennem tredjeparts kinesisk lightning til minijack omformer, standard billig minijack til rca phono kabel, receiver, "standard" billig kobber højttalerkabel med transparent isolering og højttalere.

Alt forblev det samme, med undtagelse af når højttalerne blev skiftet. Højttalerne stod ved siden af hinanden med ca. samme afstand mellem dem og til hvor jeg sad, og der var masser luft omkring dem. Receiveren stod til 8 Ohm og det var de samme numre der blev spillet.

Edit: Umiddelbart lød det ikke som om receiveren ikke kunne skubbe til de enheder, også selvom der blev skruet op.


Redigeret af HessiDude - 22-September-2023 kl. 11:10
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Fandt den i går, og fik sat R66'erene til, men også R55'erne. Det er faktisk en Nad 7225PE, som nærmest er det samme bare som receiver.

Umiddelbart var det ret tydeligt at høre, for mig, hvorfor folk synes R55'eren lyder bedre. Jeg tænker jeg skal lytte en masse igen i aften, men ud fra de 2-3 timer jeg lyttede i går kan jeg konstaterer at i dette simple setup lyder vokaler og instrumenter MEGET bedre på R55'eren. Begge dele lyder mere klart og "frit". Synes der mangler lidt "fylde" og "tyngde" i bassen, men det er forventeligt af 5" enheder.

Vokaler og instrumenter på R66'erne lyder som om de er fanget i en blikdåse, som om de bliver holdt tilbage. Bassen er en smule mere dominerende, men uden den samme kontrol og en anelse mudret.

Måske receiveren ikke har kræfter nok til at trække R66'erne, eller måske der er noget galt med højttalerne, eller receiveren. Det hele er købt brugt og har en del år på bagen. Uanset var forskellen tydelig, selv min hustru blev meget overrasket, hun går slet ikke op i den slags.

Setuppet: Spotify på iPhone 13 til receiver, igennem tredjeparts kinesisk lightning til minijack omformer, standard billig minijack til rca phono kabel, receiver, "standard" billig kobber højttalerkabel med transparent isolering og højttalere.

Alt forblev det samme, med undtagelse af når højttalerne blev skiftet. Højttalerne stod ved siden af hinanden med ca. samme afstand mellem dem og til hvor jeg sad, og der var masser luft omkring dem. Receiveren stod til 8 Ohm og det var de samme numre der blev spillet.

Brug loudness knappen eller tone kontrollen


Redigeret af gasolin - 22-September-2023 kl. 11:06
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu