recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Impedance, forstærker vs. højttaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Impedance, forstærker vs. højttaler

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Brug loudness knappen eller tone kontrollen
Prøvede det hele, det hjalp naturligvis en smule, men R55'erne lyder kontinuerligt bedre, især når man netop benytter tonekontrol sammen med dem også. Synes laudness knappen forringer detaljegraden en smule, selvom den tilføjer lidt godt også.

Redigeret af HessiDude - 22-September-2023 kl. 11:10
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 11:13
Tættere på et hjørne,bagvæg evt prøv med tyk højtaler kabel 

Hos meget er der mere bass med det her kabel samlignet med tyndere kabel 
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 14:14
Prøvede også at rykke det tættere på væggen i går, og det hjalp lidt på fylden, men afgav noget kontrol. Det er slet ikke fordi bassen er helt mangelfuld på R55'erne, det er bare som om der mangler lidt fylde på f.eks. bas-strenginstrumenter. Skruer jeg op for tonekontrollen bliver stortrummen for voldsom. Med laudness knappen bliver alt bassen for voldsomt, og resten af lyden bliver en my mindre detaljeret.

I øvrigt så lyder R66'erne som om bass er boostet en smule og mellemtoner, især øvre mellemtoner, er boosted en del.

Edit: Bruger sådan nogle kabler lige nu, de er vel ikke mangelfulde (2 x 2.5 mm²)?



Redigeret af HessiDude - 22-September-2023 kl. 14:20
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 14:41
Ligner cca kabel som vidst ikke er ofc kabel

Jeg har forskellig kabler og b.la et meget tykt kabel som jeg synes gør en forskel på bassen 


Hvis det er samme materiale så synes jeg et meget tykt kabel kan gøre en forskel

Også hvis toppen blir lidt lavere kan forholdet imellem toppen og bunden ændre sig lidt, man kan i nogen tilfælde få en fornemmelse af en fyldigere bund i forhold til toppen elelr bare en varmere lyd

Kan være forstærkeren der ikke kan kontrollere bassen godt nok,slidtage, den er trods alt  ca 35 år gammel

Har du prøvet med et sæt signalkabler af god kvalitet istedet for de der metalbøjler til preout main in ?


Redigeret af gasolin - 22-September-2023 kl. 14:42
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 14:47
Kabler gør ingen forskel.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 14:51
jo de kan gøre en forskel
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 14:59


Redigeret af Naiera - 22-September-2023 kl. 15:00
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Umiddelbart var det ret tydeligt at høre, for mig, hvorfor folk synes R55'eren lyder bedre.

De er også fantastiske.
Men mangler bas......

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Vokaler og instrumenter på R66'erne lyder som om de er fanget i en blikdåse, som om de bliver holdt tilbage. Bassen er en smule mere dominerende, men uden den samme kontrol og en anelse mudret.

R66 kræver masser af plads omkring sig. Det er min oplevelse at det gør dem bedre


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:


Edit: Bruger sådan nogle kabler lige nu, de er vel ikke mangelfulde (2 x 2.5 mm²)?


Til din 2x25 W forstærker?
Hvis kabler er under 4 meter er de fine, ville dog helst (bare for at være mere rolig) bruge tykkere, hvis det var til en permanent løsning.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Jeg har forskellig kabler og b.la et meget tykt kabel som jeg synes gør en forskel på bassen

Ja, synes.

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Hvis det er samme materiale så synes jeg et meget tykt kabel kan gøre en forskel

Synes

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Også hvis toppen blir lidt lavere kan forholdet imellem toppen og bunden ændre sig lidt, man kan i nogen tilfælde få en fornemmelse af en fyldigere bund i forhold til toppen elelr bare en varmere lyd

Hvis du har et kabel der laver tonale forskelle med dit udstyr - så er det defekt.....

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Kan være forstærkeren der ikke kan kontrollere bassen godt nok,slidtage, den er trods alt  ca 35 år gammel

Kondensatorer der har mistet sin kapacitet - ja.
Men det vil hurtigt give hørbar forvrængning.


Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Har du prøvet med et sæt signalkabler af god kvalitet istedet for de der metalbøjler til preout main in ?


Gør INGEN forskel på nævnte udstyr - INGEN.
Altså ud over det ser bedre ud.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 17:16
Puha, den bliver svær når den nye lov om ikke at modsige/nedgøre/gøre grin med religion og hellige skrifter (uanset trosretning) bliver vedtaget/træder i kraft. Confused Confused Smile

Redigeret af JørgenT - 22-September-2023 kl. 17:19
Mvh. JørgenT
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2023 kl. 17:41
Køb højttalere med 8 tommer bas. Men så skal du også skifte forstærker. Og så skal du bare høre lækker bas LOL
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu