recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Impedance, forstærker vs. højttaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Impedance, forstærker vs. højttaler

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2023 kl. 18:51
Ikke derhjemme, men har lyttet til begge flere gange i tapeconnection.

R55 spiller bedst - hvis man ser bort fra den manglende dybe bas.
Det ville jeg ikke, så jeg gik på kompromis med noget andet end bassen :-)


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2023 kl. 19:57
Som sagt er min mening også at R55 gør det generelt bedre, men mangler dyb bas, og efter at have lyttet igen for 2 minutter siden, synes jeg faktisk også at den kunne bruge et meget lille boost i mellemtonerne også.

Må hente QLN 606’erne og 604’erne i weekenden og lave en A/B/C test. Big smile

Lige nu fører R55 over R66.


Redigeret af HessiDude - 28-September-2023 kl. 20:37
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1030
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2023 kl. 05:37
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=ER9DLc9qRPc
Forstod nu godt hvad soft clipping går ud på, men er det nødvendigt/hørbart i praksis? Umiddelbart synes jeg kun jeg har hørt clipping i mine teenage år (er 38 år ung nu) hvor tumperne ikke kunne holde fingrene fra volume knappen og den gamle Rotel effektforstærkeren var blevet MEGET varm. Det var aldrig mig, kun de andre. Big smile

Og da var det typisk nogle meget gamle JBL eller Jamo højttaler med bånddiskant.

Edit: Det passer ikke helt. Har også hørt det når jeg har set film med høj volumen og der sker sådan noget som eksplosioner hvor glas- og metaldele er involveret, eller hvor der bliver skudt og der samtidig er glas der går i stykker. Dog ikke på nuværende setup (Det var Dali Concept højttalere og en gammel Yamaha receiver).
Spørgsmål, jeg kan ikke komme i tanke om Jbl eller Jamo modeller med båndiskant, hvilken modeller var det som jeg ikke kan huske?

Frank 
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2023 kl. 07:47
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=ER9DLc9qRPc
Forstod nu godt hvad soft clipping går ud på, men er det nødvendigt/hørbart i praksis? Umiddelbart synes jeg kun jeg har hørt clipping i mine teenage år (er 38 år ung nu) hvor tumperne ikke kunne holde fingrene fra volume knappen og den gamle Rotel effektforstærkeren var blevet MEGET varm. Det var aldrig mig, kun de andre. Big smile

Og da var det typisk nogle meget gamle JBL eller Jamo højttaler med bånddiskant.

Edit: Det passer ikke helt. Har også hørt det når jeg har set film med høj volumen og der sker sådan noget som eksplosioner hvor glas- og metaldele er involveret, eller hvor der bliver skudt og der samtidig er glas der går i stykker. Dog ikke på nuværende setup (Det var Dali Concept højttalere og en gammel Yamaha receiver).
Spørgsmål, jeg kan ikke komme i tanke om Jbl eller Jamo modeller med båndiskant, hvilken modeller var det som jeg ikke kan huske?

Frank
De så sådan her ud, kan desværre ikke huske de præcise modeller... Dengang skulle de bare kunne spille højt og med masser af bas. LOL

Gemmer der sig ikke en bånddiskant bag de der alu-plader? Hvis ikke tager jeg selvfølgelig fejl, men antager det er årsagen til de plader er der. Smile






Redigeret af HessiDude - 29-September-2023 kl. 07:52
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1030
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2023 kl. 08:03
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=ER9DLc9qRPc
Forstod nu godt hvad soft clipping går ud på, men er det nødvendigt/hørbart i praksis? Umiddelbart synes jeg kun jeg har hørt clipping i mine teenage år (er 38 år ung nu) hvor tumperne ikke kunne holde fingrene fra volume knappen og den gamle Rotel effektforstærkeren var blevet MEGET varm. Det var aldrig mig, kun de andre. Big smile

Og da var det typisk nogle meget gamle JBL eller Jamo højttaler med bånddiskant.

Edit: Det passer ikke helt. Har også hørt det når jeg har set film med høj volumen og der sker sådan noget som eksplosioner hvor glas- og metaldele er involveret, eller hvor der bliver skudt og der samtidig er glas der går i stykker. Dog ikke på nuværende setup (Det var Dali Concept højttalere og en gammel Yamaha receiver).
Spørgsmål, jeg kan ikke komme i tanke om Jbl eller Jamo modeller med båndiskant, hvilken modeller var det som jeg ikke kan huske?

Frank
De så sådan her ud, kan desværre ikke huske de præcise modeller... Dengang skulle de bare kunne spille højt og med masser af bas. LOL

Gemmer der sig ikke en bånddiskant bag de der alu-plader? Hvis ikke tager jeg selvfølgelig fejl, men antager det er årsagen til de plader er der. Smile




Det er ikke bånddiskanter...
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2023 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=ER9DLc9qRPc
Forstod nu godt hvad soft clipping går ud på, men er det nødvendigt/hørbart i praksis? Umiddelbart synes jeg kun jeg har hørt clipping i mine teenage år (er 38 år ung nu) hvor tumperne ikke kunne holde fingrene fra volume knappen og den gamle Rotel effektforstærkeren var blevet MEGET varm. Det var aldrig mig, kun de andre. Big smile

Og da var det typisk nogle meget gamle JBL eller Jamo højttaler med bånddiskant.

Edit: Det passer ikke helt. Har også hørt det når jeg har set film med høj volumen og der sker sådan noget som eksplosioner hvor glas- og metaldele er involveret, eller hvor der bliver skudt og der samtidig er glas der går i stykker. Dog ikke på nuværende setup (Det var Dali Concept højttalere og en gammel Yamaha receiver).
Spørgsmål, jeg kan ikke komme i tanke om Jbl eller Jamo modeller med båndiskant, hvilken modeller var det som jeg ikke kan huske?

Frank
De så sådan her ud, kan desværre ikke huske de præcise modeller... Dengang skulle de bare kunne spille højt og med masser af bas. LOL

Gemmer der sig ikke en bånddiskant bag de der alu-plader? Hvis ikke tager jeg selvfølgelig fejl, men antager det er årsagen til de plader er der. Smile




Det er ikke bånddiskanter...
Tak. Kunne du så berige os med din uendelige overlegne viden, og fortælle os hvad det så er? Wink

Edit: ...og evt. hvorfor de plader er der. De nederste er JBL.

Redigeret af HessiDude - 29-September-2023 kl. 09:40
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2023 kl. 08:38
Det kun for at sprede lyden  på jamoerne, der sidder en horndiskant, det bare en alm diskant med et horn

Redigeret af gasolin - 29-September-2023 kl. 08:39
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2023 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Det kun for at sprede lyden  på jamoerne, der sidder en horndiskant, det bare en alm diskant med et horn
Så både horn og alu-plader for at sprede lyden?

Umiddelbart troede jeg de var der for: 1. at beskytte det jeg troede var bånddiskant; 2. for at dirigere diskanten fra, igen det jeg troede var en bånddiskant, som kan være lidt krads.

Men nu hvor jeg ved det er en horndiskant, kan jeg stadig ikke helt forstå at pladerne skulle være til at sprede lyden. Er det noget der kan forklares så tumpen bag skærmen, her, kan forstå det? Smile


Redigeret af HessiDude - 29-September-2023 kl. 10:06
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2023 kl. 12:01
Har du set B&Os nye højttalere med trælameller?

Det er lidt det samme.

Bånddiskanter - hårde?
Jeg syntes at det plejer at være omvendt.

Klaus (ja, et sæt Dali Megaline kunne der teoretisk set godt være plads til i stuen)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2023 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Har du set B&Os nye højttalere med trælameller?

Det er lidt det samme.

Bånddiskanter - hårde?
Jeg syntes at det plejer at være omvendt.

Klaus (ja, et sæt Dali Megaline kunne der teoretisk set godt være plads til i stuen)
Okay. Antog at B&O's design mest af alt er "for looks", altså at det ikke havde nogen funktionel værdi.

Tak for info, alle 3. Smile

P.s. Hvis det skal holdes indenfor budget, så er jeg også blevet lidt lun på DALI Evidence 870, altså hvis det skulle være noget DALI. Hvis ikke jeg husker forkert havde en gammel kammerat sådan nogle da han boede sammen med sine buddies. Big smile

Edit: Hvis jeg husker rigtigt læste jeg en tråd her inde hvor der var en del der blev enige om at bånddiskant kunne være lidt skarpe og overdrevne. Det var i forbindelse med nogle "små" ELAC højttalere, det er ved at være ret lang tid siden.



Redigeret af HessiDude - 29-September-2023 kl. 16:18
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2023 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Har du set B&Os nye højttalere med trælameller?

Det er lidt det samme.

Bånddiskanter - hårde?
Jeg syntes at det plejer at være omvendt.

Klaus (ja, et sæt Dali Megaline kunne der teoretisk set godt være plads til i stuen)
Okay. Antog at B&O's design mest af alt er "for looks", altså at det ikke havde nogen funktionel værdi.

Tak for info, alle 3. Smile

P.s. Hvis det skal holdes indenfor budget, så er jeg også blevet lidt lun på DALI Evidence 870, altså hvis det skulle være noget DALI. Hvis ikke jeg husker forkert havde en gammel kammerat sådan nogle da han boede sammen med sine buddies. Big smile

Du må en tur til Odense 

https://www.audiocompagniet.dk/dali-evidence-870-brugt
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2023 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Har du set B&Os nye højttalere med trælameller?

Det er lidt det samme.

Bånddiskanter - hårde?
Jeg syntes at det plejer at være omvendt.

Klaus (ja, et sæt Dali Megaline kunne der teoretisk set godt være plads til i stuen)
Okay. Antog at B&O's design mest af alt er "for looks", altså at det ikke havde nogen funktionel værdi.

Tak for info, alle 3. Smile

P.s. Hvis det skal holdes indenfor budget, så er jeg også blevet lidt lun på DALI Evidence 870, altså hvis det skulle være noget DALI. Hvis ikke jeg husker forkert havde en gammel kammerat sådan nogle da han boede sammen med sine buddies. Big smile

Du må en tur til Odense 

https://www.audiocompagniet.dk/dali-evidence-870-brugt
Det er mega fristende. Har flere gange luftet idéen for min bedre halvdel, men hun vil ikke have de bliver større end R55'erne. Hun brokker sig allerede ved R66'erne, så hun er bare glad for at jeg er mest til andre (lige nu). Gad vide hvad hun siger til at få QLN 606'erne ind...? Det er fremtid-migs problem. LOL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu