recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Internet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketInternet

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2011 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


P.S. Er du også hoppet med på den grønne bølge?


Nej, den multicolorelle.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2011 kl. 23:01
Netop i denne weekend er jeg hos et par venner stødt ind i en problemstilling vedrørende TDC klassisk telefoni og TDC HomeDuo (bredbånd og telefoni). Parret jeg besøgte, betalte 134 kr. for fastnettelefoni og 299 kr. for TDC HomeDuo. I alt kostede de 2 abonnemtenter 401 kr. pga. "samlerabatter" m.m.

Umiddelbart er det meget mærkeligt, da TDC blot burde sælge en TDC HomeDuo løsning med bredbånd og telefoni, og ikke yderligere kræve betaling for et traditionelt fastnetabonnement.

Situationen i hjemmet er den, at 2 fastnettelefoner er sluttet til en ældre installation med 3-polede stik.

Da man for mere end et år siden ønskede bredbånd, blev der af TDC i et nyt rum installeret et såkaldt multistik, hvor RJ11-stikket er forbåndet til et skillefilter og derfra er ADSL-stikket forbundet med TDC HomeBox'en, der  ikke er forbundet med noget udstyr, men fungerer som trådløs router for hjemmets eneste pc. Multistikkets 3-polede stik bruges ikke, og der er heller ingen telefon knyttet til skillefilter eller HomeBox.

Parret bør naturligvis nøjes med et HomeDuo abonnement og spare det klassiske telefoni-abonnement, men hvilke problemer med telefonien vil mon dukke op i den anledning. (Jeg kunne ikke finde ud af hvordan installationerne var forbundet).

Det er værd at nævne at en TDC-hastighedstest af bredbåndsforbindelsen (der sælges som "op til 20/1 Mbit) viste godt 8 Mbit download og 0,8 Mbit upload. Så vidt jeg kan se, burde TDC ikke sælge parret TDC Home Duo til 299 kr./måned, men TDC Home Duo Basic til 249 kr., idet Basic sælges som "op til 10/1 Mbit".

Kommentarer?





 




Redigeret af Vilhelm - 10-Juli-2011 kl. 23:26
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2011 kl. 23:46
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:


Situationen i hjemmet er den, at 2 fastnettelefoner er sluttet til en ældre installation med 3-polede stik.

Da man for mere end et år siden ønskede bredbånd, blev der af TDC i et nyt rum installeret et såkaldt multistik, hvor RJ11-stikket er forbåndet til et skillefilter og derfra er ADSL-stikket forbundet med TDC HomeBox'en, der  ikke er forbundet med noget udstyr, men fungerer som trådløs router for hjemmets eneste pc. Multistikkets 3-polede stik bruges ikke, og der er heller ingen telefon knyttet til skillefilter eller HomeBox.

Parret bør naturligvis nøjes med et HomeDuo abonnement og spare det klassiske telefoni-abonnement, men hvilke problemer med telefonien vil mon dukke op i den anledning. (Jeg kunne ikke finde ud af hvordan installationerne var forbundet).


Ingen problemer ved at droppe fastnet, medmindre de af en eller anden grund har to telefonlinjer ind i huset (hvor den ene bruges til fastnet, den anden til ADSL). Det kan nemt testes ved at slutte en fastnet telefon til multistikket. Klartone = en telefonlinje.

Når der er et KAP (multistik) vil de nemt kunne få IP telefoni i hele hytten (alle telefonstik). TDC butikkerne sælger et specielt stik til dette formål.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 00:19
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

...
Ingen problemer ved at droppe fastnet, medmindre de af en eller anden grund har to telefonlinjer ind i huset (hvor den ene bruges til fastnet, den anden til ADSL). Det kan nemt testes ved at slutte en fastnet telefon til multistikket. Klartone = en telefonlinje...

Mange tak for svaret.

Nej, jeg tror ikke at der er 2 telefonlinjer - der er fx ikke gravet da husstanden fik HomeDuo installeret.

Jeg foreslog manden testen, men blev ikke til noget i dag, men måske senere.

Måske kunne man også tilslutte skillefilter og HomeBox til et af de oprindelige 3-polede stik ved hjælp af et kombifilter (3 polet stik og RJ-stik)?
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

...
Når der er et KAP (multistik) vil de nemt kunne få IP telefoni i hele hytten (alle telefonstik). TDC butikkerne sælger et specielt stik til dette formål.

Hvilket stik tænker du på?
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 01:11
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:


Hvilket stik tænker du på?


Multiinstallationsstik kalder TDC det.

Når der er et KAP stik i hytten, skal de endelig bruge det. Ellers vil de ikke kunne benytte alle telefonstik, i hvert fald ikke uden microfiltre på hvert eneste telefonstik.


Redigeret af JesperLund - 11-Juli-2011 kl. 01:14
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:


Hvilket stik tænker du på?

Multiinstallationsstik kalder TDC det.

Når der er et KAP stik i hytten, skal de endelig bruge det. Ellers vil de ikke kunne benytte alle telefonstik, i hvert fald ikke uden microfiltre på hvert eneste telefonstik.

Tak, Jesper. Det er en god vejledning at kende til.

Men jeg mener at multiinstallationsstik og telefonadapter skal bruges til modemmer af ældre type og ikke til den moderne TDC HomeBox. I hvert fald ikke ifølge denne HomeBox vejledning.
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 14:17
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:



Men jeg mener at multiinstallationsstik og telefonadapter skal bruges til modemmer af ældre type og ikke til den moderne TDC HomeBox. I hvert fald ikke ifølge denne HomeBox vejledning.


Det giver ingen mening. Den eneste forskel er at Homebox har integreret den analoge VoIP adapter med RJ11 stik.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:



Men jeg mener at multiinstallationsstik og telefonadapter skal bruges til modemmer af ældre type og ikke til den moderne TDC HomeBox. I hvert fald ikke ifølge denne HomeBox vejledning.

Det giver ingen mening. Den eneste forskel er at Homebox har integreret den analoge VoIP adapter med RJ11 stik.


Nu forstår jeg ingenting.
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:


Nu forstår jeg ingenting.


I gamle dage leverede TDC en separat box til VoIP (så du kan tilslutte dine analoge telefoner). Nu er denne VoIP adapter integreret i routeren/ADSL modemet.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 20:41
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:


Nu forstår jeg ingenting.

I gamle dage leverede TDC en separat box til VoIP (så du kan tilslutte dine analoge telefoner). Nu er denne VoIP adapter integreret i routeren/ADSL modemet.

Det er ike problemet. Men at du mener, at det jeg kan læse i vejledningen til TDC Homebox om bredbåndstelefoni på flere telefoner, ikke gælder.
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:


Det er ike problemet. Men at du mener, at det jeg kan læse i vejledningen til TDC Homebox om bredbåndstelefoni på flere telefoner, ikke gælder.


Vejledningen forslår at du tilslutter dine telefoner direkte til Homeboxen, og det vil selvfølgelig altid virke.

Men.. hvis du har et KAP stik, kan du imidlertid gøre det bedre (færre nye kabler). Med et KAP stik er dine telefonstik rundt omkring i hytten kablet sammen på en måde som kan gøres uafhængig af den indgående telefonlinje. I det traditionelle fastnet+ADSL setup, sendes fastnet telefonsignalet tilbage i dit "lokale" telefonnet efter at det har været en tur gennem filteret. Men du kan også tage dit RJ11 (analoge) output fra en VoIP adapter eller router (som TDC Homebox), og sende det rundt i huset (forbehold: signalet skal være kraftigt nok, men typisk kan du trække 2-3 telefoner på den måde, lidt afhængig af hvilke telefoner det er). Det er alene et spørgsmål om de rette kabler.Wink

Her er en god beskrivelse af KAP stikket.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2011 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:


Det er ike problemet. Men at du mener, at det jeg kan læse i vejledningen til TDC Homebox om bredbåndstelefoni på flere telefoner, ikke gælder.


Vejledningen forslår at du tilslutter dine telefoner direkte til Homeboxen, og det vil selvfølgelig altid virke.

Der er vist en række ting jeg først skal sætte mig grundigere ind i. Tak for det, Jesper Lund.

Men som jeg forstår TDC's vejledning til HomeBox'en, er det ifølge vejledningens punkt 3 muligt at tilslutte tre telefoner i de almindelige telefonstik. Og at man ved behov for flere tilslutninger anbefaler direkte tilslutning til TDC HomeBox'ens phone-stik som vist i vejledningens punkt 4  - eller benytter  trådløse telefoner (DECT) med flere håndsæt.

Men nu vil jeg lade denne sag hvile, indtil den mand jeg søger at hjælpe, har kontaktet YouSee og fået lavet sit abonnement om, så han kun skal betale for et TDC HomeDuo Basic abonnement og slipper for også at betale for et fastnettelefoniabonnement.
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu