recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering af LG OLED 2016
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kalibrering af LG OLED 2016

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
TV Kalibrering Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 10-Marts-2016
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TV Kalibrering Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kalibrering af LG OLED 2016
    Sendt: 17-Oktober-2016 kl. 14:22

Hej med jer !

Som udgangspunkt plejer ISF/Ekspert billede profilerne på LG´s skærme at være ret præcise i forhold til standarden, lidt overraskende viser det sig at afvigelsen på OLED skærmene er ret markant.

Jeg har lagt et par billedet op som viser før og efter måling af hvidbalancen på to forskellige LG OLED B6 i 65". Samt en enkelt på en E6  ( der kommer snart flere)

Målingerne er lavet på ISF/Ekspert Mørk profilen.

1) LG OLED 65" B6:


Billede


2) LG OLED 65" B6:


Billede


3) LG OLED 65" E6:


Billede


Som det ses på billederne havde alle 3 skærme et markant grønt "stik" og når afvigelsen bliver rettet ind er forskellen ret tydelig.

Alle skærmene har kørt i over 150 timer.

Indlægget har jeg tidligere postet inde Flatpanels.dk forum, men tænker det måske kunne være relevant for nogle af brugere herinde som ikke har en profil inde på Flatpanels forum.


Redigeret af TV Kalibrering - 17-Oktober-2016 kl. 14:22
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2016 kl. 22:42
Jeg har lavet tilsvarende målinger på et LG OLED-55B6V med samme overordnede indtryk, og en samtidig visuel inspektion af gråtoneskalaen viser et grønt stik i hvidbalancen.

Den skærm, som jeg målte på, var ca. én kalenderuge gammel, og jeg estimerer den dermed til rundt regnet at have 30 drifttimer bag sig. Kigger på den igen tirsdag i denne uge.

Jeg gætter på, at man kan forvente sig en ældning af hvidbalancen pga. de LED-komponenter, der indgår i dannelsen af det hvide lys i hver pixel (som derefter filtreres som evt. R, G eller B - eller slet ikke (W)).

Jeg har pt. ingen idé om, hvor meget effekt (størrelse, tidshorisont) en evt. ældning vil have for OLED-teknologien - men et gæt er "mindre end for plasma-paneler" - og evt. kommer det til udtryk som et fald i farvetemperaturen over tid. 

EDIT: Rettede stave-/slåfejl.


Redigeret af bantam - 20-Oktober-2016 kl. 20:37
/lars
Til top
TV Kalibrering Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 10-Marts-2016
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TV Kalibrering Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2016 kl. 23:16
Det tror jeg du kan have meget ret i !

Jeg har lavet en aftale med en kunde som bor tæt på mig, om at komme tilbage efter 6 måneder og lave nogle målinger igen, for at se hvor meget profilen har ændret sig siden første kalibrering hvor skærmen havde kørt i ca. 100 timer.

Fik du målt på skærmen igen ?
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2016 kl. 22:57
Jep - jeg har fået målt og kigget på skærmen igen - og denne gang også på Rec.2020 og HDR-indhold.

Kalibrering af gråtoneskalaen er dejlig nem at have med at gøre, hvis man generelt i forbindelse med kalibreringen ser bort fra, at det er lidt af en pestilens at skærmen beskytter sig selv, hvis input'et er statisk for længe ad gangen: Man kan faktisk ikke lige umiddelbart se, at lysstyrken dæmpes - men man opdager pludseligt, at målingerne er helt i skoven og må finde en måde at tvinge lyset tilbage... Der skal indsættes en pause i test-streamen (og måske er der faktisk det - men måske med for lange mellemrum). 

Menuen kan være noget tung (i sin struktur) at arbejde med: Jeg ville ønske, at den var tilpasset kalibrerings-workflow'et lidt bedre - men det vil jo bekymre de færreste.

CMS'en er lidt skrøbelig - og jeg ville have foretrukket RGB-kontroller frem for hue, sat og lum - men sådan har LG jo valgt, det skal være, så OK... 

Hvis man rører for meget ved (især) luminansen i CMS'en, spørger man efter problemer - og det gælder tilsyneladende også for luminans i forbindelse med kalibrering af gamma/EOTF. Hvis man ikke er meget omhyggelig og krydschecker med rigtigt billedmateriale undervejs, vil målingerne vise, at alt er fryd og gammen - men det er bare langt fra sandheden altid. Resultatet bliver nemt posterisation o.l.

Når man stiller sortniveauet for at opnå bedste niveau af shadow details, mens man bevarer panelets ypperlige evne til at lave sort, kan man opleve, at TV'et kommer til at stå i en tilstand, hvor mørke detaljer kommer til at pumpe op og ned på en ganske synlig måde, hvilket naturligvis skal undgås - også i sammenhæng med kalibrering af hvidbalancen.

Dermed er det gamle råd stadig gyldigt: Lad være med at kopiere indstillinger fra andre TV til dette TV, selvom der er tale om samme model - og hvis man gør det, så skal man som minimum checke resultatet med noget fornuftigt testmateriale bagefter.

Det er et ret stort arbejde at lave en kalibrering af denne skærm, hvis man både skal lave ISF Ekspert til mørkt og lyst rum + HDR-indstillinger. Jeg har vist ikke noget Dolby Vision-testmateriale endnu - så det område ligger også og lurer. Endnu mere omfattende bliver det naturligvis, hvis man på de større modeller skal have 3D med... I det mindste har TV'et ikke HLG HDR-understøttelse (mener jeg) - men det ved jeg heller ikke lige, hvordan man skal kalibrere, hvis det kun findes i broadcast-materiale. Måske kommer der nogle test-streams/generatorer til det.

Skærmen viser fint detaljer op til 1000 cd/m² (1000 nits)(*) i HDR og håndterer whiter-than-white (WtW) uproblematisk for SD og HD. Begge dele medvirker til, at udbrændinger i lyse områder undgås, så længe HDR-materialet ikke er master'ed til over 1000 nits.

(*) Panelet leverer maksimalt lys på omkring 600 nits (og igen afhængigt af de oplyste areal af panelet), men testmaterialet viser, at det er OK, at fodre det med materiale, der maxer ud ved 1000 nits, selvom der naturligvis vil være udfordringer ved så høje lysstyrker for panelet.
   
EDIT: Rettede stave- og slå-fejl + tilføjede en fodnote om maksimal lysstyrke.



Redigeret af bantam - 21-Oktober-2016 kl. 07:21
/lars
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 01:36
Bantam og "TV Kalibrering" _ selv om jeres indlæg virker lidt nørdede, - så værdsættes og følges de meget nøje . Kunne godt tænke mig,at ( - Bantam ) konklusionerne sammenlignes med det i oplever med LCD . .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 06:44
Bantam: Jeg har nogle Dolby Vision videoklip fra nogle af de første udgivelser i formatet. Skriv en privat besked til mig, hvis du vil have dem.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 11:21
@Bantam. Jeg er naturligvis helt enig med dig i, at man skal passe på med at kopiere andres ISF indstillinger for samme TV model.

Omvendt kan en "kopi kalibrering" være bedre end ingen ting i forhold til standard indstillingerne som TV leveres med.. Nu køber jeg jo nyt TV fra tid til anden, og her lægger jeg ofte ud med en "Kopi indstilling". Efterfølgende får jeg så ofte lavet en særskilt kalibrering. Og det er så ret morsomt, at kopi indstillingerne meget ofte ligger meget tæt på den særskilte ISF indstilling. Men naturligvis kan det gå galt med kopierne.

Ovennævnte er dog beskrevet for LED TV, jeg har ikke erfaringer fro OLED.   


Redigeret af Hother - 21-Oktober-2016 kl. 11:24
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 18:12
@Hother: jeg har set nogle problematiske kalibreringsindstilligner på nettet, som man kunne fristes til at kopiere - og med den viden jeg ret hurtigt fik på LG OLED'et på den hårde måde, kan jeg sige, at de kan udgøre en risiko for billedgegivelsen - specielt hvis der røres ved luminans i farvestyringen (CMS'en) og gamma-equaliseren. Det kan blive meget, meget grimt på dette TV.

Andre TV kan naturligvis være mindre følsomme for denne slags kopieringer.

Rådet for dette OLED-TV er, at holde sig fra hvidbalancen og farvestyringen og helst heller ikke røre for meget ved LYS.

Indstil TV'et på ISF Expert Mørkt Rum med gamma = BT.1886 for almindelig stuebelysning eller ISF Expert Lyst Rum med gamma = 2.2 for ret oplyste rum. TruMotion bør i princippet slås fra - men det er en indstilling, der måske kan have værdi i specielle tilfælde. Det er lidt subjektivt - men måske nogle gange nyttigt på dette TV.

TV'et har mest gavn af kalibrering af hvidbalance og LYS samt sikring af hele signalkædens performance. 
/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Bantam og "TV Kalibrering" _ selv om jeres indlæg virker lidt nørdede, - så værdsættes og følges de meget nøje . Kunne godt tænke mig,at ( - Bantam ) konklusionerne sammenlignes med det i oplever med LCD . .

Det er jeg også interesseret i - men lige netop nu har jeg desværre ikke selv noget særligt at bidrage med - har fuldt fokus på dette OLED-TV for tiden. Måske har "TV Kalibrering" noget at supplere med?
/lars
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 19:11
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

@Hother: jeg har set nogle problematiske kalibreringsindstilligner på nettet, som man kunne fristes til at kopiere - og med den viden jeg ret hurtigt fik på LG OLED'et på den hårde måde, kan jeg sige, at de kan udgøre en risiko for billedgegivelsen - specielt hvis der røres ved luminans i farvestyringen (CMS'en) og gamma-equaliseren. Det kan blive meget, meget grimt på dette TV.

Andre TV kan naturligvis være mindre følsomme for denne slags kopieringer.

Rådet for dette OLED-TV er, at holde sig fra hvidbalancen og farvestyringen og helst heller ikke røre for meget ved LYS.

Indstil TV'et på ISF Expert Mørkt Rum med gamma = BT.1886 for almindelig stuebelysning eller ISF Expert Lyst Rum med gamma = 2.2 for ret oplyste rum. TruMotion bør i princippet slås fra - men det er en indstilling, der måske kan have værdi i specielle tilfælde. Det er lidt subjektivt - men måske nogle gange nyttigt på dette TV.

TV'et har mest gavn af kalibrering af hvidbalance og LYS samt sikring af hele signalkædens performance. 
Jeg håber da, at ejere af denne OLED model har læst med i denne tråd. Der er måske ikke så mange, men der er jo altid nogen der gerne vil forbedre billedet med lidt "do it your self."

Takker for dit svarSmile


Redigeret af Hother - 21-Oktober-2016 kl. 19:14
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 20:02
Ja , spændende læsning Smile. Jeg undrer mig bare over , at hvis de OLED er så "ens" skæve i opsætningen, hvorfor rykker LG så ikke bare deres default indstilling af disse skærme? Kan den være fordi at de " over tid " ændrer sig meget?
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg håber da, at ejere af denne OLED model har læst med i denne tråd. Der er måske ikke så mange, men der er jo altid nogen der gerne vil forbedre billedet med lidt "do it your self."

Takker for dit svarSmile

Der er rigtig mange, der har dette tv. Både Power og Elgiganten havde udsolgt på et par dage i starten af august. Den næste sending kom i starten af september, og det ser ud som om de går som varmt brød LOL

Jeg har selv købt B6 modellen, og det er tydeligt, at man ikke kan bruge settings fra diverse hjemmesider, da hvidbalancen er forkellig fra apparat til apparat. Hvis man prøver at indstille efter settings på en hjemmeside, kommer billedet længere fra neutralt billede. Så jeg har fået mit kalibreret af TV-kalibrering.
Venlig hilsen
KB
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu