recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan jeg framelde media licens?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan jeg framelde media licens?

 Besvar Besvar Side  <12345 21>
Forfatter
Besked
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

DR er jo en Public Broascast Service..


Jeg går ud fra at du mener begrebet Public Service Broadcasting, der benyttes i UK.

Var det ikke nemmere bare at holde os til de begreber vi nu benytter herhjemme?

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Kodet kanaler, man kunne købe X antal timer, når de er brugt så skal der fornyes. Det kan teknik i dag sikker finde ud af.


Jeg tænkte nok at det var med svaret: det kan teknik sikkert finde ud af i dag.

Man skal selvfølgelig også bare trykke på et par knapper hist og pist, så virker det.

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Med hensyn til deres Websider, så er der jo for andre udbydere betaling for det, så det kan de også lave.


Og radio?

Og hvad med beredskabsmeddelelser?

Skal staten til at drive en radiokanal til dette formål alene?

Det kan hurtigt blive meget dyrere end det vi har i dag.

Redigeret af lunddal - 04-Marts-2014 kl. 17:09
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 17:08
Der er jeg dybt uenig. At ha fri radio og TV er ingen luxusvare, men en del af et oplyst samfund. Her blir der ikke manipuleret med nyhedsstrømmen som i andre lande øst for os. Der blir heller ikke afbrudt hvert 10ende minut som i US.
Til top
Stougaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2011
Status: Offline
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stougaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der er jeg dybt uenig. At ha fri radio og TV er ingen luxusvare, men en del af et oplyst samfund. Her blir der ikke manipuleret med nyhedsstrømmen som i andre lande øst for os. Der blir heller ikke afbrudt hvert 10ende minut som i US.

Jamen det er også fint nok med EN public service kanal med nyheder og information om katastrofer, så skal den jo så bare koste det samme som tilsvarende konkurrerende kanaler eller måske lidt mere, hvilket vil sige 10-20 kr om måneden, ikke 200 kr om måneden !! Det er jo den samme pris som jeg får 20-30 kanaler for ved men antenneforening.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 17:35

Lunddal: Der betales ikke Licens for Radio, det er ophørt og det jan man derved lytte til uden "risiko".
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af Stougaard Stougaard skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der er jeg dybt uenig. At ha fri radio og TV er ingen luxusvare, men en del af et oplyst samfund. Her blir der ikke manipuleret med nyhedsstrømmen som i andre lande øst for os. Der blir heller ikke afbrudt hvert 10ende minut som i US.


Jamen det er også fint nok med EN public service kanal med nyheder og information om katastrofer, så skal den jo så bare koste det samme som tilsvarende konkurrerende kanaler eller måske lidt mere, hvilket vil sige 10-20 kr om måneden, ikke 200 kr om måneden !! Det er jo den samme pris som jeg får 20-30 kanaler for ved men antenneforening.

Det du sammligner pris med er reklamefinancierede kanaler. Du får sport, OL legene, underholdning, musik og helt aktuelt MGP uden at skulle betale ekstra for det, som du ville skulle på en kokurrende kanal.
Til top
Stougaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2011
Status: Offline
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stougaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Stougaard Stougaard skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der er jeg dybt uenig. At ha fri radio og TV er ingen luxusvare, men en del af et oplyst samfund. Her blir der ikke manipuleret med nyhedsstrømmen som i andre lande øst for os. Der blir heller ikke afbrudt hvert 10ende minut som i US.


Jamen det er også fint nok med EN public service kanal med nyheder og information om katastrofer, så skal den jo så bare koste det samme som tilsvarende konkurrerende kanaler eller måske lidt mere, hvilket vil sige 10-20 kr om måneden, ikke 200 kr om måneden !! Det er jo den samme pris som jeg får 20-30 kanaler for ved men antenneforening.

Det du sammligner pris med er reklamefinancierede kanaler. Du får sport, OL legene, underholdning, musik og helt aktuelt MGP uden at skulle betale ekstra for det, som du ville skulle på en kokurrende kanal.

Der kommer ikke meget sport på dr's kanaler som jeg ser, herunder ol kunne jeg også se det på tv2 uden at betale ekstra for det, MGP siger mig intet, så det er heller ikke interessant, og genudsendelser er nu heller ikke noget der for mig til at have lyst til at betale licens !
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 18:15
Nej men det er for at anskueliggøre at DR koster mere end 20kr pr md. Og at du ikke vælger at se det der blir sendt, er jo ikke ensbetydende med at andre ikke ser det. Det er en del af den velfærdsmodel vi har valgt her til lands.

Jeg bruger heller ikke fortovene efter jeg har fået bil. Kan jeg så slippe billigere i skat? Og hvad med skoler, universiteter osv, dem bruger jeg heller ikke..
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af u2pia u2pia skrev:

Prøv at læse følgende om bagmanden for den famøse hjemmeside

http://da.wikipedia.org/wiki/Lars_Kragh_Andersen       Han er da en hyggelig fætter ...


Den wiki-side er det nærmeste, jeg er kommet  til  at frivilligt ville betale ekstra i licens.   Dead

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

...Jeg ønsker ikke at betale til noget blot fordi jeg har mulighed for at bruge det.


Du betaler ikke licens fordi du bruger det, men fordi du har multimedieadgang.  Dermed skal du betale denne skat/afgift/licens. 
Det adskiller sig ikke fra at betale andre særskatter eller afgifter.  Når licensbetalingen går udenom statskassen, er det i første række for at mindske muligheden for at øve pres på DR og TV2 regioner og andre  fx ved forhandlinger om finansloven.

Det står dig frit for at ville ændre danske love - vejen er via valg til folketinget og der skaffe et flertal.   Selvtægt er naturligvis ikke tilladt.

Oprindeligt skrevet af Stougaard Stougaard skrev:


....Fx unge på SU har ofte ikke mere end 1000 kr til mad og sjov om måneden, og så skal man lige smide 200 kr i licens, det hænger jo ikke sammen !


Når man er bevilget en overføselsindkomst - her SU - så er den bla. fastsat efter et budget for en typisk studerende.  I dette budget er licensen medregnet.  Regering og folketing har derefter fastsat ydelsen udfra  partiernes holdning til hvor meget af budgette SU'en skal dække, og hvor meget den uddannelsessøgende selv skal skaffe til  det sjove.  Det kan bla ved arbejde i ferier, lån ol.    En studerende på SU har således allerede fået en udbetaling der skal dække licensen.   

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

... At ha fri radio og TV er ingen luxusvare, men en del af et oplyst samfund. Her blir der ikke manipuleret med nyhedsstrømmen som i andre lande øst for os. Der blir heller ikke afbrudt hvert 10ende minut som i US.


Du kan nu roligt inkludere manipulation med nyhedsstrømmen  i lande som fx  USA.  Har du nogensinde set lidt Fox-News?     

Men det er ikke blot nyhederne, det er vigtigt at have i en troværdig dansk udgave. Det er også dansk sprog og kultur - dansk kultur og et dansk udsyn mod andre kulture.     

Lars  Smile



Redigeret af reslfj - 04-Marts-2014 kl. 18:21
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 18:58
@reslfj

Øh så få du lige det ind i budgettet med studieboliger/ungdomsboliger. Pt hvis jeg kigger på den største i Randers med udlejning.

Så i Mariager er der en ledig der koster 2913 inkl forbrug. Problemet med Mariager, så skal du til Randers eller Hadsund for at studere. Dvs mer udgift til månedskort.

Så nu i selve Randers by er der to ledige den billigste på 34kvm koster 3047 + forbrug og den anden på 47kvm koster 3618 + forbrug.

Så hvor er det lige licensen er tænkt ind i SU henne? Stod det til mig, skulle studerende fritages eller betale maks 10% i forhold til andre som arbejder.

Husk på det er kun studie/ungdomsboliger jeg har kigget efter.


Redigeret af JordanDK - 04-Marts-2014 kl. 19:02
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 19:34
Jeg syntes egentlig det er billig pris for kvalitets indhold. Der vil jo altid være folk der af den ene eller anden grund ikke bruger det og har den ene eller anden indvending mod DR. Dog er min opfattelse at langt de fleste folk i et eller andet omfang bruger licens finansierede tjenester. Det kan være ved Landskampe i håndbold/fodbold, Melodi Grandprix, Bil radio o.lign.

Jeg syntes det er sjovt at folk har så travlt med at klandre dem for kvaliteten. Hvem er det lige der gør det bedre end DR? Derudover er der jo den evige sang om genudsendelser men, hvad forventer folk egentlig? At der kunne sendes nyproduceret TV døgnet rundt, året rundt? Det var bedre i gamle dage, der blev sgu ikke sendt noget, hvis der ikke var noget. Der var ingen der brokkede sig over genudsendelser. 

Min vurdering er at der er så få mennesker i det her land der i løbet af 1 år ikke er i berøring med licens finansieret indhold.

Folk forslår den ene eller anden tekniske løsning, så kun de betalende deltagere kan bruge tjenesterne. Jeg forstår ikke, hvordan man kan forslå dette, når det er så langt fra den måde som DR operere på. 

Slutteligt har jeg rejst nogle gange f.eks til USA. Når jeg har set TV i USA ca 5 minutter og den første overgearede reklame med alt for høj volume rammer skærmen, så savner jeg DR. Et DR der altid har været der, og som forhåbentlig altid vil være der. 
Til top
Stougaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2011
Status: Offline
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stougaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

 
Oprindeligt skrevet af Stougaard Stougaard skrev:


....Fx unge på SU har ofte ikke mere end 1000 kr til mad og sjov om måneden, og så skal man lige smide 200 kr i licens, det hænger jo ikke sammen !


Når man er bevilget en overføselsindkomst - her SU - så er den bla. fastsat efter et budget for en typisk studerende.  I dette budget er licensen medregnet.  Regering og folketing har derefter fastsat ydelsen udfra  partiernes holdning til hvor meget af budgette SU'en skal dække, og hvor meget den uddannelsessøgende selv skal skaffe til  det sjove.  Det kan bla ved arbejde i ferier, lån ol.    En studerende på SU har således allerede fået en udbetaling der skal dække licensen.   

Jeg synes det er vildt at du tror at man har taget højde for studerende i den udregning, for hvorfor skal studerende der får omkring 5000 kr i su og hvis de er så heldige får 3000 kr så betale 200 kr om måneden når alt andet er betalt, de skal jo så betale det samme som personen der tjener 20, 30, 40.000 kr.

Næææh studerende er der ikke taget højde for, men pensioninster kan, af hvad jeg ved, slippe langt billigere end studerende, og de får stadig en del mere udbetalt ! Hvor er sammenhængen ?
Til top
Stougaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2011
Status: Offline
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stougaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Jeg syntes egentlig det er billig pris for kvalitets indhold. Der vil jo altid være folk der af den ene eller anden grund ikke bruger det og har den ene eller anden indvending mod DR. Dog er min opfattelse at langt de fleste folk i et eller andet omfang bruger licens finansierede tjenester. Det kan være ved Landskampe i håndbold/fodbold, Melodi Grandprix, Bil radio o.lign.

Jeg syntes det er sjovt at folk har så travlt med at klandre dem for kvaliteten. Hvem er det lige der gør det bedre end DR? Derudover er der jo den evige sang om genudsendelser men, hvad forventer folk egentlig? At der kunne sendes nyproduceret TV døgnet rundt, året rundt? Det var bedre i gamle dage, der blev sgu ikke sendt noget, hvis der ikke var noget. Der var ingen der brokkede sig over genudsendelser. 

Min vurdering er at der er så få mennesker i det her land der i løbet af 1 år ikke er i berøring med licens finansieret indhold.

Folk forslår den ene eller anden tekniske løsning, så kun de betalende deltagere kan bruge tjenesterne. Jeg forstår ikke, hvordan man kan forslå dette, når det er så langt fra den måde som DR operere på. 

Slutteligt har jeg rejst nogle gange f.eks til USA. Når jeg har set TV i USA ca 5 minutter og den første overgearede reklame med alt for høj volume rammer skærmen, så savner jeg DR. Et DR der altid har været der, og som forhåbentlig altid vil være der. 

Meget fint indspark, men definitionen af kvalitet er jo meget individuel !!
Hvis jeg ser på mit forbrug, er det ikke ikke mere end 20-30 timer jeg bruger på licens kanalerne og radio, jeg ved ikke hvordan jeres budgetter hænger sammen, men at betaler 2436 kr om året for noget jeg bruger så lidt hænger jo ikke sammen.
Så ville jeg sku hellere have nogle reklamer og slippe for at betale så meget !
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 21>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu