recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan jeg selv reparere effektforstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan jeg selv reparere effektforstærker?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 21:23
Så prøvede jeg lige med en forstærker, som monoblok til en højtaller, dog et medie koblet til (ingen lydkilde). Bankede meget let på forskellige ting med skruetrækkerens skaft uden at det knitrede eller sagde noget. Der er en konstant og MEGET svag susen, som kan høres hvis man tager ørene helt hen til højttaleren.

Skal jeg koble en lydkilde til mens jeg tester?
Og skal den evt. have lov at stå lidt og varme op?

Er det mærkeligt at en af dem mangler en diode der hvor der er en række dioder? Confused

Mange tak. Smile


Redigeret af HessiDude - 08-Marts-2023 kl. 21:31
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 21:30
ooops... kom til at citere i stedet for at rette.

Redigeret af HessiDude - 08-Marts-2023 kl. 21:31
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 22:44
Der vil altid være lidt susen, når en effektforstærker står tændt.
Nej, dine lytter ser ikke træls ud.
Nej, forstærkeren skal ikke stå tændt, og blive varm, inden du tester! For så får du ikke det ønskede resultat.

Det er disse du skal banke på toppen:


Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Der vil altid være lidt susen, når en effektforstærker står tændt.
Nej, dine lytter ser ikke træls ud.
Nej, forstærkeren skal ikke stå tændt, og blive varm, inden du tester! For så får du ikke det ønskede resultat.

Det er disse du skal banke på toppen:



Tak Flippo. Jeg har prøvet med en af de tre og der var intet. Prøver de andre to i morgen.

Skal jeg sætte en lydkilde på og afspille noget mens jeg tester?
Er det ikke mærkeligt at det ligner der mangler en diode på en af forstærkerne?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19211
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2023 kl. 05:30
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Der er en konstant og MEGET svag susen, som kan høres hvis man tager ørene helt hen til højttaleren. 

Forstærkerens egenstøj

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Skal jeg koble en lydkilde til mens jeg tester?

Ja, ellers trækkes der ingen strøm gennem relæet.


Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Og skal den evt. have lov at stå lidt og varme op?

Varme op bør ikke gør nogen forskel.


Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Er det mærkeligt at en af dem mangler en diode der hvor der er en række dioder? 

Ja, men det kommer an på, hvad dioden bruges til

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2023 kl. 08:05
Tak Klaus. Jeg prøver når jeg kommer hjem i dag. 😊
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2023 kl. 09:54
Når jeg kigger på billederne, ser jeg mystiske lodninger, kaldet kold lodninger, som har dårlig forbindelse. Du gør klogest i at få målt forstærkerne igennem og fundet de svage punkter hos en fagmand.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2023 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Når jeg kigger på billederne, ser jeg mystiske lodninger, kaldet kold lodninger, som har dårlig forbindelse. Du gør klogest i at få målt forstærkerne igennem og fundet de svage punkter hos en fagmand.
Tak Munch. Kan godt se hvad du mener. Bør jeg værre bekymret for rester af flusmiddel og en anelse små-rust, skal det evt. tørres af med noget husholdningssprit?








Redigeret af HessiDude - 09-Marts-2023 kl. 11:22
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2023 kl. 11:40
Nej det er kun en kosmetisk du forbedrer. Hvis der er kold lodninger skal de findes ved måling og loddes om af en fagmand.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2023 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Nej det er kun en kosmetisk du forbedrer. Hvis der er kold lodninger skal de findes ved måling og loddes om af en fagmand.

Tjek, tak.

Tak alle, for alle de gode og informative svar. Jeg prøver lige at teste sådan som beskrevet tidligere og ellers finde en fagmand der kan tjekke lodningerne og evt. fikse dem. Nogen i nærheden af Århus, Skanderborg, Silkeborg der kan anbefales?
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2023 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

....
Er det mærkeligt at en af dem mangler en diode der hvor der er en række dioder? Confused
Så vidt jeg kan bedømme på lodde pad har diode været monteret fra ny, og en pilfinger har afmonteret den. Smile
Jeg ville montere en ny, uden at vide funktion, findes der et tilgængeligt diagram? 


Redigeret af JørgenT - 09-Marts-2023 kl. 13:47
Mvh. JørgenT
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19211
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2023 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Tak alle, for alle de gode og informative svar. Jeg prøver lige at teste sådan som beskrevet tidligere og ellers finde en fagmand der kan tjekke lodningerne og evt. fikse dem. Nogen i nærheden af Århus, Skanderborg, Silkeborg der kan anbefales?


Sound 2 Vision (Lars) i Viborg.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu