juristen skrev:
Min betragtning går ikke så meget på filmene, men mere på det forhold, at du har registreret produktet, da denne registrering ikke kan omgøres.
Når du registrerer ejerskabet til et specifikt produkt opnår du som oftest visse fordele, herunder som i dette tilfælde gratis film, men det kan også være udvidet support m.v. Så det kan efter omstændighederne være en forringelse af det købtes værdi, hvis det ikke kan registreres.
Endvidere vil det være svært for forhandleren at gensælge produktet til en rimelig pris, når han skal sige at varen ikke kan registreres hos producenten.
Endelig må man nok forvente, at forbrugeren har indvilliget i at beholde varen, når han ligefrem registrerer det. For så vidt angår det tidsmæssige aspekt, så er det jo ikke meningen med returretten, at forbrugeren skal kunne bruge varen i 14 dage, men alene en mulighed for at se genstanden inden bordet fanger - det skal opveje for den besigtigelse som forbrugeren har ved forretningskøb, men som mangler ved nethandel. Hvis forbrugeren foretager de undersøgelser og den afprøvning, han ønsker, forholdsvis hurtigt, er der jo ikke noget problem i at nå at få eventuelle fordele. Det er op til forbrugeren.
|
Hvis vi lige et øjeblik ser bort fra, at:
1. Produktet er defekt
2. Man opnår en fordel ved registrering.
Så er hele intentionen bag den "nye" købelov, at man ved fjernsalg har lov til at afprøve produktet, fordi dette ikke er muligt ved et fjernsalg.
Der er mange produkter som under installeringen anbefaler at man registrere det, om ikke andet så bare for registreringens skyld. Dette ville under normale omstændigheder ikke give en forringelse af produktet.
Filmene som følger med en registrering, er som sådan ikke et forhold mellem forhandler og kunde, men derimod kunde og dem der modtager en registrering. Og filmene er vel i princippet et produktet i sig selv, som er foretaget ved at købe noget ved fjernsalg.
Så hvad skulle forhindre kunden i at sende det hele retur og sige, at det ikke lever op til forventningerne?