recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Efterlysninger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb af specialbatterier
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køb af specialbatterier

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 06:20
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

Hej og tak for svar

Det er ikke et alm AA-batteri. Det måler 17x42 mm. Spændingen kan jeg desværre ikke se nogen steder...


Det du skulle bruge og som du linkede til på amazon er da 42mm langt,   Men det var måske ikke rigtigt alligevel ?
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 08:04
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Kan det overhovedet betale sig at skifte? Gav 150kr for en Oral B 2000A
Det er blevet en principsag for mig. Braun siger at man ikke kan, og bare skal kassere en fuldt fungerende tandbørste (eller rettere 2 stk. som vi købte for ca 3 år siden for over 1000 kr.). Jeg har fundet guides på nettet som beskriver hvordan man gør.


Nu lyder det som om, at du allerede har besluttet dig for, at de gamle tandbørster skal vækkes til live igen, men jeg vil dog alligevel nævne den mulighed, at købe en ny tandbørste, der tager 2 stk. almindelige AA-batterier:
http://www.bilka.dk/mode-og-skoenhed/personlig-pleje/tandpleje/braun-oral-b-d4010-batteritandboerste/p/100051991?point=6&event=&text=eltandbørste

Jeg havde/har selv en af de dyre (ikke dyreste, men dyr nok) Braun-tandbørster med to hastigheder, "quad-timer" osv. men efter batteriet døde efter 4-5 år nægtede jeg at købe en ny i samme "klasse", hvis det betød, at jeg blot skulle kassere den efter 3-5 år igen - eller bøvle med forsegling og specialbatterier.

Den nævnte tandbørste har een hastighed og ingen "quad-timer" eller andre specielle funktioner men har en god form og vægt, tager de samme børstehoveder og fungerer lige så godt som alle de dyrere, genopladelige modeller.

Jeg bruger hybrid-batterier til den, dvs. den type genopladelige batterier, som ikke aflader sig selv så hurtigt. Når den med nogle ugers mellemrum bliver lidt langsom får batterierne en tur i opladeren natten over og så er den kørende i lang tid igen.

Til en pris på 89,25 tror jeg næsten, at jeg køber en ekstra for det tilfældes skyld, at den ikke længere er på markedet hvis min nuværende en dag skulle udvikle en defekt.

Generelt favorable anmeldelser. Eneste problem er, at det efter nogen tid bliver nærmest umuligt at skifte batterier - med mindre man lige giver forseglingsringen en gang fedt, men så er det heller ikke værre:
http://www.amazon.co.uk/product-reviews/B004EFXO28/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1

Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 22:28
Hej igen

@GlobulusDK: jeg er faktisk tilbøjelig til at følge dit eksempel. Jeg ved jeg får besvær med skruetrækker og loddekolbe, ved at skifte batterier i de "gamle" tandbørster. Jeg tror nu at jeg prøver at købe de billige engelske batterier (2,5£ pr stk), og så kan det jo ikke gå værre end helt galt. Men tillokkende at bare kunne bruge alm. opladelige AA-batterier, dem har jeg flere af i forvejen...
/zemo/
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2014 kl. 00:06
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Jeg fatter ikke, at man skal døje med de her lortebatterier uden mulighed for udskiftning. Vi skifter vores Braun ca. hvert andet år (lidt oftere), og det er det samme generation efter generation. Jeg skal aldrig købe noget der koster over 200 kr fra dem for de KAN bare ikke holde. Planlagt forældelse af værste skuffe.

Jeg har en Braun tandbørste på 6 år og det var 2 stk, i pakken for 1100 kr.

Hvis skifter dem hvert andet år, så må du da næsten have dem stående fast i laderen.
Så sjatlader den jo hver dag selvom det ikke er nødvendigt. Shocked
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2014 kl. 09:53
NIMH batterier SKAL sjatlades, de må ikke aflades totalt! Så den feature med at tandbørsten selv ber om opladning er faktisk skadelig, for batteriet skal lades længe inden for at leve længere. Det er ikke anderledes end et tlf batteri.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2014 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

NIMH batterier SKAL sjatlades, de må ikke aflades totalt! Så den feature med at tandbørsten selv ber om opladning er faktisk skadelig, for batteriet skal lades længe inden for at leve længere. Det er ikke anderledes end et tlf batteri.

Det er jo et paradigme som du kun beskriver den ene del af.

Det er rigtigt at NiMH batterier ikke har godt af at aflade helt, men det fleste apparater er i dag intelligente og stoppe før spændingen falder under 1 volt pr. celle.

Men der er også et begrænset antal opladninger i hvert batteri, så derfor er det heller ikke nogen god løsning at lade et batteri som ikke er tilstrækkeligt afladt.

Et eksempel med en uintelligent tandbørste:
  • Man kan måske børste tænder i 10 dage, før børsten er løbet tør for strøm.

  • Så hvis man antager at spændingen på cellen er omkring 1.0-1,1 volt efter 5 dage.

  • Med 800 gode opladninger på et barreri giver det 800 x 5 dage som er ca. 11 år levetid.

  • Samme tandbørste smider man i laderen hver dag og her giver det 800 dages levetid, som er ca. 2,5 år.
Derfor er det ikke særligt økonomisk at sjatlade sine NiMH batterier, selvom de sagtens kan tåle det.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2014 kl. 13:39
Cyberguyen, du har helt ret. Dog vil jeg stille tvivl ved et NiMH batteri´s evne til at modtage en "god" opladning efter 2 år, selvom det kun er blevet stillet i laderen hver 5. dag.
NiMH mister også sin evne til at nå sit optimale potentiale efter hver opladning. Det vil sige, at det reelle billede ikke siger 11 år, men måske snarer 6-7 år, fordi tiden imellem opladningerne automatisk vil falde. (det nytter ikke noget du står efter 4 dage med en flad tandbørste og så venter med at sætte den i laderen til dagen efter, for at der SKAL gå 5 dage imellem. Der vil jeg tro de fleste sætter den i laderen efter 4 dage, og efter noget tid er det 3 dage osv.).

Har man som jeg kørt med 1:10 RC biler på konkurrenceplan inden LiPo batterierne kom til, så ved man alt om dette. Dog er der den forskel, at du i din tandbørste ikke mærker effektivteten falde, på samme måde, som vi mærkede det på banen. Et sæt batterier på 6 stk 1.2v 4200mA type C til 6-700,- holdt til max een sæson, også selvom der kunne gå flere dage imellem opladningerne. 
Det skal så lige siges, at i RC verden, der presses batterierne til det yderste. 3-4 Amp ladning pr. celle er en voldsom belastning i sig selv. 
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 10:29
Min tandbørste lader meget langsomt - 10-11 timer, så jeg tror ikke batterierne bliver tæsket på samme måde som i RC sporten.

Har selv kørt med RC biler i mange år, dengang det var 1200 mA batterier med 7,2 volt og entry modellen var The Grashopper fra Tamiya LOL



Redigeret af Cyberguyen - 05-Februar-2014 kl. 23:44
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

Hej igen

@GlobulusDK: jeg er faktisk tilbøjelig til at følge dit eksempel. Jeg ved jeg får besvær med skruetrækker og loddekolbe, ved at skifte batterier i de "gamle" tandbørster. Jeg tror nu at jeg prøver at købe de billige engelske batterier (2,5£ pr stk), og så kan det jo ikke gå værre end helt galt. Men tillokkende at bare kunne bruge alm. opladelige AA-batterier, dem har jeg flere af i forvejen...


Lige en opfølgning på mit tidligere indlæg m/linket til Amazon-anmeldelserne: Jeg gav, som anbefalet i nogle af anmeldelserne, lige min tandbørste en gang hanefedt omkring o-ringen i batteridækslet og det løste det velkendte problem med at det nærmest er umuligt at få dækslet på igen (hvis man ellers kan få det af i første omgang) når man skal have batterierne ud for at sætte dem til opladning.

Har man en tube hanefedt liggende kan 2xAA-tandbørsten varmt anbefales. Hvis ikke, må man blot påregne det som en ekstraudgift. Braun burde vedlægge en lille tube hanefedt eller fikse deres konstruktionsfejl. Sådan en tube koster jo nemt 40 kr eller mere, hvilket er næsten halvdelen af, hvad tandbørsten koster. Jeg vil dog stadig foretrække denne løsning fremfor en genopladelig Braun Vitality som hyppigt er på tilbud til 150 kr.

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 11:02
Cyber@ Jeg kom til at forveksle brugsmønsteret fra Li-ION batteriet på min EL cykel. Den skal i laderen efter hver eneste cykeltur, da det er med til at forlænge batteriets levetid.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu