recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Navigation og CarFi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb af subwoofer, forstærker, højttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKøb af subwoofer, forstærker, højttalere

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Fabeo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 16-December-2007
Status: Offline
Point: 49
Direkte link til dette indlæg Emne: Køb af subwoofer, forstærker, højttalere
    Sendt: 12-Juni-2008 kl. 21:03

Hej

Jeg har ikke selv megen viden inden for bilstereo, og derfor ville jeg høre om der er nogle af jer, som vil give nogle gode råd.

Jeg står og mangler et nyt anlæg til min bil (da det nuværende er gået i stykker). Helt præcis, så er jeg på udkig efter en subwoofer (12"), et sæt 6,5" højttalere til bagsædet samt forstærker(e).

Jeg har et budget på ca. kr. 5.000, og mht. hvad jeg skal bruge det til/hvad jeg hører af musik, så lytter jeg egentlig til meget blandet, men primært techno/dance etc.

Jeg har selv kigget lidt på følgende:
Subwoofer: http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=4131&pk=27
Forstærker: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=331578
Højttalersæt: http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=4476&pk=1

Forstærkeren er beregnet til subwooferen, og derfor skal jeg stadig have købt en ekstra forstærker.
Men hvad siger I til det jeg linker til, og har I muligvis nogle forslag til en forstærker til mine højttalere (som også skal tilsluttes fronthøjttalerne, og derfor være 4 kanals - tror jeg)?

Hvis det er, så har jeg lige et link til HIFI4ALL.DK (det var her jeg først prøvede at oprette et indlæg omkring mit "problem"): http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65525&P N=1

På forhånd tak.



Redigeret af Fabeo - 12-Juni-2008 kl. 21:13
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2008 kl. 17:18

Hvad har du af højtalere foran?

Husk også at du skal investere i en baskasse til SUB'en

Du kunne også overveje en 5 kanals forstærker (sidste kanal til SUB), og så få koblet resten af højtalerne til. Højttalerne spiller efter hvor meget effekt de får leveret, så det kan helt klart godt betale sig at få koblet alle højtalere til en forstærker. Og når du nu hører dance/techno så skal der jo bevæges noget luft.

Hvis du køber en forstærker, skal du også huske på at der skal købes kabler. Det er strøm og liniekabler. OG DET KAN IKKE BETALE SIG AT INVESTERE I FOR SMÅT STRØMKABEL, så spørg endelig et sted hvor de ved hvad de snakker om.

Når du skriver at anlægget er i stykker, mener du så HU? Hvis du skal have ny HU, så kig også efter et med seperat SUB-udgang. Så kan du styre SUB'en fra HU og få lidt mere pump.

 

Til top
Fabeo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 16-December-2007
Status: Offline
Point: 49
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2008 kl. 20:08

Tak for svaret.

Er totalt newbie inden for car-fi, og da jeg har overtaget både bil og anlæg fra min bror, er jeg ikke helt sikker på hvilke fronthøjttalere der installeret. Men mener dog det er Pioneer.
Da jeg har overtaget bil og anlæg, er der faktisk lavet kabelføring. Men ved ikke om det er af bedste kvalitet, og da min bror i sin tid fik hjælp til det (da han også er newbie, inden for det område), ved han heller ikke så meget om opsætningen af anlægget

Og nej, min HU er ikke i stykker og jeg har faktisk en baskasse. Kig evt. på det link fra hifi4all, fra mit første indlæg.

Men er egentlig ved at få løst mine "problemer", da jeg har talt med en medarbejder fra CARSound.

Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2008 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af Fabeo Fabeo skrev:

Tak for svaret.

Er totalt newbie inden for car-fi, og da jeg har overtaget både bil og anlæg fra min bror, er jeg ikke helt sikker på hvilke fronthøjttalere der installeret. Men mener dog det er Pioneer.
Da jeg har overtaget bil og anlæg, er der faktisk lavet kabelføring. Men ved ikke om det er af bedste kvalitet, og da min bror i sin tid fik hjælp til det (da han også er newbie, inden for det område), ved han heller ikke så meget om opsætningen af anlægget

Og nej, min HU er ikke i stykker og jeg har faktisk en baskasse. Kig evt. på det link fra hifi4all, fra mit første indlæg.

Men er egentlig ved at få løst mine "problemer", da jeg har talt med en medarbejder fra CARSound.

Ok. Men så har du i hvert fald nogle indfald at gå efter. Er der også diskanter monteret?

Til top
Fabeo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 16-December-2007
Status: Offline
Point: 49
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2008 kl. 21:58
Nej, det skulle jeg ikke mene.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 14:24
Det er en rigtig god ide at få det så, da de også spiller en vigtig rolle. Jeg vil foreslå dig at købe en kit hvor der er 6,5", diskanter og evt. et delefilter med. Så kan du sætte de 6,5" du har siddende foran bagi i stedet.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 14:28
En anden ting. SUB'en kører i mono og har derfor faktisk kun brug for én kanal. Derfor nævnte jeg en 5 kanals. Så sparer du også lidt plads og ledning til strøm. Før ikke strømmen videre fra 1.st forstærker. Det er ledningen sikkert ikke stor nok til i kvadrat.
Til top
Fabeo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 16-December-2007
Status: Offline
Point: 49
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2008 kl. 17:04

Jeg var inde i CARSound's afdeling i Odense i dag, hvor det endte med jeg købte følgende:

http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=5795&pk=1
http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=5815&pk=13
http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=5807&pk=27

Derudover blev det også til en subkasse og div. kabler, spadesko og dæmpemateriale.

Så i første omgang går jeg i gang med at sætte det op som du (fhansen) har foreslået: Altså sætte mine nuværende fronthøjttalere om bagi, og intallere det købte komponentsæt foran.
Dette er dog kun en midlertidig løsning, da jeg senere regner med både at købe et nyt højttalersæt til at sætte bagi, og en ekstra subwoofer.

Men alt dette betød jo så også at jeg overskred mit budget, på ca. 5.000, da det endte med et beløb på 7.850 i stedet.

Men jeg siger tak for hjælpen.



Redigeret af Fabeo - 25-Juni-2008 kl. 17:10
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 08:41

Gik de ud fra hvilken HU du havde siddende i bilen? Hvis der ikke er seperat SUB-udgang, skal du også have et Y-kabel med (et linie kabel der giver 2 ekstra tilslutninger. Lidt a la brokobling).

Hvis ikke du har seperat SUB-udgang i HU, bør du overveje dette som næste investering, hvis da ellers du har et ønske om at fyre den af. Du vil ikke fortryde et sådanne køb. Du kan styre SUB'en seperat fra de andre højttalere fra HU, og der kommer ekstra smæk for skillingerne i SUB'en.

Men ellers noget af en budgetoverskridelse...næsten 3000. Håber ellers du bliver glad for købet. God fornøjelse.

Mvh

Frank

Til top
Fabeo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 16-December-2007
Status: Offline
Point: 49
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2008 kl. 17:06

Det har faktisk ikke været nødvendigt at anskaffe et Y-kabel, da der med forstærkeren medfulgte en remote controller til subwooferen.

Jeg er dog rendt ind i et problem. Så ville lige høre om du (eller nogle andre) kunne svare mig på hvad der muligvis kan være galt.
Jeg har fået sat mit anlæg til og det lyder umiddelbart fint, dog med en lille summelyd ved lav volumen, som jeg dog regner med forsvinder når anlægget bliver indstillet korrekt.
Mit problem er så at, lige så snart jeg tænder for motoren, så begynder højttalerne at skratte/hyle/pibe/summe helt vildt. En anden ting er også at når der bare er tændt for strømmen (og ikke motoren), og jeg så lige blinker med det lange lys, så giver det også lige et "skrat" fra højttalerne. Det samme sker når jeg slukker for radioen/HU'en.

Håber der er nogle som ved hvad der måske kan være galt.

(har også postet dette problem som et nyt emne)

Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2008 kl. 23:50
Du skal sørge for ordentlig stel til din(e) forstærkere, eller måske kan det også skyldes dårligt afskærmede signalkabler, eller noget andet
mvh Christian
Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 710
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2008 kl. 00:12
Hvis den summen følger omdrejningerne på motoren (dvs. stigr og falder med omdrejningerne), så er det generatorstøj, og det er noget værre lort...kan være svært at kommme af med :-(
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu