recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Køb, salg, bytte
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køber og sælgertråd - Tjek her før du handler!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køber og sælgertråd - Tjek her før du handler!

 Besvar Besvar Side  <1 5152535455 66>
Forfatter
Besked
matx2008 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juni-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 188
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér matx2008 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2017 kl. 22:06
"Notfast" kan helt klart ikke anbefales!

Inden køb, spøger jeg til kvittering. Får at vide, at købt i januar i år og at der er kvittering.

Kvitteringen nægter han efterfølgende at give mig (hvis den altså findes) fordi der er "personlige oplysninger på". Jeg spørger om han ikke bare kan strege dem ud. Nægter han også "der er min kvittering" og disker i stedet op med en masse om købelov. Jeg spørger, om han så vil stå for garantien, men det vil han ikke. Han vil heller ikke lade handlen gå tilbage.

Mit indtryk er, at han enten er en meget mærkelig mand eller en svindler/videresælger af hælervarer.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2017 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af matx2008 matx2008 skrev:

"Notfast" kan helt klart ikke anbefales!

Inden køb, spøger jeg til kvittering. Får at vide, at købt i januar i år og at der er kvittering.

Kvitteringen nægter han efterfølgende at give mig (hvis den altså findes) fordi der er "personlige oplysninger på". Jeg spørger om han ikke bare kan strege dem ud. Nægter han også "der er min kvittering" og disker i stedet op med en masse om købelov. Jeg spørger, om han så vil stå for garantien, men det vil han ikke. Han vil heller ikke lade handlen gå tilbage.

Mit indtryk er, at han enten er en meget mærkelig mand eller en svindler/videresælger af hælervarer.

Du har på ingen tidspunkt bedt om at få min kvittering med, eller fået lovning på det før (eller efter) handlen blev indgået! Du spørg om jeg har kvittering for varen, og får at vide at, ja, jeg har kvittering.
Du har fået en vare, som er, som den var beskrevet, og du har endda måtte nøjes med at betale omkring 50% af ny prisen - kom nu videre og begynd at nyde den.

Jeg er da ked af, at det stadig ikke er lykkes mig at få dig forklaret, at du ikke har krav på at jeg yder dig garanti på en måde, hvor du kan forstå det.
Som skrevet til dig, så regulere købeloven vores forhold. 
Mit forhold til butikken og deres forpligtigelser til mig, omfatter ikke dig som 3. part - hvilket jeg også har skrevet til dig.
Du er velkommen til at blive ved med at stampe i gulvet, men det ændre  altså ikke fakta!
Og nej, jeg giver ikke garanti, men du er stadig omfattet af købeloven ;-) - men det har jeg efter hånden skrevet mange gange til dig.
Du har altså ikke ret til at kræve handlen ophævet pga. at du antog noget, noget som ikke var aftalt eller end da bare antydet, hvilket jeg har skrevet til dig på mange forskellige måder efter hånden!

Som skrevet tidligere, så er sagen fra min side afsluttet - alt er som det var aftalt.


Undlad at handle med matx2008 medmindre at du vil spilde din tid - han tager seriøst meget at din tid, og kan ikke selv fortage den mindste undersøgelse, før han belemmer en med spørgsmål om det dummeste.


Redigeret af Notfast - 30-April-2017 kl. 22:47
.....
Til top
matx2008 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Juni-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 188
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér matx2008 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2017 kl. 23:22
Mig: "Hvor gammel er den og er der kvittering?"
Dig: "5. Jan. 2017, ja, jeg har kvittering."

Du kan blive ved med at tviste tingene, være firkantet, diske op med købeloven, osv. Jeg vælger stadig at advare andre mod at handle med dig. Du er meget langt væk fra den ånd, der bør være på et forum baseret på gensidig tillid.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2017 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af matx2008 matx2008 skrev:

Mig: "Hvor gammel er den og er der kvittering?"
Dig: "5. Jan. 2017, ja, jeg har kvittering."

Du kan blive ved med at tviste tingene, være firkantet, diske op med købeloven, osv. Jeg vælger stadig at advare andre mod at handle med dig. Du er meget langt væk fra den ånd, der bør være på et forum baseret på gensidig tillid.

Det er korrekt. Jeg har kvittering, det har jeg jo skrevet.
Du har ikke bedt om kvittering med, ej heller blevet lovet den som en del af handlen.
Jeg tvister ikke noget som helst, du har åbenbart en forventning, som du ikke havde gjort mig opmærksom på, før du ville handle. Du har fået, hvad jeg skrev, du ville få, hverken mere eller mindre! Du har ikke ret til at stille yderligere krav på bagkant.

Jeg skal beklage, at jeg faktisk tog mig til at gøre dig opmærksom på at købe loven findes, og hvilken regler og love deres regulere handel mellem private.
Beklagelsen går ud til min familie, da det har taget tid fra dem.
.....
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 00:30
Hvis jeg - og sikkert også størstedelen af alle andre - spørger om der er kvittering, og svaret er "ja", så har jeg sgu også en klar forventning om, at denne følger med varen! Men da rart at vide, at der ihvertfald er én man ikke skal handle med...

M.v.h.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 06:41
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Hvis jeg - og sikkert også størstedelen af alle andre - spørger om der er kvittering, og svaret er "ja", så har jeg sgu også en klar forventning om, at denne følger med varen! Men da rart at vide, at der ihvertfald er én man ikke skal handle med...

M.v.h.


Så skulle du nok spørge om der følger kvittering med
Han spørger, om jeg har kvittering​, og ikke på noget tidspunkt før handlen giver han udtryk som at han vil have den med.
Jeg spørger også selv folk om de har en kvittering på varen, for det giver er indtryk af om det evt. kunne være en hæler vare! der er jo sjældent en kvittering på hæler vare!

Det korte og det lange er, at køber har fået det aftalte.

Køber er nu overbevist om at en dvb-c tuner til halv pris af ny prisen ikke kan virke uden den originale kvittering

De aftaler der er i mellem butik og mig, er aftaler som jeg ikke kan overdrage til 3. part! Tjek lovgivningen.
Produktet har aldrig været omfattet af garanti fra butikkens side, men kun reklamationsret.
Så køber mister altså ikke en garanti, selv om han tror det
Hvis der var faktisk var en garanti på produktet som kunne overdrages, så ville prisen være tætteste på 75% af ny prisen , i stedet for 50%!

Min køber er dækket af købeloven i forhold til vores handel!

Men han får altså ikke ret af at stå og stampe i gulvet og kalde mig for diverse ting og sager.



Redigeret af Notfast - 01-Maj-2017 kl. 08:07
.....
Til top
eag1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Januar-2009
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér eag1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 07:34
+1 henrikb

Redigeret af eag1 - 01-Maj-2017 kl. 07:34
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 07:38
Øv det er kedeligt - om ikke andet har jeg da lært lidt. Som Henrik b skriver så havde jeg selv tolket det som en kvittering der følger med. - så de konkrete ord indgår yderligere fremover når jeg spørger. "Er der kvittering OG får jeg den med"
Fra sælgers side har man da ganske rigtigt ej heller givet samtykke til den medfølger. Det er vel mere en misforståelse end nogen tager røven på en anden.

Off topic og alligevel ikke måske, skal man som sælger gøre opmærksom på at der IKKE er garanti på en vare og den sælges som beset? Netop for at fraskrive sig et garanti ansvar?
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Status: Offline
Point: 3215
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sploink Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 08:00
Det er da vildt mærkeligt ikke at give kvittering med, når der nu spørges ind til den. Selvfølgelig vil man have den når der spørges.
Det tænker jeg er normal kutyme at vedlægge når man sælger ting.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:



Off topic og alligevel ikke måske, skal man som sælger gøre opmærksom på at der IKKE er garanti på en vare og den sælges som beset? Netop for at fraskrive sig et garanti ansvar?


Nej, du behøver ikke at gøre opmærksom på at der ikke er garanti på en vare, da det må formodes at være sådan.
Garanti er ikke en sikret ret, som man kan have en forventning om ved privat handel.
Så med mindre at du ønsker at tilbyde en garanti til sælger, eller at du ved at produktet, som du sælger har en garanti, som kan overdrages til 3 part har du ikke grund til at nævne det.
Er der en garanti som kan overdrages, så nævn det, da din forhandlingsgrundlag bliver stærkere, og du bør kunne opnå en bedre salgspris, og ofte en pris omkring 75% af ny prisen, hvis varen ellers er pæn.


Købeloven giver køberen en reklamationsret, med mindre at at der aftales andet i en handel mellem to private.
Det betyder at der aldrig er garanti på en vare med mindre at sælger aktiv tilbyder det.

Lige som der heller ikke er garanti ved butiks køb, med mindre at butikken tilbyder en service ud over deres forpligtelse (eller producenten gør det).
Man har dog altid en lov sikrede reklamationsret ved butiks køb, den kan butikken ikke aftale sig uden om ved salg til private.
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 08:02
Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Det er da vildt mærkeligt ikke at give kvittering med, når der nu spørges ind til den. Selvfølgelig vil man have den når der spørges.
Det tænker jeg er normal kutyme at vedlægge når man sælger ting.

Så bør man nu spørge om der følger kvittering med, og ikke om sælger har en.

Der er altså forskel på de 2 ting.

Som skrevet tidligere, så ændre en kvittering ikke på hans retstilstand.




Redigeret af Notfast - 01-Maj-2017 kl. 08:05
.....
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 09:14
Potato-potato! Du kan forsætte din rygsvømning, og alenlange (ligegyldige) foredrag om købeloven. Npr jeg spørger til kvittering, så er det mindre for garanti, men ligeså meget for at det er en "lødig" vare, samt have en kvittering overfor mit forsikringsselskab, i forbindelse med brand eller indbrud.

Men igen - VI kommer ikke til at handle i fremtiden.

M.v.h.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5152535455 66>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu