recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Køb, salg, bytte
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køber og sælgertråd - Tjek her før du handler!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køber og sælgertråd - Tjek her før du handler!

 Besvar Besvar Side  <1 5556575859 66>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 15:03
En lille afsluttende tankevækkende drejning baseret på de fakta der nu er kommet frem, specielt set i relation til, hvem der ved/kan vide hvad.

Sælger har tilsyneladende tilbageholdt væsentlige oplysninger omkring handlen, i og med han på forhånd vidste, at han ikke ville gennemføre handlen, hvis det skulle være inkl. kvittering. 
Sælger valgte dog at undlade denne information over for køber, end ikke på foresprøgelse om kvittering fra købers side, nævner han det, men nøjedes blot med at gøre opmærksom på, at der fandtes en kvittering, indtil handlen var gennemført. 

Så må læserne selv afgøre, hvorvidt de synes det er i overensstemmelse med købelov, almen høflighed, moral osv. 
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:


Læse tidligere indlæg, den er ikke værdiløs for mig.



Hvad er det der er så skide vigtigt på den kvittering at du ikke kan videregive en kopi af den?
At du har købt varen til 200 kroner og forsøger at sælge den videre til 275 kroner?

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:


Køber er stadig dækket af købeloven, køber står altså ikke dårligere end aftalt.


Købeloven. I forhold til at du giver ham to års reklamationsret, eller i forhold til at din leverandør giver to års reklamationsret (overfor dig)
Du har har kvitteringen (påstår du!) og køber har ingen kvittering, så han kan bevise ejerskabet af dimsen, hvis der er problemer med den.

Klaus


Prøv at sæt dig ind i købeloven, eller læs alt det andet der er skrevet tidligere omkring det samme.
Dine spørgsmål er besvaret tidligere! Men det er vel for meget forlangt at læse lidt selv i dag for nutidens internet krigere?
.....
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:


Læse tidligere indlæg, den er ikke værdiløs for mig.



Hvad er det der er så skide vigtigt på den kvittering at du ikke kan videregive en kopi af den?
At du har købt varen til 200 kroner og forsøger at sælge den videre til 275 kroner?

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:


Køber er stadig dækket af købeloven, køber står altså ikke dårligere end aftalt.


Købeloven. I forhold til at du giver ham to års reklamationsret, eller i forhold til at din leverandør giver to års reklamationsret (overfor dig)
Du har har kvitteringen (påstår du!) og køber har ingen kvittering, så han kan bevise ejerskabet af dimsen, hvis der er problemer med den.


Prøv at sæt dig ind i købeloven, eller læs alt det andet der er skrevet tidligere omkring det samme.
Dine spørgsmål er besvaret tidligere! Men det er vel for meget forlangt at læse lidt selv i dag for nutidens internet krigere?


Jeg kender udmærket købeloven, men købeloven svarer ikke noget om, hvorfor du pinedød ikke VIL overdrage en kopi af kvitteringen.
Så derfor spørger jeg.

Har du tænkt dig at give 2 års reklamationsret på tingen overfor køber, som du skal i følge købeloven, eller har du påberåbt dig "købt som beset"?
Det har du nemlig ikke skrevet noget om.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

 

Hvis jeg spørger, om du kan køre bil, så ved vi efter din logik at du ikke kan, før end at du har bevist det.... Er det, det du mener? For det er jo ikke logisk!

Jo det er nemlig logisk fordi du skriver "vi".
Du kan ikke vide det, uanset om jeg svare JA eller NEJ.
Hvis du spørger om jeg kan. Så har du to muligheder. Stole på JA eller stole på NEJ. Eller vente på jeg viser det, så du kan vide det med sikkerhed. (Berettiget tvivl).

Hvis jeg nu siger til dig, at jeg kan flyve, på egen hånd. Og jeg kan sågar flyve hurtigere end det hurtigste fly, og længere ud i rummet end de vildeste raketter, Men jeg vil ikke vise dig det.
Hvad kan du bruge det til?
Det vil være forkert af dig at sige, at det ikke passer, for det ved du ikke en skid om. Og da jeg ved hvad jeg kan, så må jeg jo have ret, ikk?.

Det er DIN logik!

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

En lille afsluttende tankevækkende drejning baseret på de fakta der nu er kommet frem, specielt set i relation til, hvem der ved/kan vide hvad.

Sælger har tilsyneladende tilbageholdt væsentlige oplysninger omkring handlen, i og med han på forhånd vidste, at han ikke ville gennemføre handlen, hvis det skulle være <u style="font-weight: bold;">inkl. kvittering. 
Sælger valgte dog at undlade denne information over for køber, end ikke på foresprøgelse om kvittering fra købers side, nævner han det, men nøjedes blot med at gøre opmærksom på, at der fandtes en kvittering, indtil handlen var gennemført. 

Så må læserne selv afgøre, hvorvidt de synes det er i overensstemmelse med købelov, almen høflighed, moral osv. 

Nej, jeg har ikke tilbage holdt væsentlige oplysninger.
Forholdet mellem butikken og deres køber (mig) er ikke omfattet af en 3. part.
3.parten i dette tilfælde min køber.
Sådan er lovgivningen.
Min forhold til køber er reguleret af købeloven, sådan er det.
Hvor mange måde skal man mon skrive det på før at i (i ved hvem i er) kan forstå det?

Jeg har ikke udeladt noget som helst. Køber har ikke spurgt om han fik min kvittering med, ej heller har det været et krav rejst fra hans side før handlen.

Jeg kan ikke stå på mål for hans forventninger, når de nu ikke er udtryk på en forståelig måde.
Køber fik svar på hans spørgsmål, og svaret er fyldestgørende i forhold til hans spørgsmål. At han så mente noget andet end hvordan han formulerede spørgsmålet kan jeg ikke gøre noget ved.
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

 

Hvis jeg spørger, om du kan køre bil, så ved vi efter din logik at du ikke kan, før end at du har bevist det.... Er det, det du mener? For det er jo ikke logisk!


Jo det er nemlig logisk fordi du skriver "vi".
Du kan ikke vide det, uanset om jeg svare JA eller NEJ.
Hvis du spørger om jeg kan. Så har du to muligheder. Stole på JA eller stole på NEJ. Eller vente på jeg viser det, så du kan vide det med sikkerhed. (Berettiget tvivl).

Hvis jeg nu siger til dig, at jeg kan flyve, på egen hånd. Og jeg kan sågar flyve hurtigere end det hurtigste fly, og længere ud i rummet end de vildeste raketter, Men jeg vil ikke vise dig det.
Hvad kan du bruge det til?
Det vil være forkert af dig at sige, at det ikke passer, for det ved du ikke en skid om. Og da jeg ved hvad jeg kan, så må jeg jo have ret, ikk?.

Det er DIN logik!


"Vi" er alle os andre end dig.

At du tror at du kan flyve, det må du heller få testet. Kender du ikke er højt hus du kan teste ud fra?

Om du siger du kan flyve eller ej er jeg faktisk ligeglad med.

Så nu er du også herre over min logik, det bliver da være og være....



Redigeret af Notfast - 01-Maj-2017 kl. 15:26
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 15:29
Lige for en god ordens skyld, så har jeg aldrig nægtet køber bevis for at jeg har kvitteringen før købet. Efter jeg svarede ja,jeg har sådan en, så var den åbenbart ikke vigtig nok til at han vide mere, før efter handlen.
.....
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 15:57
hvis tuneren går i stykker om 14 dage. Hvordan skal køber bevise produktets alder til forretningen ?
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

hvis tuneren går i stykker om 14 dage. Hvordan skal køber bevise produktets alder til forretningen ?

Læs købeloven!
Køber er 3. Part i forholdet mellem mig og butikken.
Køber kan henvende sig til mig.
Sådan er reglerne nu en gang.

Redigeret af Notfast - 01-Maj-2017 kl. 16:06
.....
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 16:11
Så har produktet i stykker om 1 år og 11 måneder står du klar med et nyt produkt, selvom din reklamationsret fra butikken er udløbet?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

De aftaler der er i mellem butik og mig, er aftaler som jeg ikke kan overdrage til 3. part! Tjek lovgivningen.
Produktet har aldrig været omfattet af garanti fra butikkens side, men kun reklamationsret.
Så køber mister altså ikke en garanti, selv om han tror det
Hvis der var faktisk var en garanti på produktet som kunne overdrages, så ville prisen være tætteste på 75% af ny prisen , i stedet for 50%!
Min køber er dækket af købeloven i forhold til vores handel!

Tror ikke køber skal være utilfreds med dette (afhængig af hvad I ellers har aftalt):

Jvf. Tænk i forbindelse med handel mellem private:
Citér "Sælger du en vare til en privat, skal du være særligt opmærksom på, at hvis der ikke er aftalt andet mellem parterne, vil køberen have 2 års reklamationsret efter loven. Hvis du som sælger vil undgå, at køberen kan komme til dig med klager op til 2 år senere, skal I aftale, hvorvidt varen er "købt som beset", "uden reklamationsret" eller med lignende forbehold."
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2017 kl. 16:14
Nej, sådan er reglerne IKKE!

Det jeg køber er der 2 års reklamationsret, uanset om jeg beholder varen, eller sælger den videre! Og om det er mig, eller en evt. køber som reklamerer en defekt vare, er fløjtende ligegyldig!

Men fortsæt bare med at grave dit hul dybere Notfast. Det eneste der sker, for hvert af dine indlæg ér, at flere og flere helt sikkert fravælger at handle med dig, fremover...

Det eneste jeg kan tænke er "kegle" - og her tænker jeg ikke på dem i bowling...

M.v.h.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5556575859 66>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu