recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - KONTANT på DR1 kigger på forbrugerklagen.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKONTANT på DR1 kigger på forbrugerklagen.

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Hyld Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2007 kl. 14:14

1 ting er at der kommer fokus, og at der kommer gang i behandlingen af sagerne. Det er jo kun positivt! at der sker noget, og at der formentligt kommer en eller anden form for fremdrift...

Jeg har selv lavet en sag, og afventer en eller anden form for fremdrift.

Det der bekymrer mig er om vi overhovedet kan benytte Forbrugerklagenævnet til noget?

Lad os for nemhedens skyld sige at jeg får ret i min sag, hvad så? Så bliver sælger (Audiosound.dk) i dette tilfælde bedt om at afhjælpe fejlen, eller ophæve købet. Men er problemet ikke at Sælger kan vælge at være ligeglad? Forbrugerklagenævnet har jo ikke lovmæssig hjemmel, de kan kun pålægge sælger at reparere, udskifte eller noget helt 3 men de kan ikke tvinge Sælger til noget som helst...

Eller tager jeg fejl?

Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2007 kl. 14:25

Nej, desværre tager du ikke fejl. Firmaerne står helt frit mht at rette sig efter forbrugerklagenævnets afgørelser. De kan højest blive hængt ud på en liste, gemt godt inde på fk's hjemmeside.

http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/firmatjek/

 

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2007 kl. 14:30

Oprindeligt skrevet af Hyld Hyld skrev:

Forbrugerklagenævnet har jo ikke lovmæssig hjemmel, de kan kun pålægge sælger at reparere, udskifte eller noget helt 3 men de kan ikke tvinge sælger til noget som helst... Eller tager jeg fejl?

Du tager desværre ikke fejl. Men når man først har fået en afgørelse fra forbrugerklagenævnet, så skulle det være rimelig nemt at få bevilligt fri proces ved domstolene og disse kan således pålægge sælgeren at følge afgørelsen (hvis domstolen da er enig med forbrugerklagenævnet).

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Hyld Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2007 kl. 14:43

Det var da positivt

Jeg var lidt af den opfattelse at det reelt var en "løftet pegefinger" hvilket det også er, men at den kan føre videre giver jo mening.

Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2007 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af Hyld Hyld skrev:

Det var da positivt

Jeg var lidt af den opfattelse at det reelt var en "løftet pegefinger" hvilket det også er, men at den kan føre videre giver jo mening.

Du må have mig meget undskyldt, men hvorfor er det positivt at man har udnævnt en instans der reelt ingen myndighed har med sagsbehandlinger så lange man tror det er løgn? Det er de færreste forbrugere der har råd / tid og lyst til at kaste sig over en retssag og dermed står forbrugerene jo ikke super godt, da de reelt ingen andre muligheder har end at virksomhederne kan få en løftet pegefinger UHA.

Dem der vil snyde / udnytte systemet er jo godt klar over der intet sker ved at sagen ender hos forbrugerklagenævnet, det er blot tidsspilde som det er p.t. og derfor er de også ret ligeglade med om de ender der. Udover det har deres sorteliste slet ingen effekt da meget få ender der, og står der ret længe så man kan reelt ikke se når man skal handle om virksomheden har stået på listen før, med mindre det er ret nyt.

PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu